سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

مدیر بندر اروندکنار در گفت‌وگو با «بندر و دریا»:

اسکله دوم اروند در دست ساخت است

بندر اروندکنار یکی از مهم‌ترین مناطق در بین بنادر خوزستان است. معیشت بسیاری از مردم این حوالی به حیات این بندر گره خورده است. برای شنیدن بیشتر درباره این بندر، پای صحبت‌های فرهاد فرحیدر، مدیر بندر اروندکنار، نشسته‌ایم که از سال 1394 تا امروز در این بندر مشغول به کار است.
 
به‌عنوان مدیر بندر اروندکنار، مهم‌ترین ویژگی این بندر را چه می‌دانید؟ 
اروندکنار را نمی‌توان با یک ویژگی توصیف کرد. مزایای زیادی در دل این بندر نهفته است. یکی از ویژگی‌های آن، دسترسی به آب‌های آزاد است. حدود 16 تا 20 مایل مسیر بندر اروندکنار تا خلیج فارس است که دسترسی به آب‌های آزاد را خیلی نزدیک می‌کند. همچنین این بندر، در حوزه صادرات و حوزه جست‌وجو و نجات دریایی، بندری مهم است، چراکه اروندکنار یک مرکز تجسس و نجات دریایی مهم برای کل منطقه دارد که در مسائل مختلف حضور دارد. مثلا در نجات لنج‌هایی که دچار مشکل می‌شوند یا در خصوص تامین ایمنی کانال همکاری‌های لازم با این مرکز 
صورت می‌گیرد. 
با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی در شهر ــــ بندر کوچکی مثل اروندکنار، برای ما بگویید امروز در این بندر برای چند نفر به‌شکل مستقیم شغل ایجاد شده است؟ 
بندر اروندکنار تقریبا 50 نفر پرسنل دارد که بخشی از آن‌ها نیروی نگهبانی هستند، بخشی در مرکز آتش‌نشانی، مرکز کنترل، مرکز جست‌وجو و نجات دریایی بندر اروندکنار و بخشی هم در امور خدماتی و اداری مشغول به‌کار  هستند.
گروه تجسس و نجات اروندکنار دقیقا چه فعالیتی دارد و دلیل شهرت آن در منطقه چیست؟
مهم‌ترین نتیجه حضور این گروه، تامین ایمنی دریایی منطقه است. این منطقه از اروندرود تا بهمنشیر و کمی بالا‌تر مثل خورموسی را شامل می‌شود؛ یعنی در صورتی که نیاز باشد، ما  نیروهایمان را به آن بخش هم می‌فرستیم. در نظر بگیرید، اگرچه اروندکنار یک بندر مسافری نیست، اما چون یادمان شهدا این‌جا قرار دارد، این اداره ایمنی دریایی گردشگران راهیان نور را تامین می‌کند. 
میزان تخلیه و بارگیری بندر مشخص است؟ چند پست اسکله در این بندر وجود دارد و از این پست اسکله چه کالاهایی صادر می‌شود؟ 
یک پست اسکله داریم که پست اصلی ماست. در هفته، یک یا دو لنج حمل بار ماهی داریم و فقط به صادرات مشغولیم. واردات اگر هم باشد، ته‌لنجی است. به‌طور میانگین، در سال حدود دو تا سه هزار تن ماهی صادر می‌کنیم. البته‌ گاهی کالاهای دیگری مثل علوفه یا خشکبار هم صادر می‌شود. 
بررسی عملکرد اداره بنادر و دریانوردی آبادان نشان می‌دهد که روی توسعه زیرساخت‌های مربوط به بندر اروندکنار تمرکز زیادی شده است. کمی در این‌باره توضیح بدهید و این‌که چه اتفاقی در این بندر افتاده یا قرار است بیفتد؟ 
