دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

دکتر حسین صاحبی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت «خلیج‌فارس خط کیش»:

توسعه کار و گسترش زمینه‌های فعالیت‌شرکت، مهم‌‌ترین هدف ماست

توسعه کار و گسترش زمینه‌های فعالیت‌شرکت، مهم‌‌ترین هدف ماست
نزدیک به 15 سال از تاسیس شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» می‌گذرد، اما عمده‌فعالیت‌های آن به یکی دو سال اخیر برمی‌گردد. اهمیت عملکرد مجموعه‌ی مدیریتی این شرکت ‌در حوزه‌ی سالویج و خارج‌سازیِ شناورهای مغروقه، خدمات‌رسانی به سکوهای نفتی در فراساحل، حمل‌ونقل کارکنان سکوهای فراساحل، حمل‌ونقل دریایی، عملیات غواصی و انجام پروژه‌های فوق سنگین در همین برهه‌ی زمانی باعث شده است که «خلیج‌فارس خط کیش» را در شمار یکی از شرکت‌های موفق زیرمجموعه‌ی «تایدواتر خاورمیانه» به حساب آوریم؛ شرکتی که محدوده‌ی فعالیتش بیشتر در استان‌های هرمزگان و خوزستان بوده، اما این به آن معنا نیست که در دیگر  مناطق دریایی و بندری کشورمان هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشد.برای آشنایی بیشتر از ‌فعالیت‌ها و عملکرد این شرکت به سراغ دکتر حسین صاحبی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره آن رفته‌ایم که مشروح صحبت‌هایمان را در زیر می‌خوانید.
 
شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» فعالیت حرفه‌ای خود را از چه سالی و با چه هدفی آغاز کرده است؟
شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» از زمره شرکت‌های اقماری شرکت «تایدواتر خاورمیانه» است که در تاریخ 15 بهمن‌ماه 1384 در جزیره کیش به ثبت رسیده ‌است. از ابتدا، هدف از تاسیس این شرکت ورود به فعالیت‌های بانکرینگ و ایجاد مخازن سوخت در بندر شهید‌رجایی بود. به دنبال این هدف، زمینی از سازمان بنادر و دریانوردی در بندر خلیج فارس اجاره شد تا مخازن سوخت در آن‌جا احداث شود و در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (B.O.T)، بهره‌برداری درازمدت توسط شرکت صورت پذیرد. همچنین، در پی این هدف‌گذاری، بارج سوخت‌رسانی 15 هزار تنی از شرکت «ایزوایکو» خریداری شد، اما با تغییر مدیریتی در سطح کلان هلدینگ «تایدواتر خاورمیانه» در آن زمان، به‌یک‌مرتبه موضوع فعالیت از دستور کار خارج شد و عملا شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» تا ابتدای سال 1398 غیرفعال ماند و با تغییر سهام‌دار اصلی شرکت و انتصاب مدیریت عالی جدید در هلدینگ «تایدواتر خاورمیانه»، تصمیم بر آن شد که این شرکت در حوزه خدمات دریایی فعالیت خود را از سر بگیرد.
 
توضیح دهید که این شرکت در چه زمینه‌هایی فعال است؟
همان طور که از نام شرکت مشخص است، ما در حوزه خدمات دریایی و بندری فعالیت می‌کنیم، اما گرایش عمده شرکت در حوزه خدمات دریایی است. برای این‌که کلی‌گویی نکرده باشم، شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» در حوزه بازگردانی و خارج‌سازی شناورهای مغروقه، خدمات‌‌رسانی به سکوهای نفتی در فراساحل، حمل‌ونقل کارکنان سکوهای فراساحل، حمل‌ونقل دریایی، عملیات غواصی و پروژه‌های تجهیزات فوق‌سنگین یا به‌اصطلاح Heavy Lift فعال است.
 
