یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
 

اخبار

همه‌چیز درباره بندر کوچک و قدیمیِ «ریگ»

حیات ریگ به لایروبی آن گره خورده

حیات ریگ به لایروبی آن گره خورده
بندر  و  دریا  | بندر قدیمیِ ریگ، در 105 کیلومتری شمال بندر بوشهر واقع شده است. با همه‌ی کوچکی، تعداد زیادی شناور در گوشه‌وکنارِ تنها اسکله‌ی این بندر پهلو گرفته‌اند و به تخلیه و بارگیری مشغول‌اند. اگر از بیان زیبایی‌های این بندر کوچک قدیمی دست بکشی، باید سراغ توصیف قایق‌های ساده صیادی بروی که معیشت صاحبان آن‌ها از همین آبراه
تامین می‌شود.
از مهم‌ترین مزیت‌های این بندر، نزدیکی به گناوه و جزیره خارگ است. فاصله ریگ تا بندر گناوه 15 کیلومتر و تا جزیره خارگ حدود 30 کیلومتر است. ارتفاع بندر ریگ از سطح دریا یک تا دو و نیم متر است و ساحل تمیز این بندر، جلوه‌ زیبایی به آن بخشیده است. رفت‌وآمد به این بندر عموما با لنج انجام می‌شود و پهلوگیری در آن محدود به ساعات کمی در روز می‌شود. بلوار ساحلیِ این بندر، بعد از عبور از کنار اسکله و مناطق باتلاقی خور بندر ریگ، به سمت دریا ادامه پیدا می‌کند. این جاده بعد از حدود سه کیلومتر به بازوی موج‌شکن ختم می‌شود تا هم جلوه تازه‌ای به این بندر داده باشد و هم دسترسی مسافران به ساحل ماسه‌ای و استفاده از آن محدوده را برای استراحت، ماهیگیری و قایق‌سواری تسهیل کند.
 یکی از مشکلاتی که امروزه بندر ریگ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، خورِ طبیعی این بندر است که چون به‌عنوان یکی از بنادر قدیمیِ تجاری، پهلوگیریِ شناورهای مجاور بندر گناوه از آن استفاده می‌شده، دچار مشکل انتقال رسوب و رسوب‌گذاری است. عدم لایروبی این بندر و وجود شناورهای مغروقه در آن، باعث شده است که بندر ریگ تقریبا چهار ساعت در شبانه‌روز پذیرای شناورها باشد.
گفتنی است مساحت حوضچه بندر ریگ دو هکتار و طول کانال دسترسی آن سه هزار متر برآورده شده است.
 
شناورهای سنتی در بندر ریگ مشغول به کارند
بندر ریگ هنوز به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار نشده است. شاید اگر این اتفاق هرچه سریع‌تر بیفتد، این بندر هم، مثل سایر بنادر زیرنظر سازمان بنادر و دریانوردی، زودتر 
رونق بگیرد.
    بندر ریگ یک اسکله به‌طول 120 متر دارد که از آن برای تخلیه و بارگیری استفاده می‌شود. حدود 154 فروند شناور سنتی و موتورلنج در این بندر تردد می‌کنند. دفتر امور بندری و دریایی بندر ریگ زیرنظر اداره بندر گناوه کار می‌کند و یک نفر در آن‌جا مستقر است که بر وظایف حاکمیتی و امر ورود و خروج شناورها نظارت می‌کند. دو نفر پرسنل آتش‌نشانی هم در آن‌جا مستقر شده‌اند که به‌صورت 24ساعته شیفت هستند که اگر مشکلی پیش بیاید، بتوانند با پشتیبانی بندر گناوه مشکل پیش‌آمده را رفع و آتش احتمالی را خاموش کنند. برای نمونه، سال گذشته یک مورد آتش‌سوزی در این بندر به همت کارکنان همین بخش و بندر گناوه در مدت دو ساعت اطفا شد و باعث شد که آتش‌سوزی به سایر شناور‌ها سرایت نکند و حادثه‌ای که می‌توانست تبعات گسترده‌ای داشته باشد به‌سادگی مهار شد.
 
نیاز به خروج مغروقه‌ها و لایروبی اسکله بیش‌ازپیش احساس می‌شود
تقریبا بیشتر تخلیه و بارگیری بندر ریگ از نوع کالاهای ته‌لنجی است. بندر ریگ هم مثل بندر گناوه خورمانند است با این تفاوت ‌که روزانه نزدیک به 20 ساعت به دلیل جزر و مد هیچ ورود و خروجی در آن ثبت نمی‌شود. همین وضعیت موجب شده است که یکی از نیازهای اصلی بندر ریگ، انجام لایروبی اسکله آن و خارج‌سازی شناورهای مغروقه باشد. براساس آخرین آمارها، حدود 35 شناور مغروقه در خور بندر ریگ قرار دارد که باید خارج‌سازی شود.
 
این‌جا روزانه چهار ساعت ورود و خروج شناور صورت می‌گیرد
اما چرا تاکنون لایروبی این بندر انجام نشده است؟ داوود بهادری مدیر بندر گناوه در این‌باره می‌گوید: «در دهه‌ی اخیر با این‌که بارها برای لایروبی درخواست شده، اما متاسفانه هنوز این مهم انجام نشده است. لایروبی یکی از درخواست‌های اولیه مالکان شناور‌ها و بخشداری بندر ریگ است. در حال حاضر تقریبا چهار ساعت ورود و خروج شناور در بندر ریگ صورت می‌گیرد؛ یعنی عملا در دیگر ساعات شبانه‌روز اصلا آبی وجود ندارد که شناورها پهلو بگیرند. اگر در حال حاضر روزانه پنج شناور به این بندر رفت‌وآمد می‌کنند، پس از لایروبی، این رقم چهار برابر خواهد شد و ظرفیت پذیرش این بندر به 20 شناور در روز افزایش می‌یابد. در بندر ریگ، معیشت حدود 90 درصد مردم به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از دریا تاثیر می‌پذیرد، چراکه کار مردم ریگ فقط خریدوفروش کالاهای تجاری است و تقریبا راه دیگری برای امرارمعاش ندارند.»
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۵۴