یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
 

اخبار

کروناویروس آمادگیِ کشتی‌های تفریحی برای شرایط بحرانی را محک جدی زد

زندانی در کابینِ خود

زندانی در کابینِ خود
خی از گردشگران دریایی ممکن است از تعطیلات دوهفته‌ایِ رایگان در یک کشتی مسافرتی مجلل تفریحی استقبال کنند، اما تصور کنید چقدر سخت است که فقط به مدت یک هفته در یک کابین 14 مترمربعی بدون پنجره، با دسترسی اندک به هوای تازه و فقط با اینترنت وای‌فای و تلویزیون برای سرگرم‌شدن،
زندانی شوید.
همه‌گیری کروناویروس جدید (کووید19) منجر به اختلال در صنعت حمل‌ونقل و گردشگری جهان شده و مسافرت‌های بسیاری را لغو کرده است. صنعت گردشگری دریایی و کروز هم به‌طور ویژه‌ای تحت‌تاثیر قرار گرفته است. دو کشتی تفریحی بسیار بزرگ به‌طور کامل در قرنطینه بودند، سفرهای دریایی بسیاری لغو شد، برنامه‌های تورها ناگهان تغییر کردند و حتی برخی از بزرگ‌ترین کشتی‌های تفریحی جهان، هفته‌ها، بدون مسافر روی آب بودند. در داستان وحشتناک کشتی دریایی تفریحی وستردام هم شاید شنیده باشید که این کشتی، به‌دلیل ترس خدمه و مسافرانش، از ورود به چندین کشور ازجمله ژاپن، فیلیپین، سنگاپور، مالزی، تایوان و تایلند خودداری کرد و تمام مدت را روی آب ماند. این مشکلات و اختلالات، افراد بسیاری را تحت‌تاثیر قرار داد، از هزاران مسافری که نیاز فوری برای بازگشت به خانه‌هایشان داشتند تا خدمه‌ای که قادر نبودند در خانه و نزد خانواده‌هایشان باشند، استراحت کنند و از هراس و اضطراب دور بمانند.
همسر من [نویسنده‌ی این گزارش] یکی از هزاران کارمند خط مسافرتی است که در مسافرتی تحت‌تاثیر اختلالات ناشی از کووید19 قرار گرفته است. اگرچه او و کشتی‌ای که او در آن است در حال حاضر قرنطینه نیستند، اما کشتی او، در میانه سفر به تایوان، سفر دریایی خود را خاتمه داد (حدود چهار هزار مسافر و برخی از خدمه ناگهان نیاز به پرواز به خانه خودشان در استرالیا داشتند). امیدوارم او بتواند در ماه بعد به خانه برگردد، اما مطمئن نیست که چه زمانی و در کجا می‌تواند دوباره به کارش برگردد، زیرا کشتی او ماه‌ها باید دور از 
تایوان بماند.
این آخرین بحران سلامتی ـ    بهداشتی است که صنعت گردشگری دریایی را تحت‌تاثیر قرار داده است و می‎توان تعداد بیشتری از این موارد را نیز انتظار داشت. صنعت گردشگری دریایی، با قایق‌های عظیم مجلل، با رشد فوق‌العاده‌ای روبه‌رو است و به همین دلیل، احتمالا، هنگام حمله ویروس بعدی ضربه‌ی شدیدتری به این صنعت وارد می‌شود. خوشبختانه، خطوط کروز نسبت به گذشته برای چنین رویدادهایی آماده‌تر شده‌اند، اما هنوز با ایدئال‌ها فاصله زیادی دارند. این چیزی است که در تحقیقات خودم به بررسی آن پرداخته‌ام و سعی کرده‌ام به بینش مناسبی در مورد ادراک خطر در صنعت گردشگری دریایی با کشتی‌های تفریحی برسم.
 
