شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

کار دریا، تک‌نفره نیست

1
لطفا خودتان را معرفی کنید و توضیح دهید از چه زمانی و چطور وارد حرفه دریانوردی شده‌اید؟
محسن سیاهوئی هستم و در رشته دریانوردی تحصیلات آکادمیک دارم. از سال ۱۳۸۰ به‌صورت امریه وارد سیستم اداره‌ی بندر چابهار شدم و پس از اتمام خدمت مقدس سربازی‌ام در قسمت عملیات بندر به‌عنوان فرمانده یدک‌کش شروع به‌ کار کردم.
 
فکر می‌کنید چه دلایلی باعث شد که شما به‌عنوان دریانورد نمونه انتخاب شوید و تاثیر چنین عناوینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سال گذشته اتفاقات و حوادث بسیار زیادی در حوزه دریایی بندر چابهار رخ داد. آتش‌سوزی چند لنج صیادی و باری در حوضچه اسکله‌ی صیادی کنارک، یکی از حوادثی بود که رخ داد و ما با توجه به وزش شدید باد، حجم زیاد لنج و عمق کم آب، با لطف خداوند توانستیم آتش‌سوزی را مهار کنیم. شاید انتقال کشتی به‌گل‌نشسته «ایلیا 12» با باری پر از سیمان در ساحل کم‌عمق تیس به اسکله‌ی شهیدبهشتیِ چابهار و پهلودهی و جداسازی کشتی‌های ورودی و خروجی به‌صورت ایمن، ازجمله دلایل انتخاب من به‌عنوان دریانورد
نمونه باشد. 
 
راجع به مشکلات و جذابیت‌های حرفه دریانوردی توضیح دهید و بگویید دوری از خانواده را چگونه تحمل می‌کنید؟
دریانوردی شغل بسیار جذابی برای علاقه‌مندان این حرفه است؛ از حس آرام‌بخشی که دریا دارد گرفته تا تکرارناپذیری و یکنواختی و وجود تنوع در کار دریا. ما در طول کار با بنادر و کشتی‌های مختلفی روبه‌رو  می‌شویم و مانورهای متنوعی را می‌بینیم که همه این‌ها باعث جذاب‌شدن این حرفه هستند. با این حال دریانوردی، مشکلات خاص خودش را دارد. دوری از خانواده، دسترسی‌نداشتن به خشکی به مدت طولانی و نبود امکانات ارتباطی، ازجمله مشکلات این حرفه هستند. البته خدا را شکر شیفت من طوری است که خیلی از خانواده دور نیستم.
 
یک روز عادی در کشتی را چگونه سپری می‌کنید؟
یک روز عادی در یدک‌کش به این صورت است که از ساعت هفت صبح شیفت‌ها تغییر می‌کند و پس از تعویض شیفت تا ساعت هشت صبح زمان صرف صبحانه است. در ادامه تیم عرشه مشغول کارهای عرشه ازجمله اسکراب، رنگ‌آمیزی، شست‌وشو و نظافت داخلی و بیرونی می‌شوند. در همین بازه زمانی، تیم موتورخانه نیز کارهای مربوط به موتورخانه را انجام می‌دهد. فرمانده هم کارهای مربوط به پل فرماندهی و نامه‌نگاری با شرکت و اداره و پیگیری درخواست‌ها را انجام می‌دهد. البته همه این کارها در صورتی انجام خواهد شد که مانور پهلودهی کشتی و جداسازی نداشته باشیم؛ چراکه مانورها در اولویت برنامه کاری روزانه ما قرار دارند و ما به‌صورت 24ساعته آماده هر گونه عملیات دریایی هستیم.
 
یک خاطره شیرین یا تلخ از دریا برای ما بگویید.
خاطره شیرینی که یادم می‌آید مربوط به چندین سال پیش است که در آن روز شرایط دریا به‌شدت طوفانی بود و هوا نیز به‌ علت غبارآلودبودن باعث شده بود که دید محدودی داشته باشیم. دریا در آن روز طوری مواج بود که یدک‌کش‌ها در کنار اسکله هم شرایط مساعدی نداشتند و مدام به اسکله ضربه می‌زدند. در همین حال از طرف کنترل بندر به ما دستور رسید که به کمک یک لنج حادثه‌دیده در حوالی بندر چابهار حرکت کنیم. شرایط دریا طوری بود که من به‌عنوان فرمانده راحت می‌توانستم از رفتن به دریا خودداری کنم، چون ایمنی ما هم در خطر بود. از آن‌جا که خانواده این عزیزان منتظر حضورشان بودند، پس از صحبت با معاون بندر به سمت این لنج حرکت کرده و توانستیم آن هشت نفر را نجات بدهیم.
در مورد خاطره تلخ هم باید بگویم خدا را شکر تاکنون خاطره‌ی بدی نداشته‌ام. 
 
به‌عنوان یک دریانورد نمونه چه مطالبه‌هایی از مسئولان دارید؟
از مسئولان عزیز می‌خواهم توجه بیشتری به این قشر زحمت‌کش داشته باشند و شرایطی را فراهم کنند تا دریانوردان به‌حق و حقوق قانونی خودشان برسند چون کار دریا جزء کارهای سخت و زیان‌آور است. همچنین از مسئولان می‌خواهم فرصت ارتقای شغلی را برای ما مهیا کنند تا ما نیز بتوانیم به درجات بالاتر ارتقا پیدا کنیم.
 
اگر در روز دریانورد بخواهید به همکارانتان و کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند پیامی بدهید، آن پیام چیست؟
از کلیه همکاران و دوستانم که باعث شدند من به‌عنوان دریانورد نمونه انتخاب شوم، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم، چون کار دریا کار تک‌نفره نیست، بلکه کار تیمی است و عملکرد خوب آن‌ها باعث شده تا ما در کارمان موفق باشیم. همچنین به آن کسانی که قصد دارند به این حرفه ورود پیدا کنند می‌گویم که اولین شرط ورود به این حرفه‌ی پرفرازونشیب، علاقه‌مندی است. شما اگر به این حرفه علاقه داشته باشید راحت‌تر می‌توانید از پس مشکلات آن بربیایید، در غیر این صورت دوام نخواهید آورد.  |
۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۵۷