سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

رشد تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر

صادرات را جایگزین واردات کرده‌ایم

| نورالله اسعدی| مدیرکل بندر و دریانوری خرمشهر
صادرات را جایگزین واردات کرده‌ایم
شروع سال 1399 برای بنادر کشور سالی بسیار مهم، حساس، سخت و مشقت‌بار بود. شرایط حاکم بر اقتصاد بین‌الملل که شیوع ویرس کرونا به‌طور بی‌سابقه‌ای آن را تحت تاثیر قرار داده بود، باعث ایجاد رکود در اقتصاد تجارت جهانی و خسارت هزار میلیاردی و به‌تبع آن کاهش چشمگیر فعالیت‌های بنادر شد که هنوز هم ادامه دارد و زمان خاتمه آن مبهم است. بنابراین برای کشور ما نیز شیوع کرونا زخم جدیدی بر پیکره اقتصاد ‌آن بود که باعث رشد بیکاری و ضرر و زیان مشاغل گوناگون شد، به طریقی که خسارت آن را معادل 15 درصد تولید ناخالص ملی برشمرده‌اند.
در این میان بنادر کشور به‌عنوان دروازه‌های تجارت و حمل‌و‌نقل جهانی که ظرفیت 160 میلیون تن کالا را داشته و نقش محوری به‌عنوان حلقه‌ای پیوسته از اقتصاد، تجارت و حمل‌و‌نقل را ایفا می‌کند و 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات کشور از طریق بنادر صورت می‌پذیرد، از یک طرف شیوع ویروس کرونا و از طرفی دیگر تحریم‌های ظالمانه، بنادر را به اولین سنگر جبهه اقتصادی، با چالش‌هایی روبه‌رو کرد.
بنابراین، انجام اقداماتی که بتواند با این چالش‌های موجود مقابله کند و رکود حاکم بر بنادر را کاهش داده و آسیب‌پذیری کشور را به حداقل برساند، در دستور کار قرار دادیم و با توجه به رکود چشمگیر در حوزه واردات که بندر خرمشهر را نیز همانند سایر بنادر کشور از رونق انداخت، توانستیم صادرات را جایگزین واردات کنیم تا هم کارکردهای بندر همچنان برقرار بوده و پویایی آن استقرار داشته باشد و هم از طرفی اثرات تحریم و کرونا با اتخاذ استراتژی‌های اعمال‌شده کم‌رنگ‌تر شود.
اقداماتی که خوشبختانه توانست مثمرثمر واقع شود و عملا فعالیت‌های تخلیه و بارگیری ما را تا 15 درصد در 10 ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد دهد و به تناژ دو میلیون و 600 هزار تن تخلیه و بارگیری برساند.
اقدامات مهم و تاثیرگذار اجرایی بندر خرمشهر در حوزه‎های مختلف منجر به شکل‎گیری اتفاقات مثبت و توانمندسازی بندر و پویایی آن شد که اهم آن شامل موارد زیر است:
ـــ ارتقای ایمنی دریانوردی در آبراه اروند در بخش چراغ‌های دریایی و تلاش برای افزایش تعداد آن‌‌ها و حتی پوشش سمت ساحل عراق؛
ـــ شروع اقدامات برای کاهش هزینه‌های بخش دریایی، به‌عنوان نمونه هزینه‌های دلاری بخش یدک‌کشی؛
ـــ پیگیری خارج‌سازی مغروقه‌ها در آبراه اروند به‌طریقی که در سال آینده هیچ مغروقه بزرگی در آبراه اروند نخواهیم داشت؛
ـــ افزایش شناورهای تندرو و نجات به‌منظور پوشش هرچه بهتر آبراه اروند در بحث تجسس، نجات و الحاق یک شناور پاک‌بوم به‌منظور مقابله با آلودگی دریایی؛
ـــ ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه درخواست‌های مربوط به ورود و خروج و دریانوردی شناورها؛
ـــ انضباط‌بخشی به ظرفیت بارگیری شناورها از طریق تعیین پورت‌کاپتان؛
ـــ فعالیت خط کشتیرانی منظم یخچالی بین بندر خرمشهر و کویت در حمل تره‌بار و خشک‌بار میوه که رشد 452 درصد در 10ماهه امسال نسبت به سال گذشته ایجاد کرد (سال 1398: 196 TEU و سال 1399: 1081 TEU)؛
ـــ کاهش مدت‌زمان بارگیری بار جهانی فله خشک از چهار روز به یک روز و نیم؛
ـــ اعمال تخفیف‌های تعرفه‌ی 25 درصد در بخش کانتینرهای یخچالی؛
ـــ بارگیری آخال حبوبات از روش حمل مستقیم به روش حمل یکسره که باعث کاهش هزینه‌های اضافی برای صاحب کالا شد؛
ـــ به‌روزرسانی قراردادهای بندر؛
ـــ احداث هشت پست اسکله گردشگری در کارون؛
ـــ انجام فرایند مناقصه خارج‌سازی پنج مغروقه بزرگ در آبراه اروندرود و اجرای آن در سال آینده؛
ـــ انجام مطالعات و اخذ مصوبه هیئت‌عامل سازمان به‌منظور احداث ساختمان مرجع دریایی؛
ـــ تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای با اعتبار کل دو هزار و 500 میلیارد ریال که بخشی از آن در سال آینده اجرایی می‌شود. |
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۳۴