یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
 

آخرین مطالب

در گفت‌وگو با محمد شکیبی‌نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر مطرح شد:

بندر بوشهر آمادگی پشتیبانی تردد دریایی مسافران جام جهانی را دارد

بندر بوشهر آمادگی پشتیبانی تردد دریایی مسافران جام جهانی را دارد
 اشاره   بندر و دریا  |  استان بوشهر با داشتن هفت بندر اصلی شامل بوشهر، عسلویه، گناوه، دیّر، دیلم، کنگان و جزیره خارگ در شمال و جنوب استان، از قابلیت‌های فراوانی در حوز‌ه‌های تجاری، نفتی و صیادی برخوردار است. با محمد شکیبی‌نسب که به‌تازگی مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان شده است، به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا درباره‌ی مهم‌ترین اقدامات بندری و دریایی این اداره‌کل، طرح توسعه‌ی سه بندر شمالی استان بوشهر و ظرفیت‌های جزیره‌ی خارگ که کاربری نفتی دارد، صحبت کند. شکیبی‌نسب راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری بین بنادر استان بوشهر و بنادر کشور قطر را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل بنادر و دریانوردی بوشهر عنوان می‌کند و به بیان اهداف حوزه‌ی بندری و اقتصادی این اداره‌کل در سال ۱۴۰۱ می‌پردازد.
مهم‌ترین اقدامات بندری و دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سالی که گذشت، شامل چه مواردی می‌شود؟
در سال 1400، ۵۰ میلیون تن کالا نفتی و غیر نفتی در بنادر استان بوشهر تخلیه و بارگیری شده است که از این میزان ۱۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۹۴۰ تن مربوط به بخش غیر نفتی و ۳۹ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۶۱۹ تن مربوط به بخش نفتی بوده است. همچنین حجم تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر استان در سال 1400، ۲۱۲ هزار و ۶۹۰ TEU بوده که از این میزان تعداد ۱۳۷ هزار و ۲۴۰ TEU متعلق به کانتینر پر و تعداد ۷۵ هزار و ۴۵۰ TEU مربوط به کانتینر خالی بوده است.
در ۱۲ ماهه‌ی سال ۱۴۰۰، تعداد شناورهای ورودی به بنادر استان بوشهر، هفت هزار و 825 فروند بوده که از این میزان، تعداد دو هزار و 119 فروند مربوط به شناورهای بالای هزار تن و تعداد پنج هزار و 706 فروند شناورهای زیر هزار تن بوده‌اند. همچنین تعداد شناورهای خروجی از بنادر استان نیز هفت هزار و 696 فروند بوده که از این میزان، دو هزار و 59 فروند آن مربوط به شناورهای بالای هزار تن و تعداد پنج هزار و 737 فروند نیز شناورهای زیر هزار تن بوده است.
در بحث جابه‌جایی مسافر از بنادر استان نیز، در سال 1400، میزان جابه‌جایی مسافر، ۲۳۸ هزار و ۹۳۱ نفر بود که از این تعداد، ۱۱۹ هزار و ۸۸۴ نفر مربوط به مسافران ورودی و ۱۱۹ هزار و ۴۷ نفر مربوط به مسافران خروجی بوده است.
در همین راستا و در سال 1400 با وجود تحریم‌های ظالمانه و شرایط کرونایی، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر نسبت به مدت مشابه سال قبل، 21 درصد افزایش یافته است. در تخلیه و بارگیری کالای کانتینری نیز بندر بوشهر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال 1399، افزایش 10 درصدی را به ثبت رسانده است.
یکی از اقدامات مهم اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال گذشته، عملیاتی‌سازی سامانه‌ی مدیریت تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بود. سامانه‌ی مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای در بندر بوشهر، یک سامانه‌ی بومی است که توسط کارشناسان و متخصصان اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برای اولین‌بار در کشور طراحی و اجرا شده است. پیاده‌سازی این سامانه در بندر بوشهر علاوه بر این‌که موجب کاهش و روان‌سازی ترافیک شهری شده، باعث ایجاد شفافیت اطلاعات، امکان گزارش‌گیری لحظه‌ای تردد ناوگان، حذف حضور فیزیکی ارباب رجوع نیز شده است.
شایان ذکر است، عملیاتی‌سازی سامانه‌ی مذکور سبب بهبود مدت زمان ماندگاری کشنده‌ها در محوطه‌های بندری نیز شده است، به نحوی که مدت زمان انتظار بارگیری کامیون‌ها در پایانه‌ی کانتینری را، از دو ساعت در سال 1399، به یک ساعت و 30 دقیقه کاهش داده است.
از دیگر اقدامات مهم این اداره می‌توان به انجام فرایند سرمایه‌گذاری بندر دیّر با سرمایه‌گذاری 223 میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی، انجام فرایند سرمایه‌گذاری جمع‌آوری و پالایش مواد زائد از شناورها به مبلغ یک هزار و 140 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، ساخت یک پست اسکله‌ی 35 هزار تنی پایانه‌ی صادرات و ترانزیت (تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته) و همچنین انجام فرایند سرمایه‌گذاری ساخت مخازن به‌منظور نگهداری کالاهای فله مایع به مبلغ دو هزار و 100 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اشاره کرد.
 
یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به بوشهر، تسریع در اجرای طرح توسعه‌ی سه بندر شمالی استان بوشهر بود. مطالعات این طرح توسعه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
مطالعات طرح توسعه‌ی بنادر دیلم، گناوه و ریگ به ترتیب توسط سه شرکت «مهندسین مشاور پویاطرح پارس»، «پی‌آب هنگام» و «سازه‌پردازی» در حال انجام است که در این مقطع، فاز اول مطالعات شامل مطالعات منابع قرضه، عملیات نقشه‌برداری هیدروگرافی و توپوگرافی، مطالعات هیدرودینامیک امواج و جریان‌های دریایی و باد انجام شده است و در حال انجام مقدمات تصویب این فاز هستیم. حدود 30 درصد مطالعات فاز دوم شامل مطالعات مورفولوژی و رسوب، مطالعات جانمایی حوضچه و موج‌شکن‌ها، مطالعات طراحی پایه‌ی مقاطع موج‌شکن نیز انجام شده، اما ادامه‌ی مطالعات منوط به خروجی نتایج آزمایش‌های ژئوتکنیک دریایی است.
شایان ذکر است، در حال حاضر انجام گمانه‌ها توسط شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک در بندر گناوه در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌ها بعد از اتمام، آزمایش ژئوتکنیک دریای بندر دیلم شروع خواهد شد. ان‌شاءالله پس از انجام این آزمایش‌ها که در حدود یک الی دو ماه به طول خواهد انجامید، بر اساس خروجی به‌دست‌آمده، این آمادگی را داریم که باقیمانده‌ی مطالعات فاز دو را نیز به‌صورت فشرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانیم و اسناد مناقصه ارائه شود.
 
استان بوشهر، غیر از بنادر شمالی خود، بنادر مهمی هم در جنوب دارد که سرمایه‌گذاری خوبی در آن‌ها صورت گرفته است. از برنامه‌های پیش روی این اداره‌کل در بنادر جنوب استان بگویید.
در سفر اخیر مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی و بازدید از بنادر دیّر، کنگان و عسلویه، برای هر کدام از بنادر به‌طور جداگانه مواردی مصوب شد. ازجمله تصمیمات اتخاذ شده در مورد بندر دیّر، می‌توان به پیگیری به‌منظور استقرار «ایکس‌ری» توسط گمرک، انعقاد قرارداد راهبری و سرمایه‌گذاری در این بندر تا پایان فروردین‌ماه، شروع عملیات اجرای تعهد سرمایه‌گذار بندر در زمینه‌ی آماده‌سازی محوطه کانتینری تا اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری، تخصیص بودجه و شروع مناقصه‌ی احداث اسکله‌های رمپ و احداث ساختمان 300 متر مربعی به‌منظور استقرار پرسنل دستگاه‌های ذی‌ربط در امر صادرات، واردات و تردد شناورها شامل قرنطینه‌ی نباتی، قرنطینه‌ی بهداشتی، گذرنامه و... اشاره کرد.
در بندر کنگان نیز تصمیم بر این شد که عملیات اجرای احداث موج‌شکن جدید تا پایان سال 1401 تکمیل شود. استحصال حوضچه بین موج‌شکن جنوبی جدید و موج‌شکن قدیمی، احداث انبار سرپوشیده مطابق با طرح جامع بنادر بازرگانی کنگان، احداث بارانداز به مساحت پنج هزار متر مربع و امکان‌سنجی احداث 110 پست اسکله‌ی انگشتی و تامین روشنایی برای پهلوگیری موتورلنج‌ها در راستای افزایش ایمنی بندر و پیشگیری از حریق نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در دستورکار قرار گرفته است.
در عسلویه که بندرى تجارى به حساب می‌آید، مصوب شده تا احداث تکمیل بازوی موج‌شکن شرقی از مهرماه 1401 شروع شود. علاوه بر آن، اجرای لایروبی فاز اول و دوم حوضچه پس از تکمیل بازوی موج‌شکن غربی نیز در دستور کار قرار دارد.
 