همان‌ طور که اشاره شد، خدمات سالویج، خدمات دریایی ساحلی و خدمات فراساحلی ازجمله فعالیت‌های شماست. این فعالیت‌ها بیشتر در کدام‌یک از بنادر و استان‌های ساحلی صورت می‌گیرد؟
محدوده فعالیت شرکت تاکنون در استان‌های هرمزگان و خوزستان بوده، اما محدودیت منطقه‌ای خاصی   متصور نیستیم و تمام آب‌های خلیج ‌فارس و دریای عمان حوزه فعالیت شرکت است.
 
در خصوص پروژه‌ی خارج‌سازی مغروقه‌ی «SL-STAR» که توسط شرکت «خلیج فارس خط کیش» در مدت فقط سه ماه انجام شده توضیح دهید. به نظر می‌رسد که این مدت‌زمان برای خارج‌سازی مغروقه فوق‌العاده کوتاه و عالی است.
اجازه بدهید سؤال شما را اصلاح کنم که پیمانکار پروژه خارج‌سازی مغروقه SL-STAR هلدینگ «تایدواتر خاورمیانه» بوده و مجموعه ما، به‌عنوان شرکت دریایی زیرمجموعه این هلدینگ، بخش اجرایی کار را به عهده گرفت و بنده با حفظ سِمت به‌عنوان مدیرعامل این شرکت، وظیفه مدیریت پروژه خارج‌سازی مغروقه مذکور را به عهده گرفتم. قرارداد در تاریخ پنجم آذرماه 1398 از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت «تایدواتر خاورمیانه» ابلاغ شد و قرار بود طی سه ماه خارج‌سازی کامل شناور از مقابل اسکله 25 و 26 بندر شهید‌رجایی صورت پذیرد. به لطف خداوند و با تشکیل یک تیم مدیریتی، پروژه آغاز شد و با پشتیبانی خوبی که از سوی مدیریت‌ عالی شرکت «تایدواتر خاورمیانه» صورت پذیرفت، از خدمات تیم مهندسی بازگردانی و سالویج یک شرکت کره‌‌ای در کنار خودمان بهره گرفتیم و برای ایجاد توان مضاعف و سرعت‌بخشیدن در خارج‌سازی کانتینرهای مغروقه، از شرکت «دریاکوش» نیز، به‌عنوان پیمانکار همکار شرکت «تایدواتر خاورمیانه»، کمک گرفتیم. اجازه بدهید اضافه کنم که کشتی کانتینربر SL-STAR با طول 1/91 متر و عرض 15 متر، با 156 کانتینر 20 فوت و 40 فوت، در اواخر اسفندماه سال 1397 در مقابل اسکله 25 بندر شهیدرجایی غرق شد. در همان روزهای اول این حادثه، کانتینرهای خطرآفرین برای مستحدثات بندری خارج‌سازی شدند و درنهایت پروژه خارج‌سازی این مغروقه با 138 کانتینر، در قالب برگزاری یک مناقصه، به شرکت «تایدواتر خاورمیانه» واگذار شد. در پروژه مذکور، مغروقه به پنج قطعه، با اوزان متغیر از 150 تا 450 تن، بریده شد. همدلی بسیار خوبی حین این عملیات بین کارفرما (معاونت فنی‌مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی، با نظارت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان)، مشاور طرح (شرکت «هرمزان دریاپیما») و پیمانکار (شرکت «تایدواتر خاورمیانه») شکل گرفت و خروجی کار، اتمام عملیات در پایان سال ۱۳۹۸ بود که پاک‌سازی کامل بستر دریا در مقابل اسکله‌های 25 و 26 بندر شهید‌رجایی را به ارمغان آورد.
 
