یک سال و چند ماه است که جهان، میزبان مهمان ناخواندهای به نام کروناست. ناخوانده آمده و در همه جا حتی بنادر هم خانه کرده. بنادر ایران و جهان هم به بودنش عادت کردهاند و برنامههایشان را طوری چیدهاند که ضرر کمتری متحمل شوند. اگرچه این ویروسِ مهمان در تمام جهان اثرات زیانباری به جای گذاشته که قابل چشمپوشی نیست، اما اقتصاد بنادر ایران جدای از آن، بار سنگین تحریمهای ناجوانمردانهی آمریکا علیه کشورمان را هم به دوش میکشد. درست است که در یک سال گذشته تمام فعالیتهای اقتصادی در سراسر جهان دچار مشکل شدهاند و بنادر هم نمیتوانستند جدا از این داستان باشند، اما فعالیتهای بندری مختل نشد، هرچند عملکرد تخلیه و بارگیری در بنادر بهشدت تحت تاثیر قرار گرفتند. در مجموع، بنادر سخت در تلاش هستند تا با درپیشگرفتن برنامههای موثر، 24ساعته فعالیت خود را ادامه دهند. آخر مگر میشود به فکر تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نبود؛ وظیفهای که بنادر بهخوبی از عهدهاش برآمدهاند.
در چنین شرایطی تمام عملیاتهای بندری با درنظرگرفتن پروتکلهای بهداشتی انجام شد. درنتیجهی این اقدامات باید طی مدت زمانی از ورود مسافران جلوگیری و سفرهای دریایی نیز تعطیل میشد. مواردی دیگری نیز در سه سطح بندری، دریایی و پشتیبانی در بنادر پیش گرفته شد، اما این موارد باعث نشد که روند کارها درست و بموقع نباشد؛ بعضی برنامهها در بنادر لغو شد تا زمانی دیگر حضور پررنگتری را تجربه کنند.
طی سال گذشته، همواره، انجام عملیات تبسنجی کارکنان، رانندگان خودروها و کامیونها، کارکنان خدمات دریایی و بندری صورت گرفت تا بنادر بتوانند در این دوران آسودهتر به فعالیتهای خود ادامه بدهند. بنادر همچنین در این مدت اقدامات مختلفی را برای بهبود شرایط انجام دادند و برنامههایی را هم در پیش گرفتند تا موانع را از سر راه بردارند.
سال 1399 برای بنادر با جذب سرمایهگذاریهایی نیز همراه بود. لایروبی، ارتقای سطح ایمنی و بهروزرسانی تجهیزات از دیگر اقدامات قابل توجه در بنادر کشور بود.
وقتی دانش ما دربارهی بیماریهایی چون کرونا بیشتر شود، میتوانیم برای شرایط مشابه راحتتر عمل کنیم و اقدامات موثرتری داشته باشیم. در این راستا دورههایی برگزار شد تا راهی به آینده باز شود. دورههای تخصصی و عمومی دیگری نیز طی سال گذشته بهصورت آنلاین برگزار شد. اجرای تمامی فرایندهای مربوط به امور کارگزاران بندری و صدور و تمدید مجوزها و عملیات بندری نیز بهصورت غیرحضوری در بسترهای الکترونیکی و سامانههای CCS و GCOMS مد نظر قرار گرفت تا حضور فیزیکی در مکانهای مرتبط کم و کمتر شود. از طرفی تمامی دستورالعملها، بخشنامهها و پروتکلهای بهداشتی نیز به تامینکنندگان خدمات بندری ابلاغ شد تا همه در این دوران به کمک هم بیایند. تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در حملونقل دریایی نیز بررسی و تحلیل شد تا بخش بندری نقشش را بهخوبی ایفا کرده باشد.
در سال گذشته، احداث اسکلهی شناورهای کوچک، ساماندهی تاسیسات دریایی پایانه مسافری دریایی، تعمیرات و بهسازی زیرساختهای موجود در بنادر انجام شد تا راه به روی توسعه بیشتر باز شود. بنادر هر آنچه در توان داشتند در این مدت به کار گرفتند تا شناورها با ایمنی بالا و بدون کوچکترین خطا دریانوردی کنند. عملیات هیدروگرافی نیز بهمنظور تهیه نقشههای بهروز دریایی انجام شد. مذاکره و رایزنیهایی با صادرکنندگان صورت گرفت تا در صادرات کالا آسانتر و با سرعت بهتری انجام شود و...
با توجه به تمام موارد گفتهشده، عملکرد نسبتا خوبی در بنادر داشتیم. خلاصه فعالیتهای بنادر کشور در سال 1399، پیش روی شماست. |