یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
 

اخبار

اقدامات پیشگیرانه دریایی در کشورهای جهان

کرونا بنادر دنیا را نیمه‌تعطیل کرد

کرونا بنادر دنیا را نیمه‌تعطیل کرد
شیوع کرونا‌ویروس جدید بر صنعت حمل‌و‌نقل کانتینر در چین تاثیر بسیار مشهودی داشته است و به‌طور کلی در ماه ژانویه و فوریه، منجر به کاهش تعداد کشتی‌های پهلوگرفته در بنادر چین ازجمله شانگهای و یانگشان شده است؛ زیرا کارخانه‌های سراسر این کشور با ظرفیت بسیار کم در حال کار هستند یا کاملا بسته شده‌اند. آمار تخلیه و بارگیری در شانگهای و یانگشان در ماه ژانویه 2020، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 17 درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود این کاهش در ماه‌های بعد حتی بیشتر از این میزان هم باشد.
شرکت‌های بزرگ، 21 سفر دریایی را در مسیر تجارت ایالات متحده و آسیای ناحیه اقیانوس آرام لغو کرده‌اند که دلیل اصلی آن تقاضای ضعیف در چین است. این جدای از 66 مورد فسخ است که در طول ایام تعطیلات سال جدید چینی اتفاق افتاد و در نتیجه آن، 199 هزار TEU از ظرفیت تجارت دریایی کاهش یافت. در مسیر تجارت آسیا و اروپا، در کل 61 سفر دریایی لغو شده است که نشان‌دهنده کاهش 151 هزار TEU از ظرفیت تجارت دریایی است. پیش‌بینی می‌شود بیشترین تاثیر این لغوها بر شرکت دانمارکی Maersk به‌دلیل قرارگرفتن گسترده در حمل‌ونقل کانتینری و پایانه‌های بندری متمرکز بر این ناحیه باشد. عملکرد این شرکت در چین و نواحی مرتبط با چین 30 درصد از حجم سالانه حمل‌و‌نقل آن را تشکیل می‌دهد. هاپاگ‌لوید شرکت دیگری است که انتظار می‌رود شاهد یک سه‌ماهه اول (میلادی) بسیار ضعیف باشد، زیرا عملیات در چین و حوزه‌های مرتبط با چین حدود 25 درصد از درآمد آن را شامل می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کروناویروس جدید در بنادر

پیش‌بینی می‌شود اقدامات ایمنیِ به‌موقع و اقدامات پیشگیرانه از جانب بنادر و سازمان‌های کشتیرانی و حمل‌و‌نقل گوناگون، اثرات شیوع این بیماری را محدود کند. اتاق بازرگانی بین‌المللی حمل‌و‌نقل دریایی (ICS) اعلام کرده است که با اجرای برخی اقدامات پیشگیرانه برای کروناویروس، بنادر و حمل‌و‌نقل جهانی می‌توانند به فعالیت معمول خود ادامه دهند و از بسته‌شدن هر بندر یا کاهش حجم نقل‌وانتقالات دریایی جلوگیری کنند. این سازمان راهنمای غربالگری خروج را در کلیه بنادر در مناطق تحت‌تاثیر ویروس جدید ارائه داده است و فعالیت‌های هماهنگی خود را شروع کرده است تا مسافران و کارکنانی را که علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند از سایران جدا کرده و از انتشار بیماری به کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

تمام بنادر مهم در سراسر جهان یک دوره 14روزه قرنطینه را، برای کشتی‌هایی که از طریق چین سفر کرده یا پهلو گرفته یا عبورِ همراه با ورود و خروج انسان یا بار در این کشور و سایر کشورهای اصلی آلوده به این ویروس داشته‌اند، اتخاذ کرده‌اند. کشتی‌های وارد‌شده از چین موظف‌اند قبل از پهلو‌گرفتن، در مورد سلامت خدمه و مسافران خود گزارش کامل سلامت و غربالگری ارائه دهند.