قرارگرفتن در این موقعیت تا چه حد به امکانات مربوط می‏شود و چه میزان از آن مربوط به حوزه‏های دیگر غیر از کار شماست؟
قطعا اگر شناور اروندتاید ۱۰۰۰ در این پروژه نبود، بُرش‌کاری مغروقه امکان‌پذیر نبود. البته سایر تجهیزات، شناورها و بارج‌های تدارکاتی و تجهیزات غواصی هم به نوبه خود بسیار ضروری بودند، اما شناور اروندتاید 1000 به‌عنوان یک شرلگ و یک کرین‌بارج راهبردی در کشور، نقش اصلی اجرایی این پروژه را به عهده داشت؛ هرچند که بهره‌مندی از دانش مهندسی بازگردانی و سالویج در حکم مغز متفکر پروژه و نقشه راه اجرای کار بود. موضوع بهره‌مندی از تجهیزات مبارزه با آلودگی نفتی از نکات کلیدی دیگر در اجرای بی‌نقص این پروژه بود و این‌که چطور عملیات تخلیه مخازن سوخت و روغن انجام شود تا کوچک‌ترین آلودگی نفتی و زیست‌محیطی به وجود نیاید نیز ازجمله امتیازات تیم مدیریت پروژه شرکت «تایدواتر خاورمیانه» بود که با مهارت‌ کامل و کافی این مهم انجام شد.
 
برای توسعه فعالیت خود، تا چه اندازه به بهره‌گیری از توان فنی و مالی شرکای خارجی نیاز دارید؟
سالیان سال است که در کشور ما به‌طور سنتی عملیات خارج‌سازی مغروقه‌ها توسط سایر پیمانکاران و همکاران در ایران انجام می‌شود، اما شرکت «تایدواتر خاورمیانه» هم‌زمان با پروژه خارج‌سازی هفت فروند مغروقه خورموسی، دانش مهندسی بازگردانی و سالویج را وارد ایران کرد و ما در مرحله انتقال کامل این دانش به کشور هستیم. امیدوارم به‌زودی در این زمینه هم بی‌نیاز از توان خارجی شویم، اما بدیهی است برای متبحرشدن در یک حوزه دانشی تخصصی باید مدتی آموزش دید و این امر مهم در حال انجام است. در استفاده از توان مالی شرکت‌های خارجی، به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه علیه میهن عزیزمان، متاسفانه گشایشی نشده و فقط باید به توان مالی خودمان اتکا داشته باشیم که البته فشار مضاعفی را به توان مالی شرکت وارد می‌کند و حداقل انتظار ما از کارفرمایان محترم آن است که مطابق با افزایش بی‌رویه نرخ ارز در قیمت‌گذاری واقعی مبالغ پروژه‌ها ما را یاری دهند.
 
اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت شما برای توسعه‌ی فعالیت‌های شرکت و البته حضور در دیگر پروژه‌های مرتبط بندری چیست؟
در حال حاضر، به دنبال اخذ مجوزهای لازم در حوزه‌های متعدد خدمات دریایی و کشتیرانی برای شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» هستیم و در بازه کوتاه‌مدت در پروژه‌های حوزه خدمات دریایی و حمل‌ونقل فعالیتمان را ادامه می‌دهیم. پس از اخذ مجوزهای مذکور، در مناقصه‌های کارفرمایان دولتی حضور پیدا می‌کنیم و هم‌زمان به دنبال تکمیل تجهیزات و شناورهای تخصصی و نیز جذب و پرورش نیروهای جوان و متخصص در حوزه بازگردانی و سالویج و خدمات دریایی هستیم. اگرچه سال‌ها در حوزه خدمات لایروبی کشور نیز فعالیت کرده‌ام، اما چون این کار در شرکت اقماری دیگری در زیرمجموعه هلدینگ «تایدواتر خاورمیانه» در حال انجام است، لذا ما به این حوزه ورود نمی‌کنیم که البته این امر شاید خبر خوبی برای رقبای قدیمی ما در حوزه لایروبی باشد.
 
آیا شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» برای انجام فعالیت‌های روزانه با چالش‌هایی هم مواجه است؟ در این صورت، چه مواردی می‏تواند به رفع این چالش‏ها کمک کند؟
امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا و بحران‌های اقتصادی داخلی و خارجی، تمام کسانی که کارهای اقتصادی و خودگردان دارند دچار چالش هستند. از این جنبه هم باید امورات جاری و اهداف شرکت را دنبال کنیم و هم به فکر توسعه کار و گسترش زمینه‌های فعالیت شرکت باشیم تا به یک رسالت مهم و حیاتی در شرایط امروز کشورمان جامه عمل بپوشانیم و آن هم ایجاد اشتغال برای جوان‌‌های تحصیل‌کرده است. 
 
