یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹
 

اخبار

گفت‌وگو با معاون میراث فرهنگی استان بوشهر درباره‌ی افتتاح دومین موزه منطقه‌ای کشور

موزه منطقه‌ای خلیج فارس یک اتفاق بزرگ در جنوب کشور است

موزه منطقه‌ای خلیج فارس یک اتفاق بزرگ در جنوب کشور است
ساعت از شش گذشته. روی نقشه دنبال موزه دریانوردی بوشهر می‌گردیم. آن‌قدر می‌گردیم که به خیابان یاسینی می‌رسیم. بوی دریا مشاممان را پر کرده است. نگهبان می‌گوید: «‌این‌جا قرار است بزرگ‌تر شود. برای همین، در دست تعمیر و بهسازی است.»
راهروی اصلی را طی می‌کنیم. عده‌ای در حال بسته‌بندی کالاها هستند. برخی روی طراحی دکور متمرکز شده‌اند و اشیای موزه در این میان، همچنان خودنمایی می‌کنند. به راهروهای فرعی می‌رویم. تابلوی روشن بزرگی درباره گورستان تل چگاسفلی نصب شده است و اطراف این تابلو، استخوان‌های کشف‌شده از گورهای شش‌هزارساله در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.
راهروهای بعدی را ظروف و مجسمه‌هایی از اعصارِ گوناگون پر کرده‌اند. مجسمه‌هایی از تمدن هخامنشی، بقایایی از تمدن ایلامی و...   .   این‌جا تاریخ گسترده‌ای از ایران به چشم می‌خورد؛ موزه‌ای که قرار است تبدیل به دومین موزه‌ منطقه‌ای کشور شود.
نصرالله ابراهیمی، دانشجوی دکترای باستان‌شناسی دانشگاه تهران که امروز در سِمت معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر مشغول به کار است، به «بندر و دریا» می‌گوید: «جای چنین موزه‌ای در ساحل خلیج فارس خالی بود. سناریویی که برای موزه تدارک دیده‌ایم از دیرینه‌شناسی آغاز می‌شود و به دوران معاصر می‌رسد.»

مساحت موزه منطقه‌ای که در دست تاسیس دارید چقدر است و قرار است چه اشیایی برای نمایش به آن سپرده شود؟

موزه منطقه‌ای خلیج فارس طرح بزرگی در جنوب کشور است که در عمارتی با مساحت 13 هکتار راه‌اندازی خواهد شد. فعلا فاز اول این عمارت تاریخی به‌عنوان موزه منطقه‌ای مرمت شده است.

در حال حاضر، در عمارت کنسولگری انگلیس هستیم که در واقع مربوط به دوره قاجار و دارای دو طبقه به مساحت سه هزار و 300 مترمربع است. این موزه آثار تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کرانه‌ها و پسکرانه‌های خلیج فارس را از استان‌های هم‌جوار ، یعنی خوزستان، هرمزگان و بوشهر در بر می‌گیرد.

عمارت کلاه‌فرنگی، که در بخش جنوبی این مجموعه قرار گرفته، مجموعه کوچکی است شامل اشیای تاریخی مبارزات نیروی دریایی ارتش علیه نیروی بعث عراق، بخش مربوط به ابزارآلات کشتی رافائل، تالیفاتی در رابطه با بنادر و خلیج فارس و البته یک محوطه باز شامل ادوات نظامی مثل شناورها. به‌خاطر وجود همین ادوات بود که به نام «موزه دریا و دریانوردی» نام‌گذاری شده بود و پس از تصویب موزه منطقه‌ای، به این اسم تغییر نام داده است. در واقع، جای این موزه در مناطق ساحلی خلیج فارس خالی بود. البته موزه تاریخی در استان‌هایی مثل هرمزگان یا خوزستان وجود دارد، اما موزه‌ای با این وسعت و تحت نام موزه منطقه‌ای برای اولین‌بار است که در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به نظر می‌رسد گستردگی این موزه در تاریخ ایران بسیار زیاد است. گویا اشیایی که در این موزه وجود دارند محدود به بوشهر یا دوره زمانی خاصی نمی‌شود.

دقیقا. به‌طور کلی، این موزه دوره‌های مختلف تاریخی را، از دوره دیرینه‌شناسی و پارینه‌سنگی تا دوران معاصر، شامل می‌شود. اولین گالری موزه مربوط به معرفی خلیج فارس، کشورهای حاشیه خلیج فارس، جزایر، بنادر و البته توضیحاتی پیرامون موزه است. بخش‌های دیرینه‌شناسی خلیج فارس شامل فسیل‌هایی با قدمت چند میلیون ساله، دوره‌های پارینه‌سنگی، دوره پیش از تاریخ، دوره ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، صدر اسلام و همچنین باستان‌شناسی زیر آب‌های خلیج فارس، موسیقی خلیج فارس و ادوات موسیقی آن و مشاغل فعال در خلیج فارس، به‌خصوص مشاغل مرتبط با صنعت لنج‌سازی، از بخش‌های دیگر این 

موزه هستند.

 

طبقه دوم موزه چطور؟

طبقه دوم مجموعه به انرژی و تاریخچه صنعت نفت و گاز اختصاص پیدا کرده است.

 

در مورد نمایشگاه‌های موقتی که قرار است در این موزه برگزار شوند هم توضیحاتی می‌دهید و می‌گویید که مشمول چه شرایطی می‌شوند؟

بخش دیگر این موزه به نمایشگاه‌های موقت اختصاص یافته است که به‌صورت فصلی، از کاوش‌هایی که در این اطراف انجام می‌شود استفاده می‌کند. چراکه ما امیدواریم این کاوش‌ها، هرچند کمرنگ، ادامه پیدا کند. بیشترین کاوش‌ها در استان بوشهر، در بخش سیراف، به مدت 14 فصل انجام گرفته است که البته بعد از انقلاب، به‌علت کمبود اعتبارات، این کاوش‌ها بسیار کم و یا متوقف شده است.

در نظر داریم طبق تفاهم‌نامه‌ای که قرار است با موزه ملی داشته باشیم، از نمایشگاه‌هایی که به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شوند اشیایی را هم به‌صورت امانت در نمایشگاه‌های فصلی برای بازدید علاقه‌مندان به نمایش بگذاریم.

 

آیا تبلیغات در این حوزه را آغاز کرده‌اید؟ از چه شیوه‌هایی برای تبلیغ این موزه بزرگ استفاده می‌کنید؟

تبلیغ و معرفی این موزه در فضای مجازی و اینستاگرام و همچنین در وبگاه اختصاصی این موزه انجام خواهد شد. همچنین با توجه به تبلیغات کشورهای حاشیه خلیج فارس که بسیار هم پرسروصدا هستند، وجود این موزه می‌تواند در بعد رسانه و جذب گردشگر بسیار موثر باشد. |

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۵۷