دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

ایستادگی تمام‌قد صنعت کشتیرانی در مقابل کرونا

ی‌اکبر مرزبان | مدیرکل امور دریانوردان، سازمان تخصصی و بین‌المللی و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور |
 
1 کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار»؛ این شعاری است که شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) برای سال 2020 میلادی برگزید و در اواخر سال 2019 به 174 دولت عضو این سازمان و نیز سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دریایی ابلاغ و از آن‌ها درخواست کرد تا بر اساس این شعار، برنامه‌هایی را تدوین و اقداماتی را به انجام رسانند و اهمیت کشتیرانی برای توسعه پایدار را تبیین نمایند.
هنگامی که آقای «کی‌تاک لیم» دبیرکل آیمو، در تابستان سال 2019 این شعار را به شورای آیمو پیشنهاد داد، ایشان و هیچ‌کدام از اعضای شورا هرگز وقوع اولین بحران بزرگ بهداشتی ــ سلامتی قرن بیست‌و‌یکم در سطح جهانی را پیش‌بینی نکرده بودند؛ بحرانی با عنوان اپیدمی کووید ــ 19 یا همان ویروس کرونا که به‌سرعت تمام کشورهای جهان را درنوردید و در تازه‌ترین آمار منتشره، 31 میلیون و 490 هزار و 311 نفر را مبتلا کرده و جان 969 هزار و 362 نفر را گرفته است. با این تفاصیل، باید گفت این شعار با مسمی‌ترین و مرتبط‌ترین شعاری است که برای سال 2020 در نظر گرفته شد، چراکه وقتی ویروس کرونا به‌سرعت در آغازین ماه‌های سال 2020 در کشورهای جهان شیوع پیدا کرد، تقریبا ارتباطات همه کشورها با یکدیگر قطع، مرزها بسته و فرودگاه‌ها تعطیل شد و سفرهای بین کشوری از طریق جاده و ریل لغو گردید. در این میان، این تنها صنعت کشتیرانی بود که تمام‌قد ایستاد و علی‌رغم همه سختی‌ها که برای دریانوردان ایجاد شد، توانست به فعالیت خود ادامه دهد و کالاهای اساسی کشورها را در دوران سخت بحران کرونا، از طریق دریا و در بنادر مختلف جهان حمل و جابه‌جا نماید. فعالیت مستمر و بدون وقفه کشتیرانی در دوران کرونا که همچنان ادامه دارد، بار دیگر بیش‌ازپیش ثابت کرد که «برای داشتن سیاره‌ای پایدار، همچنان نیازمند کشتیرانی پایدار» هستیم.
چنانچه از فعالیت کشتیرانی در دریا و بنادر جهان و دشواری‌هایی که برای تعویض کروی کشتی‌ها در بنادر و بازگشت به میهن دریانوردان وجود دارد، بگذریم، اما در خشکی، بحران کرونا بر همه‌ی فعالیت‌های بشر در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی، اثرات منفی گذاشته و خسارات سنگینی را به همراه داشته است. لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شد تا هزاران شرکت و موسسه فعال در حوزه بندری و دریایی به همراه صدها مرجع دریایی و ده‌ها سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای دریایی نتوانند فعالیت‌ها و تعاملات فی‌مابین تجاری، تقنینی و حاکمیتی را به‌درستی و رو در رو به انجام رسانند و در اوایل شیوع ویروس کرونا تقریبا همه آن‌ها نیمه‌تعطیل شدند و راندمان کاری به‌شدت پایین آمد. لغو همه‌ی اجلاس‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌عنوان عالی‌ترین مرجع صلاحیت‌دار تقنینی در حوزه دریانوردی از ابتدای سال جاری میلادی و نیز دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر IALA، IHO و IAPH از یک سو و تعطیلی مراجع دریایی و یا کاهش سطح فعالیت آن‌ها از سوی دیگر، نمونه‌هایی از اثرات مخرب و زیان‌بار شیوع کووید ــ 19 است که همچنان ادامه دارد.