لطفا درباره تجهیزاتی که مورد استفاده شرکت است توضیح دهید.
در شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» کلیه امکانات و تجهیزات و شناورهای شرکت «تایدواتر خاورمیانه» برای ما فراهم است. در حال حاضر، از وجود یک فروند شرلگ اروندتاید 1000، که قابلیت برش مغروقه در زیر آب و باربرداری تا ظرفیت یک هزار تن را دارد، بهره‌مند هستیم. البته از این شناور برای کارهای تجهیزات فوق‌سنگین و به‌اصطلاح Heavy Lift و نصب سکو هم استفاده می‌کنیم. دو فروند یدک‌کش تدارکاتی و خدمات‌رسان دور از ساحل، با قدرت‌های سه هزار اسب بخار و دو هزار و چهارصد اسب بخار، داریم. دو فروند قایق کروبوت 65 نفره برای جابه‌جایی کارکنان سکوها در اختیار داریم، به یک فروند بارج سوخت‌رسان 15 هزار تنی و یک فروند بارج دو هزار تنی نیز مجهز هستیم. تجهیزات کامل اتاق فشار غواصی و سایر لوازم و ادوات غواصی و مبارزه با آلودگی نفتی نیز در اختیار شرکت «خلیج‌فارس خط کیش» قرار دارد و متناسب با نوع پروژه‌ها، بعضا از تجهیزات سایر همکاران به‌طور اجاره‌ای نیز استفاده می‌شود.
 
در مورد دیگر پروژه‌های دریایی شرکت هم توضیح می‌دهید؟
در حال حاضر مشغول رایزنی برای یک پروژه بازگردانی و سالویج هستیم و شناورها، برخی در اجاره فعالیت‌های ساحلی و دور از ساحل هستند و برخی در حال داکینگ و آماده‌سازی‌اند.
 
چنانچه سخن ناگفته‏ای مانده است، بگویید.
هیچ شعفی برای من بالاتر از این نیست که یک جوان تحصیل‌کرده را جذب شرکت کنم و چند ماه بعد، خبر ازدواج و کارت دعوت به عروسی او برایم ارسال شود. به‌قدری مشعوف می‌شوم که تمامی خستگی و فشارهای کاری از روی دوشم به‌یک‎‌باره برداشته می‌شود. امیدوارم تا زنده هستم و توان کار دارم خداوند این توفیق را برای من روزافزون کند که بتوانم زمینه اشتغال جوانان عزیز کشورمان را فراهم کنم. لذا، ابتدا توصیه به خود و سپس وصیت به مدیران عزیز کشورمان می‌کنم که تا زمانی که در مسند کار هستید و در خودکار شما قدرتی وجود دارد، از آن برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز کشورمان استفاده کنید، چون معلوم نیست تا کی این خودکار به امانت دست ما باقی بماند و یا ما توان به‌دست‌گرفتن آن را داشته باشیم. پس، تا امکان هست باید از این فرصت حُسن استفاده را برد.
در شرایط بحرانی و سخت کنونی، امیدوارم خداوند به ما توفیقی عنایت کند که بتوانیم فعالیت‌های اقتصادی خود را در حوزه‌های دریایی و بندری گسترش دهیم تا نه‌تنها سفره‌ای از کارکنان این شرکت جمع نشود، بلکه زمینه‌ساز گشایش سفره‌های دیگری برای سایر جوانان بیکار کشورمان شویم.
به نوبه خودم از نشریه «بندر و دریا»، که تلاشگر خدومی در عرصه اشاعه فرهنگ دریایی و بندری کشور است، بسیار سپاسگزارم و امیدوارم خداوند متعال زمینه‌های اعتلا و رشد این مجموعه ارزشمند را بیش از پیش
فراهم کند. 
۲۲ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