سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

گزارش «بندر و دریا» از بندر اروندکنار

بار جست‌وجو و نجات دریایی منطقه بر دوش اروندکنار است

بار جست‌وجو و نجات دریایی منطقه بر دوش اروندکنار است
این‌جا مقصد شناورها عموما کویت است. در نزدیک‌ترین نقطه ایران به فاو ایستاده‌ایم؛ جایی که فاصله از دهانه رود اروند تنها 12 مایل دریایی است. شناورهای کوچکی با فاصله زیادی از اسکله روی آب شناورند که گل‌ولای مانع از پهلوگیری درست آن‌ها شده است. 
بیشینه ظرفیت این شناورها هزار تن است و بار همه‌شان ماهی است. اروندکناری‌ها می‌گویند پیش‌تر سفال، احشام و... هم از اروندکنار به کشورهای همسایه صادر می‌شده، اما امروز فقط ماهی از این‌جا صادر می‌شود. چهار شناور در گوشه‌کنار بندر هستند، اما در اروندکنار شش شناور می‌توانند پهلو بگیرند. یکی از شناورهای ناجی کنار اسکله پهلو گرفته و شناور دیگر برای خزه‌تراشی بندر را ترک کرده است. 
اروندکنار نزدیک‌ترین بندر به خلیج فارس در اروندرود است و این می‌تواند مهم‌ترین مزیت این بندر کوچک باشد. در کنار این مزیت، وجود ایستگاه تجسس و نجات شمالی خلیج فارس در این بندرِ 23 هکتاری، آن را از بقیه بندرهای این حوالی متمایز کرده است. سیدعماد آل‌جابر رئیس واحد جست‎وجو و نجات دریایی بخش اروندکنار است که حالا دیگر هشت سالی می‌شود در این بندر به کار مشغول است. او با یک بی‌سیم در دست، به همه سؤال‌های ما پاسخ می‌دهد و در خلال حرف‌هایش، می‌گوید که بندر اروندکنار یک بندر حادثه‌خیز است. تصادم، دریازدگی، آسیب‌دیدگی و... در این حوالی زیاد رخ می‌دهد و ما در تلاشیم همواره در صحنه باشیم. 
شناورهای اسقاطی هم در سوی دیگر اروندکنار دیده می‌شود؛ وجود آن‌ها مضراتی را به همراه دارد. نیاز به لایروبی این اسکله به‌شدت احساس می‌شود. تا چندین متر گل‌ولای در اروندکنار دیده می‌شود و ما، درحالی‌که چیزی به غروب آفتاب نمانده، سرتاسر این بندر را قدم می‌زنیم.
 
بار نجات منطقه بر دوش ماست 
کنار تنها اسکله اروند ایستاده‌ایم. شناور پرسرعتی با پرچم عراق رد می‌شود و تعادل پل را به هم می‌زند. آل‌جابر می‌گوید: «بارها درباره این مسئله به عراقی‌ها تذکر داده‌ایم، اما بی‌فایده بوده است. شناورهای سرعتی (اسپید‌کرفت)، هنگام طی‌کردن مسیر خود، موج شدیدی ایجاد می‌کنند و شناورهای چوبی ما را در اسکله تکان می‌دهند. در اثر این تکان، شناورهای چوبی با بدنه اسکله برخورد می‌کنند و هم خود شناورها آسیب می‌بینند، هم اسکله.» او با تاکید بر این‌که واحد جست‌وجو و نجات دریایی اروندکنار تنها واحد جست‌وجو و نجات دریایی در منطقه است، ادامه می‌دهد: «همسایه ما، عراق، به گارد ساحلی مجهز است، اما واحدی مثل واحد جست‌وجو و نجات دریایی ندارد. در کویت هم به همین منوال است. سنگینی بار همه حوادث این منطقه بر دوش
 ایران است.»
برخی روزها ما وقوع چهار یا پنج حادثه را تجربه کرده‌ایم. چهار بار شناور ناجی از اروند فرستاده شده است. اما گاهی در یک ماه هیچ حادثه‌ای رخ نمی‌دهد. همه چیز به آب‌وهوا و حال‌و‌هوای دریا بستگی دارد. آل‌جابر در این‌باره می‌گوید به‌خاطر شرایط این بندر، لایروب‌های بزرگ نمی‌توانند این‌جا پهلو بگیرند، اگر کانال اروند لایروبی شود و مغروقه‌ها خارج شوند، می‌توان تعداد حادثه‌ها در این منطقه را به حداقل رساند. |
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۲۹