جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹
 

اخبار

گزارش «بندر و دریا» از بندر چوئبده

روزگار توسعه بندر قدیمی

روزگار توسعه بندر قدیمی
نوشتن از چوئبده کار آسانی نیست. بندری که سال‌ها پیش منجی آبادان شد و حصر این شهر را شکست تا نیروهای عراقی نتوانند تجاوز به خاک ایران را ادامه دهند. درِ خانه‌های چوئبده که سال‌ها پیش به روی رزمندگان باز بود، همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. مهمان‌نوازیِ ساکنان این شهر را در کمترجایی از ایران می‌توان سراغ گرفت.‌ 
در سال‌های دفاع مقدس، بندر چوئبده به پایگاه مهمی در منطقه تبدیل شده بود. این بندر تنها بندری است که در آبراه بهمنشیر واقع شده است. رودخانه مهمی که آب شیرینش آرزوی هر صاحب شناوری است. 
چوئبده دو پست اسکله دارد؛ یکی جوان و دیگری پیر. در اسکله قدیمی شناور کوچکی پهلو گرفته. ما روی اسکله جوان ایستاده‌ایم. اسکله‌ای که تنها سه سال از عمرش می‌گذرد و می‌تواند میزبان کشتی‌های هزار تنی باشد. نام این اسکله «سامر» است. 
هر جای بندر چوئبده که بایستی، بهمنشیر را می‌بینی. تنها پل شهر که این بندر را به خرمشهر و آبادان وصل می‌کند و یادمان سال‌های مقاومت ایران در برابر عراق است، اما ارتفاع آن ورود و خروج شناور به بهمنشیر  را محدود و دچار مشکلاتی کرده است. 
11 شناور در این بندر پهلو گرفته‌اند و بار بیشتر آن‌ها آبزیان و ماهی، و بار برخی دیگر هم قهوه، کافی‌میکس و... است. بعضی‌ها منتظر صدور مجوز‌ند و برخی دیگر در حال تخلیه و بارگیری هستند. تخلیه و بارگیری این‌جا کاملا به‌شکل سنتی انجام می‌شود و خبری از جرثقیل‌ها و گنتری‌کرین‌ها نیست. تعدادی از شناورها هم در پارکینگ چوئبده پارک شده‌اند، چراکه عملیات تخلیه و بارگیری‌شان تمام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌طور هم‌زمان، شش فروند شناور می‌توانند در این بندر تخلیه و بارگیری شوند. بندر 10 هکتاری چوئبده که فاصله آن تا دهانه‌ی اروندرود 15 مایل دریایی برآورد می‌شود، می‌تواند میزبان شناورهایی با آبخور پنج متر  باشد.
 
تابستان‌های سخت چوئبده
تیغ آفتاب جنوب و دمای هوای 50 درجه آن را که کنار بگذاری، فاصله به‌نسبت زیاد چوئبده از شهر، رفت‌وآمد کارکنان این بندر را که در آبادان سکونت دارند، دچار مشکلاتی کرده است. سیدرضا موسوی از کارکنان بندر چوئبده به «بندر و دریا» می‌گوید: «‌فاصله‌ی زیاد بندر از مرکز شهر، باعث شده که چوئبده مهجور بماند و ساخت‌وساز زیادی در این‌جا انجام نشود. شرایط به‌گونه‌ای است که در بعضی روزها، به‌خصوص در تابستان، این‌جا پر از پشه و حشره می‌شود تا جایی که در بعضی روزها یک‌لحظه هم نمی‌توانی روی اسکله بمانی.» موسوی ادامه می‌دهد: «کار در این بندر به‌نسبت بنادر هم‌جوار سخت‌تر است. فاصله خانه‌ی همه ما از این بندر زیاد است، شیفت ما هم 48ساعته است؛ یعنی به‌ازای دو روز کار، دو روز استراحت می‌کنیم و فاصله زیاد چوئبده با آبادان موجب می‌شود همه‌ی خستگی راه در تنمان بماند.» |
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۳۳