مسئله بسیار مهم بندر اروندکنار به‌ویژه در سال 1398، مسئله زیرساخت‌های بندر است. برای مثال، احداث اسکله هزار تنی که با هزینه 370 میلیارد ریال انجام می‌شود. همچنین در حال توسعه سامانه اطفای حریق در این بندر هستیم که اعتبار موردنیاز آن 160 میلیارد ریال است. 
در گام بعدی، طرح احداث انبار دو هزار متر مربعی با اعتبار 70 میلیارد ریال را پیشِ‌رو داریم که در مرحله مناقصه است. طرح بعدی، پروژه لایروبی با فضای 60 هزار متر مکعب است و اعتبار موردنیاز آن 6/2 میلیارد ریال است. جمع اعتبار کل طرح‌های در دست اجرا 446 میلیارد تومان است. می‌توان گفت که امسال و تا دو، سه سال آینده، بحث زیرساخت‌های بندر اروندکنار را خواهیم داشت که اگر همه‌چیز فراهم شود و این پروژه‌ها به نتیجه برسند، منافع خوبی عاید این بندر خواهد شد.
علاوه‌بر این‌ها، طرح‌های مطالعاتی داریم. همچنین احداث ساختمان آتش‌نشانی بندر اروندکنار را خواهیم داشت. طرح احداث ساختمان چندمنظوره در دست اقدام است که مربوط به نیروهای نگهبانی و حفاظتی و امور اداری می‌شود و برای آن 600 متر مربع فضا در نظر گرفته شده است. همچنین طرح تکمیل دیوار پیرامونی بندر اروندکنار را داریم که تقریبا دورتادور دیوارکشی می‌شود و به طول 900 متر خواهد بود. مطالعات طرح جامع بندر را هم داریم که در حال تکمیل است. این مطالعه چیدمان‌های (لی‌آوت‌های) مختلفی از بندر را مشخص کرده است که نشان می‌دهد کجا انبار ساخته شود ویا کجا باید سکوی هلیکوپتر باشد.
ما انتظار داریم که با انجام این طرح‌ها، سهم خوبی برای بندر و شهر اروندکنار به وجود بیاید. در خصوص اسکله، در مرحله تجهیز کارگاه هستیم؛ یعنی آماده می‌شویم که کلنگ آن را بزنیم. اسکله‌ای که در حال ساخت است از مهم‌ترین اقدامات ماست که طی 24 ماه تکمیل می‌شود.
آماری از شناورهای فعال در منطقه دارید؟ چند شناور در این بندر تردد می‌کنند؟ 
تعداد شناورها متغیر است. اگر نیاز باشد، تعاونی‌های لنج‌دار دو، سه فروند شناور می‌آورند، بارگیری می‌کنند و به سمت
کویت می‌روند.
مهم‌ترین چالش‌هایی که بندر اروندکنار با آن مواجه است، از نظر شما چیست؟ 
جز با هدف صادرات ماهی یا اقلام دیگ ، اقبال عمومی برای بازدید از این بندر موجود ندارد و این یک مشکل مهمی است که به نظر منم، رابظه‌ی مستقیم با بحث زیرساخت‌ها دارد.‌‌‌ مهم‌ترین دغدغه ما، زیرساخت‌های بندر است. در حال حاضر ما در بندر اروندکنار مجوز تجاری نداریم. نبود مجوز تجاری یک مسئله بزرگ است و زیرساخت‌های موردنیاز تجارت، بدون آن مجوز فراهم نمی‌شود. اگر این اقداماتی که عرض کردم پیگیری و به نتیجه برسد، می‌توان گفت که بیشترین چالش‌های این بندر حل می‌شود.
اگر این مشکلات رفع شود، ظرفیت اسمی بندر تا چه میزان افزایش پیدا خواهد کرد؟
در صورت انجام این اقدامات، شاید بتوان 50 هزار تن ظرفیت اسمی را برای این بندر تعریف کرد. در کنار این‌ها که گفتم، طرح فیبر نوری را هم خواهیم داشت که سرعت اینترنت بندر را بالا می‌برد و این خود به توسعه‌ی بیشتر کمک می‌کند.|
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۳۰