تا آن‌جا که به کشور ما ایران مربوط می‌شود، در کنار بحران کرونا و اثرات زیانبار آن بر جان مردم و اقتصاد، ما همچنان شاهد شرارت‌ها و دشمنی‌های عمیق دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت و حکومت هستیم. در جنگ اقتصادی تمام‌عیاری که دولت متکبر، کینه‌توز و خودسر آمریکا علیه ما به راه انداخته است، صنعت حمل‌ونقل دریایی در همه‌ی ابعاد آن همواره در صف اول تحریم‌ها قرار گرفت. سوای از تحرکات و اقدامات دیپلماتیک که وزارت امور خارجه کشورمان از طریق محافل بین‌المللی و روابط بین دولت‌ها در اعتراض به اقدامات خلاف اصول حقوق بین‌المللی دولت آمریکا انجام داد، سازمان بنادر و دریانوردی نیز به‌عنوان نماینده دولت در سازمان بین‌المللی دریانوردی، بارها مراتب اعتراض خود را در قالب اسناد و بیانیه در نهادهای این سازمان، از مجمع و شورا گرفته تا کمیته‌های فنی ــ تخصصی اعلام داشت و تحریم‌های اعمالی را نه‌تنها خلاف موازین حقوق بین‌الملل و روح حاکم بر کنوانسیون ایجاد آیمو مصوب سال 1948 دانست، بلکه نقض آشکار مواد 1 و 2 این کنوانسیون تلقی نمود که صراحتا دولت‌های عضو آیمو را از رفتارهای تبعیض‌آمیز محدودیت‌زا علیه کشتیرانی تجاری یکدیگر منع کرده است.
در همین راستا، و در خردادماه سال جاری، در جلسه ویدئوکنفرانسی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، جناب آقای مهندس راستاد با دبیرکل آیمو، جناب آقای کی‌تاک لیم داشت، این موضوع مطرح و از دبیرکل خواسته شد تا در راستای وظایف و ماموریت این نهاد بین‌المللی که همانا حفظ و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی است، از خود تحرک بیشتری نشان دهد و در جهت حفظ منافع سازمان و اعضای خود، از همه‌ی ظرفیت‌ها برای جلوگیری از چنین رفتارهای تبعیض‌آمیز یک عضو علیه عضو دیگر استفاده کند. این مسئله همچنان در دستور کار پیگیری و اقدام سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و در تعامل نزدیک با وزارت امور خارجه، سازوکار طرح مسئله در شورای آیمو در دست مطالعه و بررسی است.
نکته آخری که در این‌جا می‌خواهم به آن بپردازم، برگزاری متفاوت مراسم گرامید‎‎اشت روز جهانی دریانوردی است. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و ابلاغ دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، این مراسم که هر ساله با دعوت گسترده از فعالان صنعت دریانوردی، مقامات ارشد ارگان‌های دولتی و با برنامه‎های متنوعی برگزار می‌شد، لغو گردید. بااین‌حال، برای این‎که بتوان در حد مقدورات این روز را گرامی داشت، به‌صورت محدود و نمادین و با هدف تقدیر از دریاییان نمونه و جامعه بزرگ دریایی کشور، مراسم را در سالن اجتماعات سازمان بنادر و دریانوردی با دعوت از وزیر محترم راه و شهرسازی و مقامات دریایی و چند تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون عمران برگزار خواهیم کرد.
امیدواریم که با برگشت شرایط به حالت عادی، مجددا در سال آینده شاهد برگزاری مراسم بزرگ‌تر و درخور، همانند سنوات قبل، باشیم. فلذا از این فرصت استفاده کرده و به‌عنوان مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور، از همه‌ی عزیزانی که نمی‌توانیم در خدمتشان باشیم، به سهم خود عذرخواهی و برای همه آن‌ها آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم.  |
 
۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