جزیره‌ی خارگ تنها جزیره‌ی استان بوشهر است که اداره‌کل متبوع شما در آن‌جا زیرساخت‌های دریایی دارد. از برنامه‌ها و پروژه‌های خود در این جزیره بگویید.
با توجه به راهبردهای تدوین‌شده در طرح جامع بندر مروارید خارگ، توسعه‌ی این بندر در برنامه‌ی بلندمدت 15 ساله پیش‌بینی شده است.
پروژه‌ی اصلاح موج‌شکن، یکی از پروژه‌های تعریف‌شده این بندر در سال ۱۴۰۱ است که مطالعات مهندسیِ ارزش این پروژه در سال گذشته به پایان رسید و بر اساس خروجی این مطالعات طرح مبنا در مرحله‌ی بازنگری و به‌روزرسانی اسناد مناقصه بر اساس فهارس بهای ابلاغی سال 1401 است.
پروژه‌های «احداث اسکله شناوری مسافری» و «احداث اسکله رو ـ رو» نیز در دستور کار قرار دارد که مطالعات فاز یک و دو این پروژه‌ها به اتمام رسیده است، اما با توجه به تجدید مناقصه‌های مربوطه در سال گذشته، اسناد این مناقصات در مرحله‌ی به‌روزرسانی بر اساس فهارس بهای ابلاغی سال 1401 است.
از دیگر پروژه‌های تعریف‌شده این بندر می‌توان به پروژه‌های «روسازی و بهسازی محوطه و تامین روشنایی محوطه»، «احداث سایبان ترمینال مسافری»، «بهسازی ساختمان گارد» و «تکمیل ساختمان سردرب» اشاره کرد که این پروژه‌ها هم‌اکنون در مرحله‌ی اخذ مجوز‌های لازم به‌منظور انتخاب مشاور و شروع مطالعات است.
علاوه بر این‌ها، تشریفات انتخاب پیمانکار پروژه‌ی «احداث انبار مقابله با آلودگی نفتی» در سال گذشته انجام شده است و تا به حال حاضر این پروژه حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
با طراحی و به‌کارگیری شش سامانه‌ی الکترونیک و در دستور کار قراردادن پنج سامانه‌ی جدید، بندر بوشهر گامی بلند به‌منظور معرفی به‌عنوان نخستین بندر الکترونیک و هوشمند کشور برداشته است. در این خصوص نیز کمی صحبت کنید.
بندر بوشهر به‌عنوان بندر متمایز کشور در توسعه‌ی سامانه‌های نرم‌افزاری توانسته با تکیه بر دانش فنی متخصصان خود، شش سامانه در بخش عملیات بندری ـ دریایی را به بهره‌برداری برساند. این سامانه‌ها، ضمن آن‌که از ارتباطات درون ـ برون سازمانی بهره می‌برند، توانسته‌اند بخش زیادی از فرایندهای مهم بندر را هوشمندسازی کنند و سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید نرم‌افزار شوند. به‌عنوان نمونه، با درج نامه‌های توقیفی، وکالت‌نامه و معرفی‌نامه در سامانه‌ی احراز هویت خدمات بندری، هر شخص حقیقی/حقوقی توقیف‌شده در این سامانه، در کلیه‌ی عملیات بندری توقیف خواهد شد. این شخص در دیگر سامانه‌ها نیز نمی‌تواند هیچ‌گونه درخواستی برای صادرات یا واردات ثبت کند.
سامانه‌ی مدیریت تردد کامیون، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های بندر بوشهر به حساب می‌آید که مشکلات زیادی را در بندر حل کرده است. این سامانه ضمن دارابودن ارتباطات هوشمند با دیگر سامانه‌ها و سازمان‌ها و ایجاد نظم و انضباط ترافیکی در محیط ترافیکی بندر، موجب شده تا بدون اجازه‌ی بندر، کامیونی از سوی راهداری و پایانه‌ی حمل‌ونقل به‌سوی بندر فرستاده نشود. همین موضوع، مسئله‌ی ترافیک شهری بندر بوشهر را به‌صورت کامل حل کرده است. این سامانه با اتصال به دوربین‌های پلاک‌خوان، به‌صورت هوشمند مجوز ورود کامیون‌ها را صادر و خروج آن‌ها را ثبت می‌کند و در شاخص‌های بندری، موجب کاهش خواب ناوگان در بندر شده است.
شایان ذکر است که این سامانه در یکی دیگر از بنادر کشور به‌صورت پایلوت در حال پیاده‌سازی بوده و امید است در دیگر بنادر نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
از دیگر سامانه‌ها می‌توان به سامانه‌ی مدیریت تخلیه و بارگیری، سامانه‌ی نقشه‌ی آنلاین عملیات بندر، سامانه‌ی بانک قوانین و مقرارت و سامانه‌ی مدیریت لنج‌ها اشاره کرد. بخش نرم‌افزار بندر بوشهر همچنین در راستای هوشمندسازی فرایندهای عملیاتی، پنج سامانه‌ی دیگر را در دست توسعه دارد. قابل ذکر است که این سامانه‌ها، برای نخستین‌بار در کشور، در بخش نرم‌افزار بندر بوشهر طی یک سال گذشته توسعه داده شده‌اند و این آمادگی وجود دارد که در دیگر بنادر کشور نیز پیاده‌سازی شوند.
 