کابوس کروناویروس
قرنطینه طولانی و اختلالات مسافرتی ناشی از کروناویروس جدید آخرین موردی است که کشتی‌های تفریحی با آن روبه‌رو شده‌اند، اما در فهرست بلندبالای تهدیدهایی که قبلا سایه‌شان بر سر این صنعت بوده است مواردی از قبیل بیماری‌های ناشی از آنفولانزا، آنفولانزای خوکی، سرخک، تب دانگ، بیماری لژیونلا و البته نورو ویروس تغذیه‌ای هم وجود دارند.
در سال 2019 یک کشتی دریایی، به‌دلیل شیوع سرخک در جزیره کوراکائو در جزیره کارائیب قرنطینه شد. در این کشتی یک مورد تاییدشده‌ی این بیماری وجود داشت که باعث قرنطینه 346 نفر به مدت 14 روز در کشتی شد. همین چند هفته پیش، کشتی مسافرتی ثبت‌شده در انگلستان به نام Spirit of Discovery، در نتیجه شیوع نورو ویروس در کشتی، از جبل‌الطارق دور شد. 89 نفر از مسافران کشتی دچار استفراغ، اسهال و تب شدند و این ترس وجود داشت که کروناویروس جدید در کشتی شیوع کرده باشد.
تحقیقات من [نویسنده‌ی این گزارش] نشان داد که علی‌رغم نگرانی‌هایی که برخی افراد از بیمارشدن در یک سفر دریایی دارند، اما اکثر مسافران اعتماد زیادی به خطوط کشتی‌های تفریحی دارند و مطمئن هستند این صنعت و فعالان آن از آن‌ها مراقبت می‌کنند. این اعتماد ناشی از آن است که این افراد کشتی تفریحی را، مثل خانه‌ی خود، محیطی دوست‌داشتنی و زیبا می‌یابند و حس خوبی به آن پیدا می‌کنند و این مسئله درک خطر در آن‌ها را کاهش می‌دهد؛ این شاید شگفت‌آور باشد، چراکه مطالعات پیشین در مورد سفرهای دریایی قبلی نشان داده که صنعت سفرهای دریایی در اکثر مواقع اصلا آماده بحران‌ها و شرایط خاص نبوده و چه‌بسا از این اعتماد عمومی سوء‌استفاده هم شده است. برای مثال، شرایط یک کشتی تفریحی که اسیر حادثه شد و در تاریخ لقب طعنه‌آمیز «کروز دستشویی» را گرفت در نظر بگیرید که از لحاظ اطلاع‌رسانی، یک فاجعه بود.
در سال 2013، یک کشتی تفریحی عظیم، پس از حادثه آتش‌‌سوزی، موتورهای خود را از دست داد و با پنج هزار مسافر، در خلیج مکزیک متوقف شد. در زمان توقف و سپس تخلیه کشتی، همه مسافران و کادر کشتی در شرایط وحشتناکی قرار گرفتند. سرویس‌های بهداشتی کار نمی‌کرد، دستگاه‌های تهویه از کار افتاده بود، مواد غذایی بسیار محدود بود و فاضلاب کشتی از کار افتاده بود و چاه‌ها بالا زده بودند. این یک خطر جدی و تهدید واقعی برای سلامت همه بود. از همه بدتر، همه مسافران و کادر مجبور بودند دفع خود را درون کیسه‌های پلاستیکی انجام دهند. عکس‌العمل خشمگینانه و طولانی‌مدت مسافران و نزدیکان آن‌ها ـ به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی ـ عمدتا به‌علت رفتار نامناسب این شرکت و به‌روزرسانی نامنظم اطلاعات برای مسافران و خانواده‌های آن‌ها بود. این مورد، اهمیت ارائه اطلاعات دقیق و به‌موقع در هنگام بحران‌ها را نشان داد.
 
