دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

جلیل اسلامی، معاون امور دریایی:

به آینده دریایی کشور امیدواریم

به آینده دریایی کشور  امیدواریم
معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تحقق شعار سال 1398 با عنوان «رونق تولید» اقدامات برجسته‌ای را انجام داده است که می‌توانم به برخی از مهم‌ترین‌های آن اشاره کنم.
ما در بخش حاکمیت و عملیات دریایی، ساخت دستگاه حک لیزری را به شرکت دانش‌بنیان «سخت‌افزار سارا» واگذار کردیم که فقط نمونه خارجی داشت و به‌علت تحریم‌های ظالمانه در اختیار این سازمان قرار نمی‌گرفت. این دستگاه با درج بارکد دوبعدی (QR) برای پلاک و شماره‌زنی بر روی موتور قایق توسط شرکت «سخت‌افزار سارا» به بنادر ارائه شد و با هماهنگی اداره بازرسی و ثبت شناورهای بوشهر، درج شماره سریال موتور بر روی بدنه موتور یک فروند قایق در محل اسکله‌ی «جبریِ» بندر بوشهر انجام شد.
شروع ثبت قایق فاقد هویت با موتور دوزمانه، با توجه به تصویب‌نامه شماره 83001/ت 56631 هـ مورخ 3/7/1398 هیئت وزیران؛ ماشینی‌شدن فرایندهای کنترل و بازرسی، که در نتیجه‌ی آن زمان کمتری بر انجام فرایندهای کنترل و بازرسی صرف می‌شود؛ بازنگری قرارداد خدمات یدک‌کشی و خدمات راهنمایی پس از هفت سال و تایید و تصویب توسط هیئت‌عامل سازمان؛ اظهارنظر در خصوص تعرفه هواشناسی و تعیین تعرفه هواشناسی به‌منظور دستیابی به مقررات و دستورالعمل‌های هیئت دولت از دیگر اقدامات ما در این حوزه است.
 در رابطه با مسائل دریانوردان و توسعه خدمات به جامعه دریانوردی، اقدامات ارزشمندی را در سال گذشته پی گرفته و انجام داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به بررسی پرونده‌های مربوط به خدمه شناورهای تحت پرچم ایران و خارجی حادثه‌دیده و همکاری و پیگیری برای بازگشت به وطنِ دریانورد ایرانی و خارجی؛ تلاش برای استفاده حداکثری از دریانوردان ایرانی در شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه رسیدگی به شکایات دریانوردان؛ تدوین و بازنگری بیش از 60 عنوان از دستورالعمل‌ها به‌منظور انطباق با آخرین اصلاحیه‌های کنوانسیون STCW؛  انعقاد تفاهم‌نامه‌های سند شناسایی گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی با کشور عمان در هر دو محدوده‌ی سفرهای نزدیک به ساحل و نامحدود و همچنین تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین شرکت ملی پست ج.ا.ایران و سازمان بنادر و دریانوردی برای ارسال پستی اسناد دریانوردان اشاره کرد. 
همچنین در رابطه با تعاملات بین‌المللی با سازمان‌ها اقدامات زیر صورت گرفته است: تهیه‌ی نزدیک به 140 بیانیه و متعاقب آن اعلام موضع شفاهی جمهوری اسلامی ایران در طول اجلاس‌های آیمو؛ تغییر وضعیت انجمن بین‌المللی چراغ‌های دریایی به یک سازمان بین‌المللی با تلاش و پیگیری کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی؛ ابلاغ اسناد بین‌المللی به روش پذیرش ضمنی بر اساس دستورالعمل، به‌منظور طی مراحل استصوابی؛ رسیدگی به وضعیت دریانوردان کشتی‌هایی که طبق اعلام بخش حقوقی سازمان بین‌المللی دریانوردی، ادعای رهاشدن در مورد آن‌ها مطرح شد؛ تهیه‌ی سند دستور کاری برای طرح در اجلاس MSC 102 در خصوص پیشنهاد اعمال اصلاحاتی بر کنوانسیون COLREG بر اساس یافته‌های سانحه کشتی سانچی، که در طول سالیان متمادی برای دومین‌بار است که چنین سندی به همت کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی تهیه و به آیمو ارسال شده است.