جزیره‌ی نگین یکی از ظرفیت‌های مهم بندری در طرح توسعه‌ی بندر بوشهر به شمار می‌رود. به‌کارگیری تاسیسات زیربنایی و خدماتی آن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
پروژه‌ی عملیات اجرایی تاسیسات زیربنایی جزیره‌ی نگین بوشهر که به‌منظور افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندری تعریف شده است، در حال حاضر و در فاز نخست، حدود 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اجرای لایه‌های راکفیل، قلوه، توونان، زیراساس و اساس مسیر‌های اصلی و فرعی به طول تقریبی دو هزار متر، اجرای تونل انرژی برای اولین‌بار در پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، اجرای عملیات لایه مغزه در کل دایک احداث‌شده و اجرای لایه‌ی حفاظت شیب (فیلتر) دایک شرقی به اتمام رسیده است. تهیه و اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی (شامل دیزل ژنراتور، لوله‌های سیستم آتش‌نشانی، اجرای شبکه‌ی آب‌رسانی و...) و همین‌طور احداث دو مخزن 350 متر مکعبی نیز در دست اجراست.
نکته‌ی قابل توجه این‌که تهیه‌ی اسناد مناقصه‌ی فاز دوم پروژه شامل اجرای آسفالت، احداث ساختمان آبگیر، اجرای لایه‌ی آرمور دایک‌های احداثی در دستور کار قرار دارد.
 
