یکشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۱
 

آخرین مطالب

روزنمای بندر و دریا (آذر‌ماه)

اول آذرماه 1386
الحاق تشکیلات بندر نکا به بندر امیرآباد
هیئت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی (سازمان بنادر و دریانوردیِ فعلی) با توجه به مصوبه‌ هیئت وزیران که محدوده دریایی بندر امیرآباد را از فرح‌آباد ساری تا روستای لیوان شرقی تعیین کرده بود و به‌منظور اعمال بهینه وظایف حاکمیتی و پرهیز از مدیریت دوگانه، منفک‌شدن چارت تشکیلاتی بندر نکا را از اداره‌کل بنادر و کشتیرانی مازندران تصویب کرد و این محدوده، رسما و از تاریخ اول آذرماه 1386 به منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ملحق شد. هدف از انجام این کار، اعمال قوانین و مقررات بین‌المللی، ارائه خدمات بهینه به‌منظور اجرای کنوانسیون‌های سازمان جهانی دریانوردی، ایجاد تمرکز در مدیریت، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی بود.
 
دوم آذرماه 1392
تخلیه اولین محموله وارداتی گندله آهن در بندر امام‌خمینی ‌(ره) 
سال‌هاست که بندر امام‌خمینی ‌(ره) با توجه به مزیت‌های بندری و توان تجهیزات فنی مناسبی که دارد، میزبان کشتی‌های متفاوتی است. دوم آذرماه 1392 یک فروند کشتی که حامل بیش از ۷۷ هزار تن گندله آهن بود، در این بندر پهلوگیری کرد. در این عملیات، به‌منظور سریع‌ترشدن فرایند، از بیش از ۵۸ دستگاه شامل جرثقیل ساحلی، هاپر، گراپ، کشنده، لودر و تاپ‎لیفت استفاده شد تا نرخ تخلیه این محموله در حدود 9 هزار تن در یک شبانه‌روز به ثبت برسد. این کشتی متعلق به فولاد مبارکه اصفهان بود.
 
سوم آذرماه 1392
برگزاری اولین کارگاه آموزشی کنوانسیون STCW در بندر چابهار
در این تاریخ، کارگاه آموزشی کنوانسیون بین‌المللیSTCW به مدت دو روز برای اولین بار در کشور و در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار برگزار شد. مسئولیت برگزاری این دوره که به‌منظور آشنایی مدرسان با اصلاحیه 2010 مانیل به کنوانسیون STCW بود را کاپیتان نصرت‌الله علی‌پور (رئیس اداره استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی) بر عهده داشت. اعضای هیئت‌علمی دانشکده مهندسی دریا باید این گواهینامه را داشته باشند تا بتوانند دروس اختصاصی را تدریس کنند. در این دوره، ۳۰ نفر از اساتید دانشکده مهندسی دریایی این دانشگاه موفق به اخذ گواهینامه شدند.
 
هفتم آذرماه 1350
آغاز خروج نیروهای انگلیسی از جزایر ایرانی در خلیج فارس
در ژانویه 1968 بود که دولت انگلیس اعلام کرد تا پایان سال 1971 نیروهای نظامی خود را از منطقه خلیج فارس خارج خواهد کرد. انگلیس این جزایر را در سال ۱۸۸۷ میلادی به تصرف درآورده بود تا خیالش از امنیت مبادلات تجاری که در منطقه خلیج‌ فارس و اقیانوس هند دارد، راحت باشد. نیروهای اشغالگر انگلیسی سرانجام در تاریخ هفتم آذرماه 1350 (۲۸ نوامبر ۱۹۷۱) از سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک خارج شدند و حاکمیت این جزایر به ایران بازگشت. نهم آذرماه ۱۳۵۰ و در پی خروج نیروهای انگلیسی، نیروهای دریایی ارتش ایران، وارد این جزایر شدند. نخست‌وزیر وقت، در مجلس شورای ملی اعلام کرد که در این روز پرچم ایران بر فراز کوه «حلوا»، یعنی مرتفع‌ترین قله جزیره ابوموسی، به اهتزاز درآمده است.
 
