پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
 

اخبار

فعالیت‌های چشمگیر بنادر در شمال کشور

از روند امیدوارکننده‌ای بهره‌مند بوده‌ایم

| محمدتقی انزان‌پور| مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران |
از روند امیدوارکننده‌ای بهره‌مند بوده‌ایم
از آن روز که بشر شناور‌شدن بر روی آب را آموخت و دریا را به‌عنوان طریقی مقرون‌به‌‌‌صرفه برای حمل‌و‌نقل انتخاب کرد، حمل‌ونقل دریایی، اصلی‌ترین شیوه حمل‌و‌نقل جهانی شد، به‌گونه‌ای که امروزه بیش از ۹۰ درصد حمل کالای تجاری جهان را به خود اختصاص داده است. در ایران نیز با توجه به وجود حدود پنج هزار و 800 کیلومتر سواحل قابل بهره‌برداری در شمال و جنوب کشور، نقش حمل‌و‌نقل دریایی از اهمیت بسیار قابل توجهی برخوردار بوده، زیرا به‌منظور ساخت و توسعه بنادر در کشور، به‌خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات بسیار زیادی در حوزه صنعت حمل‌ونقل دریایی و بنادر سراسر کشور رخ داده است. در استان مازندران نیز ساخت بندر فریدون‌کنار و توسعه بندر نوشهر، شاهد مثال مناسبی برای نشان‌دادن میزان توجه دولت به اهمیت حمل‌ونقل دریایی و ضرورت بهره‌‌برداری از این قابلیت جغرافیایی است. درحال‌حاضر رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارائه مشوق‌های مناسب برای ساخت و توسعه روبناهای بندری و دریایی توسط بخش خصوصی، موجب شده تا بندر فریدون‌کنار در استان مازندران به بهره‌برداری برسد و بندر نوشهر نیز  توانسته با توان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ظرفیت‌های مناسبی برای انبارش کالا و ایجاد صنایع ارزش افزوده در کالاهای تجاری کسب کند. این امور در کنار انجام مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در شهرهای بندری، موجب تصویب و اجرای پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی، به‌منظور کاهش بار ترافیک شهری و رفع معضل حضور وسایط نقلیه سنگین در معابر شهری شده و در بندر فریدون‌کنار نیز موجب تصویب طرح‌های احداث میدان‌گاه و بازگشایی بلوار بیست متری برای حل گره ترافیکی این شهر شده که به‌عنوان پروژه‌های چشمگیر در سطح دو شهرستان در دست اجرا یا
پیگیری است.
رویکردهای مربوط به ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش‌های دریایی و ‌بندری موجب شده تا توسعه اراضی پسکرانه برای فراهم‌شدن زمینه احداث کارخانجات متناسب با اقلیم البرز مرکزی و نیز جلب مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های مرتبط، در دستور کار قرار گرفته و به‌طور هم‌زمان، احداث زیرساخت‌های روزآمد برای تسهیل فعالیت‌های متناسب با آینده اقتصاد دریایی دریای خزر نیز از نظر دور نماند. همچنین ساخت نخستین سایت اختصاصی ترمینال کانتینری شمال کشور در بندر نوشهر به میزان ۴۰۰ TEU در دستور کار قرار گرفته و به‌زودی به بهره‌‌برداری خواهد رسید.
بررسی‌های کارشناسی برای رفع مشکلات رسوب وارده به بنادر نوشهر و فریدون‌کنار، تعریف پروژ‌ه‌های لایروبی مناسب و مطالعات مربوط به اصلاحات احتمالی ساختار موج‌شکن‌ها و حوضچه‌‌های آرامش دو بندر، از دیگر کارهایی است که به‌منظور تامین ایمنی تردد کشتی‌ها به بنادر و فراهم‌کردن زمینه پذیرش کالاهای تجاری متناسب با طرح‌های توسعه‌ای دو بندر، مورد توجه بندر و سازمان متبوع قرار گرفته است.
گرچه تحریم‌ها و همچنین شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها را در جهان تحت تاثیر قرار داده است، اما طی یک سال گذشته، خوشبختانه بنادر تحت پوشش، بدون وقفه و به‌صورت مستمر، فعالیت‌های خود را ادامه داده و هیچ خللی در ارائه خدمات بنادر و تامین کالاهای مورد نیاز مردم عزیز کشور ایجاد نشده است.
در خاتمه باید معروض دارم که با حمایت‌های مناسب سازمان متبوع و برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، خوشبختانه به‌رغم همه فشارهای خارجی که متاسفانه در سال‌های اخیر شدت بیشتری نیز یافته است، بنادر تحت پوشش این اداره‌کل از روند امیدوار‌کننده‌ای نسبت به چند سال گذشته بهره‌مند بوده‌اند و امید می‌رود که با نهایی‌شدن این برنامه‌ها و پروژه‌ها، شاهد حرکت رو به جلوی دو بندر نوشهر و فریدون‌کنار باشیم. |
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