بنادر استان بوشهر، نقطه‌ی مطلوب تجارت و گردشگری با قطری‌ها محسوب می‌شوند. در آستانه‌ی برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 قطر، از ظرفیت و میزان آمادگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برای پشتیبانی تردد دریایی مسافران جام جهانی بگویید.
پروژه‌ی سامان‌دهی تاسیسات خشکی و دریایی پایانه‌ی بین‌المللی والفجر بندر بوشهر در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی حدود 65 درصدی است. عملیات شمع‌کوبی مرتبط با احداث اسکله‌ی شناوری به پایان رسیده و ساخت و نصب پانتون‌ها و واک‌وی مربوطه نیز به اتمام رسیده و در مرحله‌ی اجرای بتن و نصب متعلقات مربوطه است. با توجه به تاکید مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شده است که باقیمانده‌ی عملیات اجرایی دریایی شامل تعمیرات اسکله رو ـ رو، شمع‌کوبی و لایروبی مربوطه تا هفته‌ی دولت سال جاری به پایان برسد و همچنین بخش دریایی این پایانه، آماده‌ی پهلوگیری شناور‌های بزرگ مورد نیاز به‌منظور تردد مسافران جام جهانی باشد.
با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر، بنادر استان بوشهر از جایگاه و نقش ویژه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی ازجمله صادرات برخوردار هستند. ازاین‌رو، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بیشترین محموله‌های صادراتی در سال 1400 بوده که 85 درصد آن‌ها از بندر بوشهر به دو کشور قطر و کویت صادر شده است. همچنین صادرات و ترانزیت از بندر دیّر (به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر کشور به قطر) به قطر در سال 1400 نسبت به سال 1399، به ترتیب به میزان حدود 12 درصد و 270 درصد رشد داشته است.
احداث سکوی مناسب به‌منظور ارزیابی کالاهای صادراتی در بندر دیّر و نیز برنامه‌ریزی به‌منظور استقرار و نصب دستگاه ایکس‌ری در آن بندر سبب رونق بیش‌ازپیش صادرات کالا از بندر دیر به کشور قطر خواهد شد.
بندر بوشهر با تکمیل پروژه‌ی پایانه‌ی مسافری بین‌المللی دریایی‌اش، آمادگی پشتیبانی تردد دریایی مسافران جام جهانی را دارد. همچنین حضور کشتی باری ـ مسافری «گرند فری» در این بندر با ظرفیت حمل یک‌هزار و 350 نفر مسافر در پنج کلاس مختلف، وجود بیش از 581 تخت، 250 کابین، ظرفیت حمل 42 دستگاه کانتینر (خشک و یخچالی) مهارشده بر روی تریلی و 171 دستگاه خودروی سواری، نویدبخش رونق ترددهای باری ـ مسافری (برای پشتیبانی از ترددهای مربوط به جام جهانی فوتبال در کشور قطر) است. حضور کشتی رستوران دریایی «رویای دریا» در بندر بوشهر و نیز آمادگی آن شناور به‌منظور میزبانی صرف وعده‌های غذایی، باعث ایجاد فرصت استثنایی به‌منظور رونق هرچه بیشتر ترددهای دریایی در بخش گردشگری دریایی خواهد شد!
 
در نشستی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و شماری از مسئولان قطری برگزار شد، راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری بین بنادر استان بوشهر و بنادر کشور قطر نیز مورد بررسی قرار گرفت. از هماهنگی‌های صورت‌گرفته یا در دست اجرا در این خصوص بگویید و این‌که بهره‌برداری از این خط کشتیرانی از چه زمانی شروع می‌شود؟
پیرو نشست وزیر محترم راه و شهرسازی با وزیر حمل‌ونقل و مواصلات قطر، امضای تفاهم‌نامه‌ی خواهرخواندگی بین بندر دیّر در استان بوشهر و بندر الرویسِ کشور قطر در خصوص تسهیل ترددهای تجاری و گردشگری در دست اقدام است. پیش‌نویس آن با هماهنگی اداره‌کل توافق‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی تهیه و برای معاونت دریایی ارسال شد. برنامه‌ریزی به‌منظور استقرار و نصب دستگاه ایکس‌ری در بندر دیّر در دست اقدام بوده که این موضوع سبب رونق بیش‌ازپیش صادرات کالا از بندر دیّر به کشور قطر خواهد شد. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در خصوص تماشاگران و گردشگران جام جهانی قطر که از طریق مسیرهای دریایی تردد خواهند کرد، پروژه‌ی پایانه‌ی مسافری بین‌المللی دریایی بندر بوشهر (به‌منظور پشتیبانی تردد دریایی مسافران جام جهانی) در حال تکمیل‌شدن است. حضور کشتی‌های باری ـ مسافری و رستوران دریایی «رویای دریا» در بندر بوشهر نیز به همین دلیل است. همچنین، خط مسافری دریایی بین ایران و قطر تا شهریورماه سال جاری فعال خواهد شد.
 
دیگر برنامه‌های شما برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری دریایی در استان بوشهر چیست؟
اسکله‌ی گردشگری مسافری بندر گناوه در دهه‌ی فجر سال گذشته با حضور مقامات استانی افتتاح شد. عملیات اجرایی احداث اسکله‌ی گردشگری مسافری بندر دیلم و احداث اسکله‌ی گردشگری مسافری بندر کنگان نیز در حال انجام است که انتظار داریم در هفته‌ی دولت به مرحله‌ی افتتاح برسند.
 