یکی از بخش‌های حاکمیتی که جزء ماموریت‌های سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود، ایمنی و حفاظت دریایی است. سال گذشته در این بخش نیز اقدامات مهم و ارزشمندی صورت پذیرفت. ما توانسته‌ایم علاوه بر پیگیری خرید هفت فروند شناور آتش‌خوار، برگزاری مانورهای مشترک با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط ملی، و نظارت ایمنی بر پروژه اقتصاد مقاومتی احداث مزارع پرورش ماهی در قفس در دریا، برنامه‌ها و پروژه‌های زیر را هم در دستور کار خود قرار دهیم: تعامل با سازمان‌های ملی و بین‌المللی (IMO، IHO، کنوانسیون تهران (پروتکل اکتائو)، کمیته حقوقی اروند)؛ پیگیری تامین و تولید سوخت منطبق (کم گوگرد) برای ناوگان دریایی کشور، پیرو الزام IMO 2020 و برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط؛ تجهیز بنادر به تجهیزات اولیه نمونه‌برداری از آب توازن کشتی‌های وارده به آب‌های تحت حاکمیت؛ برگزاری دوره آموزشی مرتبط با کنوانسیون‌های دریایی در سطح ملی و بین‌المللی، به‌خصوص همکاری با آژانس ایمنی دریایی اروپا (EMSA) در این خصوص؛ ایجاد شرایط ایمن در آب‌های تحت حاکمیت برای شناورهای متردد از طریق مدیریت و نظارت مراکز هماهنگی نجات دریایی در بنادر کشور (ارائه خدمات نجات مضطر در دریا به تعداد 999 نفر و 234 مورد خدمات پزشکی در دریا)؛ ارتقای سطح توان عملیاتی و آمادگی واکنش در شرایط اضطرار از طریق تصویب دستورالعمل تیم واکنش‌سریع در اجلاس شماره 1986 هیئت‌عامل؛ انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری ملی و بین‌المللی در زمینه جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگی در دریا؛ تولید و انتشار بین‌المللی نمودار و چارت الکترونیکی دریانوردی در بخش ایمنی دریانوردی؛ پیگیری امور و مسئولیت‌های مرتبط با ریاست ایران در کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی راپمی و عضویت در شورای سیاست‌گذاری سازمان بین‌المللی هیدروگرافی؛ پیگیری امور مربوط به لایروبی و پاک‌سازی رودخانه اروند و حضور در نشست‌های تخصصی کمیته مشترک فنی ایران و عراق (خرمشهر ایران، بغداد عراق) و نمایندگان امور خارجه.
همچنین معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای شعار سال 1399 با عنوان «جهش تولید»، برنامه‌های دیگری را در دستور کار خود قرار داده است. مثلا در بخش دریایی، پایش و کنترل کشتی‌های تحت پرچم در آبراه‌های بین‌المللی، با هدف صادرات کالاهای ایران در وضعیت ایمن را دنبال خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم برای ارتقای سطح خدمات به مشتریان و کاهش بروکراسی اداری، مشاوران دریاییِ زبده را به‌کار بگیریم.
سازمان بنادر و دریانوردی با درنظرگرفتن ملاحظات ایمنی دریانوردی و مبتنی بر نوسازی ناوگان دریایی تحت پرچم کشور و همچنین در راستای حفظ رونق تولید و حراست از سرمایه‌های ملی در کارگاه‌های شناورسازی داخل کشور، می‌تواند در رابطه با ثبت برخی از شناورها یا قایق‌های وارداتی که از امکان تولید استاندارد و کافی در داخل کشور برخوردارند محدودیت یا ممنوعیت اعمال کند. سازمان موظف است مراتب محدودیت و ممنوعیت ایجادشده را به مبادی ذی‌ربط اطلاع‌رسانی کند تا از ثبت سفارش و ورود شناورها و قایق‌های مشمول محدودیت یا ممنوعیت خودداری شود.
