پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
 

اخبار

ایجاد شهر لجستیک غلات در انتظار رفع تحریم‌ها

| عادل دریس| مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان |
ایجاد شهر لجستیک غلات در انتظار رفع تحریم‌ها
با عنایت به نقش بی‌بدیل حمل‌و‌نقل دریایی در عرصه‌ی تجارت آزاد و ایجاد یک محیط رقابتی در سطح منطقه، هر گونه عامل بروز وقفه و یا اختلال در چرخه‌ی حمل‌و‌نقل دریایی کالا همچون تحریم‌ها می‌تواند موجب بروز مشکل در بخش صادرات، واردات و یا ترانزیت شود. در این راستا، اصلاح فرایندها و بهبود روش‌ها در راستای ارتقای بهره‌وری و برنامه‌ریزی در راستای ایجاد ارزش افزوده در بنادر می‌تواند اثرات مثبتی بر استمرار عملیات و بهبود فضای کسب‌و‌کار در شرایط فعلی تحریم‌ها ایجاد کند.
با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، اما این تهدید به‌واسطه‌ی تلاش‌ها و سیاست‌های راهبردی دولت و تدابیر سازمان بنادر منجر به بروز فرصتی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی ‌(ره) به‌عنوان هاب کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی کشور شد که توانست نقش محوری در پایداری و تامین امنیت زنجیره غذایی کشور ایفا کند.
در این مسیر، در زنجیره‌ای از همکاری‌های صورت‌گرفته میان حلقه‌های زنجیره تامین و استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود به‌‌منظور مقابله با تهدیدات صورت‌گرفته‌ی خارجی، مجموعه اقدامات ارزشمندی در جریان ورود کشتی از آبراهه تا رسیدن کالا به مقصد صورت گرفته که بندر امام‌خمینی‌ (ره) به‌عنوان مرکز اتصال بسیاری از حلقه‌ها، انجام‌ وظیفه کرد.
یکی از ارزشمندترین این اقدامات، فرایند انعقاد قرارداد اولین پایانه مکانیزه غلات بندر امام‌خمینی ‌(ره) بود که با ظرفیت سالانه سه میلیون تن و با ارزش سرمایه‌گذاری پنج هزار و 60 میلیارد ریال آغاز شد. این پروژه در کنار دیگر پروژه احداث پایانه غلات با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن که در مرحله شناسایی سرمایه‌گذار قرار دارد، می‌تواند در سال‌های آتی، مسئولیت خطیر این منطقه ویژه اقتصادی را در راستای تامین کالاهای اساسی کشور با بهره‌گیری از نرم‌های استاندارد تخلیه و بارگیری، کاهش زمان حضور کشتی‌ها و همچنین حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت کالا به انجام برساند. از سوی دیگر به‌منظور ضرورت حرکت در مسیر کاهش وابستگی به حمل جاده‌ای، طرح‌هایی که ماحصل آن احداث 13 ایستگاه بارگیری کالا به واگن و رسیدن به ظرفیت روزانه 57 هزار تن در بندر است، به انجام رسید که با توجه به تنگناهای موجود در بخش انتقال ارز، به‌منظور تامین تجهیزات و قطعات، اقدامی قابل توجه به شمار می‌رود. این فعالیت‌ها موجب شده که میزان حمل ریلی در بخش کالای اساسی در سال 1399 نسبت به مدت مشابه پارسال، 38 درصد رشد را تجربه کند.
انعقاد قرارداد شش کارخانه تولیدی با محوریت صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده نظیر تصفیه روغن و سیلوهای نگهداری دانه‌های روغنی و همچنین سرمایه‌گذاری عمده در حوزه تولید روغن و شکر، همچنین انعقاد قرارداد احداث کارخانه با هدف روغن‌کشی، تصفیه و بسته‌بندی روغن خام خوراکی برای توسعه و استمرار خدمات به‌منظور تامین امنیت غذایی را می‌توان از دیگر موارد اجراشده در این مجتمع
بندری برشمرد.
بی‌شک مجموعه این اقدامات با بهره‌گیری از دانش و خدمات آحاد پرسنل مجتمع بندری امام‌خمینی ‌(ره) در سایر بخش‌ها، نظیر ایجاد مرکز پایش اطلاعات جوی در بندر و بهره‌گیری از طرح هدایت از دور کشتی‌ها در بخش دریایی در کنار ایجاد مراکز تحقیق و توسعه(R & D) به‌منظور بومی‌سازی تجهیزات و ملزومات انحصاری ساخت خارج، به نتایج مطلوبی در ارتقای بهره‌وری منجر شد.
تجلی اراده نیروهای بومی در ارتقای توان داخلی و کاهش وابستگی به غرب، در ساخت و بهره‌برداری از بویه‌های پلی‌اتیلن برای اولین بار در کشور با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین طراحی و ساخت انواع قطعات استراتژیک ماژول‌های الکترونیک رادارهای VTS و سنسورهای هواشناسی در راستای کاهش هزینه‌های کمک‌ناوبری و افزایش ضریب ایمنی آبراهه، توانست علاوه بر تامین نیازهای داخلی در شرایط فعلی، منجر به صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور شود.
امید آن است اقدامات صورت‌گرفته، ضمن رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، منجر به تحقق هدف متعالی کشور در راستای ایجاد شهر لجستیک غلات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی ‌(ره) شود.  |
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۲۶