هفتم آذرماه 1359
آغاز عملیات «مروارید» و روز نیروی دریایی ارتش
یکی از عملیات‌های قدرتمند نیروی دریایی ایران طی سال‌های جنگ، عملیات «مروارید» بود. این عملیات در هفتم آذرماه سال 1359 برای تکمیل عملیات پیشین به نام «اشکان» و «شهیدصفری» انجام گرفت. از آن‌جا که اسکله‌های «البکر» و «الامیه» برای عراق بسیار حیاتی بود و به تسخیر درآمده بود، احتمال این می‌رفت که آن‌ها برای بازپس‌گیری این اسکله‌ها دست به حملاتی بزنند. بنابراین، نیروی دریایی و هوایی تمام تلاششان را به کار گرفتند تا این عملیات را پیش ببرند. ناوچه‌های عراقی زیادی در این عملیات منهدم و دو اسکله‌ی نفتی البکر و الامیه نیز به‌شدت بمباران شدند. ناوچه «پیکان» نیز که در این عملیات نقش مهمی بر عهده داشت، توسط دشمن مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد. به مناسبت موفقیت نیروی دریایی ارتش در این عملیات حساس و مقاومت ناوچه پیکان، روز هفتم آذر از سوی امام‌خمینی ‌(ره)، در تقویم ایران به‌عنوان روز نیروی دریایی نام‌گذاری شد.
 
هشتم آذرماه 1389
به‌پروازدرآمدن اولین بالگرد تجسس‌ونجات سازمان بنادر در بوشهر 
در هشتم آذرماه 1389 اولین پرواز عملیاتی یک فروند بالگرد بِل در آب‌های استان بوشهر انجام شد. این پرواز به‌منظور پایش هوایی از آلودگی‌های نفتی در مناطق خارگ و ابوذر صورت گرفت و عکس‌هایی از این آلودگی‌ها نیز گرفته شد. مدت این پرواز دو ساعت و ۳۰ دقیقه بود و مساحت منطقه‌ی تحت پوشش گشت هوایی، نزدیک به شش هزار کیلومتر مربع تخمین زده شد. در این مسیر یک هیئت هفت‌نفره (متشکل از معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی) از بوشهر به جزیره خارگ منتقل شدند. 
دهم آذرماه 1390
ثبت جهانی فنون دریانوردی ایران
در تاریخ دهم آذرماه 1390، سازمان جهانی یونسکو برای بررسی و ثبت میراث کشورها، نشستی را در «بالیِ» اندونزی برگزار کرد. در این مراسم، ایران نیز با دو پرونده حضور داشت. سرانجام در این جلسه، فنون سنتی دریانوردی، صیادی و لنج‌سازی خلیج فارس در فهرست میراث ناملموس سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، نام خلیج فارس بیش‌ازپیش شنیده خواهد شد و دیگر مردم دنیا نیز آشنایی بیشتری با این فنون سنتی دریانوردی، صیادی و لنج‌سازی خلیج فارس پیدا خواهند کرد. 
 
یازدهم آذرماه 1312
تخلیه کلیه انگلیسی‌های ساکن در باسعیدوی قشم
در دهه‌ی اول 1300 شمسی، نظامیان انگلیسی از ایران خارج شدند، اما از تخلیه‌ی بندر «باسعیدو»ی قشم و جزیره‌ی «هنگام» خودداری کردند! اگرچه در سال ۱۳۰۷ دولت ایران بر «هنگام» حاکمیت می‌کرد، اما اعمال حاکمیت ایران بر بندر باسعیدو تا سال ۱۳۱۲ خورشیدی اتفاق نیفتاد و این بندر به‌عنوان قرارگاه کشتی‌های نظامی انگلیسی مورد استفاده دولت انگلیس قرار می‌گرفت! نظامیان انگلیسی سرانجام در یازدهم آذرماه 1312، با تمکین رای دیوان لاهه، بندر باسعیدو را با تمام اثاثیه خود توسط کشتی «بیدفرد» و «شوران» ترک کردند و بدین ترتیب حاکمیت دولت ایران بر این بندر برقرار شد.
 
