جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹
 

اخبار

گزارشی از بندر گناوه و وضعیت این‌روزهای آن

پایتختِ ته‌لنجی!

پایتختِ ته‌لنجی!

ایران، بندر گناوه را  به بازارش می‌شناسد. خرید از بازارهای مختلف این شهر تبدیل به نوعی خرده‌فرهنگ در بین نسل‌های مختلف مردم ایران شده است و آن‌چه به این بازارها رونق می‌دهد، بندر است. بندر گناوه یکی از بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین بنادر جنوبی ایران است که بیشتر تخلیه و بارگیری آن به کالاهای ته‌لنجی اختصاص دارد. حالا ما این‌جا ایستاده‌ایم؛ روی اسکله همین بندر معروف. همه‌نوع باری این‌جا تخلیه شده است. از یخچال، اسپلیت، لاستیک و خودرو گرفته تا سنگ‌های بزرگ کرم‌رنگی که روی هم انباشته شده‌اند؛ سنگ‌هایی که از معادن اطراف به بندر گناوه رسیده‌اند و مقصد آن‌ها کویت است. تا چشم کار می‌کند، شناور است که در هر سوی دو اسکله بندر گناوه پهلو گرفته است. بعضی‌ها در صف انتظارند تا نوبت به آن‌ها برسد و شناورهای باقی‌مانده در حال تخلیه و بارگیری کالاهایشان هستند. تقریبا خبری از شناورهای کانتینری نیست اما تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینری مهیاست؛ هرچند در خبرها خوانده‌ام که این‌روزها ورود کشتی‌های کانتینری و مدرن هم به همت برخی شرکت‌ها از جمله شرکت کشتیرانی پاسارگاد انجام می‌شود.

ناخدا و خدمه کشتی‌ها قرنطینه می‌شوند

با مدیر بندر گناوه روی اسکله راه می‌رویم. مردی به سمت ما می‌دود: «آقای رئیس! فردا روز آخر قرنطینه است دیگر؟ از طرف شما به ملوان‌ها قول بدهم؟» مدیر سری تکان می‌دهد و مرد خوشحال را بدرقه می‌کند. بهادری درباره قرنطینه‌های این‌روزها در گناوه می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا حساسیت‌ها را در مناطق مرزی بیشتر کرده است. افرادی که با کشتی به گناوه می‌آیند و قرار است وارد شهر یا بندر شوند ابتدا قرنطینه می‌شوند و بعد از انجام آزمایش‌های لازم، می‌توانند بندر را ترک کنند. تمامی افراد و خدمه کشتی مشمول این قانون تازه می‌شوند.»

 

نیسان‌های آبیِ گناوه

بندر گناوه پنج انبار دارد که مساحت کلی آن‌ها بیش از پنج هزار مترمربع است. از جلوی این انبارها رد می‌شویم. کمی آن‌طرف‌تر دو دوبه در یکی از اسکله‌های بندر گناوه پهلو گرفته‌اند تا طول کم اسکله را جبران کنند.

در بندر گناوه خودروهای سنگین ازجمله کامیونو تریلر کمتر دیده می‌شود. اکثر بار شناورها با نیسان‌های آبی جابه‌جا می‌شود و واحد تخلیه کالاهای ملوانی برای گمرک این بندر، سایپاست.

برج کنترل، نظارت 24ساعته دارد

رضا خیاطی‌فرد یکی از افسران مجرب برج کنترل بندر گناوه است که دانش‌آموخته‌ی حمل‌ونقل دریایی است. 15 سال سابقه دارد و به زبان انگلیسی هم تسلط دارد. خیاطی‌فرد در خصوص بندر گناوه و کنترل ترافیک دریایی آن می‌گوید: «حدود 700 لنج در این بندر وجود دارد. ورود شناورها به این بندر و رفت‌وآمد آن‌ها باید تحت نظارت 24ساعته برج مراقبت باشد تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری شود.» اگر در محدوده گناوه نیاز به انجام عملیات تجسس دریایی باشد، برج مراقبت یا اتاق کنترل اولین جایی است که باید در جریان جزئیات آن قرار بگیرد.

او درباره سختی‌های شغلش به «بندر و دریا» توضیح می‌دهد: «میزان استرس ما بالاست، چراکه با جان افراد سروکار داریم. همچنین کسی که می‌خواهد افسر برج کنترل باشد باید بتواند به‌سرعت عکس‌العمل نشان دهد. به زبان انگلیسی مسلط باشد و از دقت و تجربه زیادی برخوردار باشد.»

گفتنی است تنها راه ارتباط برج کنترل با شناورها در بندر گناوه، VHF است که تا فاصله 30 مایلی پاسخ‌گوی ارتباط شناورها با مدیریت ترافیک بندر است.

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۳۴