در ادامه، برخی از محدودیت‌های اعلام‌شده از طرف بنادر در سراسر جهان از نظر می‌گذرد.

 

چین

شیوع کرونا‌ویروس جدید تاثیر عمده‌ای بر صنعت حمل‌و‌نقل در چین دارد. این کشور مالک هفت بندر مهم در میان شلوغ‌ترین بنادر جهان است و از این نظر اهمیتی راهبردی در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی دارد. اگرچه عملیات بارگیری و تخلیه بار در بنادر چین تقریبا در حالت عادی است، اما خدمات بارگیری کانتینری با یدک‌کش‌ها در همه بندرها با تاخیر انجام می‌شود. تعداد کمی انبار کانتینری در شانگهای ـ شلوغ‌ترین بندر جهان طبق آمار سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ـ تا 15 فوریه امسال مهروموم و قرنطینه شده است.

دولت چین محدودیت‌هایی را برای برخی از بنادر اعمال کرده است تا شیوع این بیماری را کنترل کند. پیاده‌شدن خدمه در کلیه بنادر کاملا محدود شده است. هر کشتی، که در بندرهای تیانجین، دالیان و شیامن در حال پهلوگرفتن است، موظف است قبل از پهلوگیری اعلامیه سلامت کلیه کارمندان و مسافران خود را به بندر ارائه دهد. کشتی‌هایی که اعضا و خدمه‌ای از شهرها و استان‌های ووهان یا هوبی دارند تنها حق پهلوگرفتن در اسکله بنادر پوتیان و گوانگ‌جو را دارند و انتقالات آن‌ها محدود شده‌اند. در بندر نینگ‌بو، چنین کشتی‌هایی باید به مدت 14 روز قبل از شروع سفر در قرنطینه کامل باشند.

تعویض و جابه‌جایی خدمه در بنادر شانگهای، شیامن، نینگ‌بو، تیانجین، دالیان، چینگ‌دائو و گوانگ‌جو ممنوع است. پوشیدن ماسک صورت و بررسی دمای بدن روزانه‌ی کلیه کارکنان و مسافران، به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای مقابله با کروناویروس، آغاز شده است.

 

ایالات متحده آمریکا

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا در چهارم فوریه 2020 با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ کشتی مسافری و کشتی‌هایی که مسافرانی را در طی 14 روز گذشته به چین برده یا مسافرانی را در چین سوار کرده‌اند، اجازه ورود به آمریکا را برای مدت دو هفته نخواهند داشت و تنها کشتی‌های مسافری که از 14 روز بیشتر در سفر بوده باشند و عاری از علامت‌های بیماری (تب، سرفه، بدن‌درد و...)‌ باشند اجازه ورود به آمریکا را دارند.

کشتی‌های غیرمسافری هم در صورتی که بیشتر از 14 روز پیش در چین بوده‌اند یا مسافرانی را در چین سوار کرده‌اند مشکلی برای پهلوگرفتن در سواحل آمریکا ندارند، مشروط به این‌که هیچ خدمه بیماری در آن کشتی وجود نداشته باشد. هر کشتی با خدمه بیمار موظف است به نزدیک‌ترین ناوگان و شناور گارد ساحلی آمریکا اطلاع دهد و تحت قرنطینه مطلق یا نسبی قرار گیرد.

 

سنگاپور

اداره امور دریایی و بندری سنگاپور (MPA) غربالگری دما را در همه ایست‌ها و پست‌های بازرسی دریایی، ازجمله پایانه‌های کشتی‌های مسافرتی و قایق‌های تفریحی و گردشگری (کروزها)، برنامه‌ریزی کرده و انجام داده است. بازدیدکنندگانی که سابقه سفر به شهرهای هوبی یا ووهان را دارند و یا دارای گذرنامه‌های PRC هستند که در هوبی صادر شده است، اجازه ورود و عبور از طریق سنگاپور را نخواهند داشت و نباید از کشتی یا قایق خود خارج شوند.