مسئولیت‌های اجتماعی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در چه حوزه‌هایی است و چه دستاوردهایی برای استان و مردم آن به همراه داشته است؟
اداره‌کل بنادر و دریانوردی بوشهر در سال‌های اخیر توانسته مسئولیت اجتماعی خود را در توسعه و تجهیز کتابخانه‌ی اداره‌کل و دراختیارگذاشتن امکانات آن برای تمام شهروندان، تجهیز و مدیریت دبستان پسرانه شهید حسین‌نژاد و امکان ثبت‌نام برای تمام شهروندان و همچنین پاک‌سازی سواحل استان بوشهر از آلودگی‌های نفتی و غیر نفتی در حفاظت از محیط زیست دریایی ایفا کند. ساخت، توسعه و تجهیز امکانات ورزشی در شهر بوشهر از قبیل زمین چمن، سالن سرپوشیده و سالن بدن‌سازی و دراختیارگذاشتن امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی اداره‌کل بنادر و دریانوردی به شهرداری در حوادث غیر مترقبه نیز از دیگر دستاوردهای این اداره‌کل است.
 
مهم‌ترین اهداف حوزه‌ی بندری و اقتصادی این اداره‌کل در سال ۱۴۰۱ چیست؟
از مهم‌ترین اهداف اقتصادی این اداره‌کل می‌توان به انجام فرایند سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد با شرکت نفت سپاهان، انجام فرایند سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد با شرکت خدمات بندری، تمدید قرارداد با شرکت شیمی پالایش خاورمیانه به‌منظور نگهداری مواد نفتی، بهره‌برداری از اسکله‌ی 35 هزار تنی پایانه‌ی صادرات و ترانزیت، انجام مطالعات احداث اسکله‌ی 35 هزار تنی پایانه‌ی فله‌ی مایع و ویرایش دستورالعمل‌های منطقه‌ی ویژه اقتصادی اشاره کرد.
در حوزه‌ی بندری اداره‌کل، اهداف مختلفی ازجمله جذب سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی به میزان یک‌هزار میلیارد ریال در بنادر استان بوشهر، بازنگری قراردادهای سرمایه‌گذاری به دلیل تغییر شرایط اقتصادی به‌منظور حمایت از بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای ایجاد رویه‌ی ترانزیت خارجی از بندر گناوه در زمینه‌ی توسعه‌ی فعالیت‌های تجاری در دستور کار قرار دارد.
 افزایش ظرفیت پایانه‌ی مسافر دریایی بنادر تابعه‌ی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به میزان ۱۷۵ هزار نفر، ارتقای توان عملیاتی بندر بوشهر از طریق رشد نُرم‌های عملیاتی از ۱۱ به ۱۴ درصد، ارتقای سطح ایمنی بندری در بنادر استان بوشهر از ۱۵ به ۱۶ درصد، توسعه‌ی دولت الکترونیک در اداره‌کل از ۷۰ به ۸۰ درصد، مکانیزه‌کردن کامل کنترل تردد کامیون‌ها در بندر بوشهر و اجرای کامل آیین‌نامه‌ی تردد اشخاص و وسایل نقلیه‌ی موتوری به میزان ۱۰۰ درصد نیز بخشی دیگر از اهداف بندری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ است.
همچنین تدوین طرح عملیات دریایی برای اسکله‌های ملکی در بندر بوشهر به میزان ۱۰۰ درصد، سامان‌دهی شناورهای فاقد هویت به میزان ۱۰۰ درصد، برگزاری مانور استانی جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگی و درج QR کد بر روی کلیه‌ی پلاک شناورها به میزان ۳۰ درصد، بخشی از اهداف حوزه‌ی دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان در سال ۱۴۰۱ است.
با تکمیل دو طرح توسعه‌ای بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین، ازجمله جاده‌ی دسترسی و ایجاد تاسیسات زیربنایی در آن مجتمع بندری، زمینه و بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نیز فراهم می‌شود. از‌این‌رو، امیدواریم تا با تحقق این دو پروژه، شاهد افزایش تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر و تحولی مهم در فعالیت‌های بندری و همچنین رونق اقتصادی در استان باشیم.   |
۲۵ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۰۵