پروتکل‌های جدید
شاید باید از این شیوع‌ها و همه‌گیری‌های مکرر ممنون باشیم، چراکه ضرورت بهبود وضعیت صنعت دریانوردی را دوچندان می‌کند. همین حالا خطوط کشتی‌های تفریحی، پروتکل‌های مفصلی، ازجمله برنامه‌های پیشگیری از شیوع بیماری، تهیه کرده‌اند. آن‌ها، بعد از تجربیات و درگیری‌های گسترده در زمینه نورو ویروس و سایر بیماری‌های عفونی، حالا آماده‌تر شده‌اند و برنامه‌های مفصلی را آماده کرده‌اند. برنامه‌ها شامل تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن گسترده، قرنطینه‌ی مسافران در داخل کابین‌ها و حتی جلوگیری از رفتن به ساحل برای به حداقل رساندن شیوع بیماری‌هاست. اکنون بسیاری از کشتی‌های تفریحی، در خارج از هر غذاخوری، رستوران، کافه و سرویس بهداشتی خود، ایستگاه‌های شست‌وشو و ضدعفونی دست را اضافه کرده‎اند.
شیوع بیماری‌ها برای کارکنان کشتی‌های تفریحی همراه با کار سخت و فشرده است. در چنین وضعیتی، مسافران مجاز به لمس هیچ چیزی نیستند و هر مورد را باید کارمندان دستکش‌به‌دست انجام دهند، حتی نمک و فلفل را نیز کارمندان سرو می‌کنند. در مورد قرنطینه کامل برای بیماری‌های خطرناک، مسافران در کابینشان محدود می‌شوند و غذا و نوشیدنی را در اتاق خود تحویل می‌گیرند. انتخاب‌های ممکن از صورت‌غذا هم به‌شدت
محدود می‌شود.
دامنه و مقیاس بروز و شیوع کروناویروس قابل پیش‌بینی نبوده است. باوجوداین، به نظر می‌رسد شرکت‌های کشتی‌های تفریحی خود را بهتر آماده کرده بودند و شیو‌ه‌ی بهتری در مواجهه با این شرایط داشتند. به نظر می‌رسد، مسافرانی که در کشتی‌های تفریحی تحت‌تاثیر کووید19 قرار گرفتند، از نظر اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات و کمک کافی به مسافران و خدمه، عملکرد خدمه و شرکت‌های کشتی‌های تفریحی را بسیار مثبت ارزیابی کرده‌اند.
اما واقعیت این است که خطوط کشتی‌های تفریحی باید آماده‌تر شوند. کشتی‌های تفریحی در حال بزرگ‌ترشدن هستند: به‌زودی برخی از این کشتی‌ها حامل 11 هزار مسافر به‌طور هم‌زمان خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود، طی چند سال آینده، تعداد افرادی که یک سفر دریایی را با کشتی‌های تفریحی تجربه خواهند کرد دوبرابر شود و کشتی‌های گردشگری دریایی نیز با ظرفیت کامل به سفر بروند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هر 47 روز، ساخت‌وساز یک کشتی تفریحی جدید شروع شود. تا سال 2027، نزدیک به 500 کشتی مسافربری تفریحی در آب‌های دریاها در حال حرکت خواهند بود که این، در مقایسه با 264 کشتی سال 2018، نشانگر یک رشد صددرصدی است.
هر زمان که خواستید در مورد تعطیلات بعدی خود برنامه‌ریزی کنید، به یاد داشته باشید که اگرچه شیوع کروناویروس نشان می‌دهد که یک تعطیلات فاجعه‌بار چگونه می‌تواند اتفاق بیفتد، اما هر سفری ممکن است خطرات و سختی‌های خاص خودش را هم داشته باشد. درنهایت، اگر خواستید یک سفر دریایی تفریحی انجام دهید، سعی کنید حتما اتاقی دارای بالکن یا حداقل با پنجره‌های بزرگ رزرو کنید؛ به‌هرحال، در صورتی که اسیر شرایط ناخواسته شُدید و قرار شد برای چندین هفته در قرنطینه بمانید، این شرایط از لحاظ روحی و حتی سلامتی به شما کمک خواهند کرد. |
 
منبع: theconversation.com
 
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۲