 

استرالیا

استرالیا یک خط محافظتی جداگانه از خط بررسی و بازرسی قبلی ساحلی خود را شکل داده است و اقدامات غربالگری و جداسازی موارد بیمار و مشکوک به کرونا‌ویروس جدید در این مرزهای اضافی از اول فوریه سال 2020 آغاز شده است. هر کشتی‌ای که پس از اول فوریه و کمتر از 14 روز قبل از تاریخ رسیدنش به استرالیا از چین عبور کرده یا از طریق این کشور مسافر یا باری حمل کرده یا حتی برای حمل‌ونقل از بنادر این کشور عبور کرده باشد، باید شرایط غربالگری و بیماریابی موردنیاز تدوین‌شده کروناویروس از جانب دولت استرالیا را پشت سر بگذارد. این مورد در خصوص کشتی‌هایی که خدمه یا مسافر ساکن یا عبوری از این مناطق را دارند، کشتی‌هایی که مسافر یا خدمه بیمار و کشتی‌هایی که خدمه یا مسافرانی دارند که در تماس با موارد تایید‌شده بیماری قرار داشته‌اند، سخت‌گیرانه‌تر و با کنترل قرنطینه‌ای نسبی و کامل انجام خواهد گرفت.

مسافران یا خدمه تمام کشتی‌هایی که از چین عبور می‌کنند یا در آن کشور پهلو گرفته‌اند یا در تماس مستقیم با مردم این کشور بوده‌اند، تا زمانی که یک افسر ایمنیِ امنیت زیستی و سلامت استرالیا آن‌ها را از نظر ابتلا به بیماری کروناویروس و سایر بیماری‌های عفونی بررسی کامل کند و اقدامات تشخیصی را انجام دهد، مجاز به خروج از کشتی نیستند. براساس توصیه مامور امنیت زیستی، از مسافران خواسته می‌شود که به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه‌، خود را قرنطینه کنند یا منتظر انجام آزمایش‌های بیشتر باشند.

 

ژاپن

کشتی تفریحی پرنسس دیاموند، که متعلق به شرکت پرنسس کروز و تحت کنترل این شرکت بود، پس از گزارش یک مورد مشکوک به عفونت کرونا‌ویروس در سوم فوریه، در ساحل یوکوهامای ژاپن قرنطینه شد. از دو هزار و 666 مسافر (اکثریت آن‎ها ژاپنی بودند) و یک هزار و 45 خدمه‌ای که در کشتی حضور داشتند، در مجموع، 691 مورد تاییدشده گزارش شد. مقامات بهداشت ژاپن در 19 فوریه روند اعزام را برای مسافرانی که از ابتدای دوره قرنطینه هیچ‌گونه علائمی از این بیماری نشان ندادند و آزمایشات دومرحله‌ای آن‌ها برای ویروس ‌کرونا منفی بود آغاز کردند.

بندر یوکوهاما، که دروازه ژاپن و مهم‌ترین نقطه دریایی این کشور قلمداد می‌شود، به‌تازگی پایانه شینکو پیر را افتتاح کرده است و کشتی تفریحی پرنسس دیاموند اولین کشتی‌ای بود که در این پایانه قرار گرفت. وزارت راه، حمل‌ونقل و گردشگری ژاپن خاطرنشان کرده که 13 شرکت از 14 شرکت فعال در زمینه گردشگری کروز، مسافرت‌های برنامه‌ریزی‌شده خود را به ژاپن لغو کرده‌اند.

 

ترکیه

ترکیه، با محدود‌کردن کشتی‌های مسافرتی و باری از مبدا یا عبوری از بنادر چین، اقدامات ایمنی برای مهار گسترش این ویروس را در نظر گرفته است. کشتی‌های باری البته مجاز به پهلو‌گرفتن در اسکله‌های این کشور هستند، هرچند که باید تحت بازرسی دقیق قرار بگیرند. این کشور، برای انجام مراحل غربالگری، 33 مرکز بازرسی بهداشت را در بنادر مختلف خود فعال کرده است. |

 

منبع: ship-technology.com

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۵۹