دوازدهم آذرماه 1371
رونمایی از کشتی مسافربری میرزاکوچک‌خان در بندر انزلی 
کشتی میرزاکوچک‌خان جنگلی اولین‌بار در 12 آذرماه سال 1371 از طریق بندر انزلی به آب‌های ایران وارد شد. این کشتیِ پنج طبقه، ساخت ژاپن است و برای 250 نفر مسافر ظرفیت دارد. میرزاکوچک‌خان پس از چند سال رفت‌وآمد به علت نداشتن ایمنی لازم برای حمل مسافر، کنار گذاشته شد. بعد از آن، این کشتی به ساحل مازندران برده شد و چند سال بعد دوباره مورد استفاده قرار گرفت.
 
دوازدهم آذرماه 1396
افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار 
دوازدهم آذرماه 1386 با حضور رئیس‌جمهوری و میهمانانی از 17 کشور جهان، فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای، افتتاح شد تا نشان دهد که چابهار می‌تواند برقرارکننده‌ی ارتباط کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان باشد. این فاز بندر شهیدبهشتی چابهار شامل 15 میلیون متر مکعب لایروبی و 203 هکتار استحصال اراضی جدید بود. در فاز نخست بندر شهیدبهشتی، عمق حوضچه آن به 16 و نیم متر مربع رسید. در مجموع برای خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها در این بندر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.
 
هجدهم آذرماه 1386
بهره‌برداری از قایق تندرو رعد 4 در بندر بوشهر
هجدهم آذرماه سال 1386 از قایق تندرو «رعد ۴» در بندر بوشهر بهره‌برداری به عمل آمد. این قایق به‌منظور تامین امنیت حوضچه بندر بوشهر و گشت‌زنی توسط گارد و انتظامات بندر تهیه شده بود. در این سال، قیمت این قایق ۳۹۰ میلیون ریال بود. «رعد ۴» دو موتور با قدرت ۲۰۰ اسب بخار دارد. همچنین سرعت آن برابر با ۴۵ گره دریایی است که سرعت بالایی به‌حساب می‌آید.
 
بیست‎و‎یکم آذرماه 1390
کشف ذخیره 50 تریلیون فوت‌مکعبی گاز در دریای خزر 
در تاریخ بیست‌ویکم آذرماه سال 1390 و تقریبا بعد از یک دهه که از آغاز ساخت سکوهای اکتشافی ایران (دو سال و نیم بعد از بهره‌برداری سکوی نیمه‌شناور «ایران ـــ امیرکبیر») می‌گذشت، یک مخزن گازی با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعب گاز در خزر کشف شد. وزیر نفت که خبر این اکتشاف را اعلام کرد، معتقد بود که این مخزن، مخزنی مشترک با کشورهای همسایه نیست و در انتهای بخش مرزی با جمهوری آذربایجان و در آب‌های ایران قرار گرفته است. در این محل عمق آب بیش از ۷۰۰ متر است.
 
بیست‌‌و‌ششم آذرماه ۱۳۶۲
روز ملی حمل‌ونقل
در بیست‎26 آذرماه سال ۱۳۶۲، تعداد کشتی‌هایی که در بنادر ایرانی منتظر تخلیه بودند، به حدود ۱۰۰ فروند رسیده بود که مشکلات زیادی را به وجود آورده بود. برای حل این مشکل، امام‎خمینی ‎(ره)، دستور داد تا کامیون‌ها و تریلی‌های زیادی برای تخلیه بارها اعزام شوند و معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌و‌ترابری نیز با ایجاد ستاد تخلیه کالا از مبادی ورودی، در این زمینه اقداماتی مناسبی انجام داد. در سال ۱۳۷۶ که 14 سال از این جریان می‌گذشت، وزارت راه‌وترابری پیشنهاد نام‌گذاری این روز را به‌عنوان روز حمل‌ونقل داد که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد. این پیشنهاد در راستای آشنایی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به حوزه حمل‌و‌نقل و تقدیر از فعالان این عرصه بود.
 
۸ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