همچنین امور مربوط به ساخت 9 دستگاه حک لیزری، که توسط شرکت دانش‌بنیان سارا طراحی و ساخته شده است را دنبال خواهیم کرد. اقدام عملی طرح جایگزینی شناورهای سنتی، با توجه به نهایی‌شدن آن در کمیسیون اقتصاد و هیئت دولت از دیگر اقدامات ما در این بخش است.
توسعه خدمات الکترونیکی به جامعه بزرگ دریانوردان کشور از اهداف و برنامه‌های ما در سال جاری است که ازجمله برنامه‌های مهم آن می‌توان به اخذ استعلام مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم؛ الکترونیکی‌کردن استعلام سوءپیشینه موثر بر قاچاق کالا و ارز دریانوردان؛ و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به‌صورت الکترونیکی اشاره کرد. در رابطه با سازمان‌های تخصصی بین‌المللی نیز می‌توان از تهیه و اجرای طرح برون‌سپاری استخراج، ترجمه، تصویب و انتشار اسناد مصوب آیمو و بررسی اسناد بین‌المللی و ایجاد بانک داده‌های مصوبات بین‌المللی دریایی اشاره کرد. 
 تهیه روش نوین تحلیل سوانح دریایی کشور یکی از برنامه‌های دیگر ما در رابطه با  بررسی سوانح دریایی دریانوردی است که به‌صورت متمرکز در اداره ممیزی و بررسی سوانح، که در تشکیلات جدید سازمانی پیش‌بینی و راه‌اندازی شده است، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
در خصوص ایمنی و حفاظت دریایی نیز   برنامه‌های متعددی را برای سال جاری در دستور کار خود قرار داده‌ایم. نظارت و ارزیابی مراکز رادیویی، جست‌وجو و نجات دریایی؛ تدوین طرح جامع ناوبری الکترونیکی (e-NAV)؛ توسعه تجهیزات مراکز رادیویی، جست‌وجو و نجات دریایی؛ صحه‌گذاری پوشش رادیویی شمال و جنوب کشور؛ توانمندسازی کیفی نیروی ارتباطات، جست‌وجو و نجات دریایی؛ پیاده‌سازی الزامات قانونی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بهره‌برداری از شبکه‌های رادیویی؛ به‌روز رسانی زیرسامانه ارتباطات، جست‌وجو و نجات دریایی در سامانه IMAS؛ ثبت الکترونیکی ورود و خروج شناورهای مسافری؛ برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر فرایند لایروبی بنادر بازرگانی کشور؛ تسهیل امور اجرایی و پایش عملکرد ناشی از راهبری، تعمیر و نگهداری علائم دریانوردی؛ مدیریت موضوعات و الزامات ایمنی دریانوردی تعیین‌شده توسط مجامع بین‌المللی (سازمان بین‌المللی هیدروگرافی، آیمو و انجمن چراغ‌های دریایی)؛ نیازسنجی و راهبری اقدامات منجر به ایجاد رویه‌های همسان پایش و مدیریت عملکرد بخش ایمنی دریانوردی به‌منظور ایجاد آمادگی برای ممیزی اجباری آیمو؛ نظارت و مدیریت بر عملیات مقابله با آلودگی‌های نفتی و غیرنفتی (OPRC, OPRC-HNS)؛ مدیریت ایجاد و اجرای تسهیلات دریافت و پردازش مواد زائد کشتی‌ها در بنادر شمالی و جنوبی؛ نظارت و اجرای الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها در بنادر؛ و مدیریت و نظارت بر اجرای الزامات مربوط به ضمایم اول تا ششم کنوانسیون مارپل اهم برنامه‌هایی است که مدنظر ما قرار دارد.|
۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۴