سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریانوردی بندر خرمشهر:

به نیروی متخصص بیشتری نیاز داریم

بندر و دریا | حساسیت بالای کار در این اداره انکارنشدنی است. کار آن‌ها تامین ایمنی و حفاظت دربانوردی است. با تلاش‌های آن‌هاست که محیط زیست دریایی از آلودگی‌های ناشی از شناورها مصون می‌ماند و آن‌هایی که دچار خطر می‌شوند روی توان یاری‌رسانی کارکنان اداره ایمنی و دریانوردی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. سیدامین نجفی‌زاده فارغ‌التحصیل رشته دریانوردی دانشگاه چابهار که هشت سال هم سابقه کار دارد، اکنون رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریانوردی بندر خرمشهر است. خواندن گفت‌وگوی «بندر و دریا» با نجفی‌زاده پیرامون فعالیت‌های اداره ایمنی و حفاظت دریانوردی و موانعی که پیشِ‌روی آن‌ها قرار دارد خالی از لطف نیست.
محور اصلی فعالیت شما در این اداره چیست؟ بررسی‌های ما نشان‌ می‌دهد که مدت‌هاست در بندر خرمشهر، اروند و... حادثه منجر به فوتی نداشته‌ایم؛ این دستاورد ریشه در چه سیاستی دارد؟ 
سازمان بنادر و دریانوردی یک سازمان پیشرو است، چراکه مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی فعالیت می‌کند. امروزه بسیاری از سازمان‌ها و نهادها در ایران اساس کارشان بعد از واقعه است؛ به این معنا که متاسفانه مدیران این بخش‌ها بعد از بروز یک اتفاق برای حل مشکلات موجود در آن حوزه اقدام می‌کنند. این در حالی است که اساس کار ما بر محور پیش‌بینی و پیشگیری‌ استوار است.
در حوزه محیط زیست فعالیت‌های شما چگونه پیش می‌رود؟ آیا واقعا در برابر ایجاد آلودگی‌های دریایی سیاست بازدارنده‌ای وجود دارد؟ 
درباره محیط زیست، دو سرفصل کاری برای ما تعریف شده است؛ پیشگیری و مقابله. منظور چیست؟ یعنی ما با قواعد و قوانین سخت‌گیرانه‌ای که وضع کرده‌ایم و اهرم‌های بازدارنده‌ای که در اختیار داریم، از وقوع اتفاقاتی که برای محیط زیست دریایی خطرآفرین است پیشگیری می‌کنیم و در صورت رویت تخطی از این قوانین، با عاملان آن برخورد می‌کنیم. 
چه کسانی عاملان پیاده‌سازی این تفکر در اسکله‌ها هستند؟ 
پیشگیری‌ها را تیم‌های بازرسی انجام می‌دهند و اعضای آن‌ها عموما متخصص و خبره در این حوزه هستند. این گروه‌ها به‌شکل فعال در کشتی‌‌ها، اسکله‌ها و حتی کارگاه‌های کشتی‌سازی حضور پیدا می‌کنند و محسوس و نامحسوس به گشت‌زنی و بازدیدهای میدانی می‌پردازند و گزارش‌های خود را نزد ما می‌آورند.
چقدر از آلودگی‌های ایجادشده در بندر خرمشهر به آبراه‌های اصلی کشیده می‌شوند؟ آیا گزارش کاری در این حوزه
وجود دارد؟ 
تجمیع اقدامات درست موجب شده که میزان آلودگی در این بندر آن‌قدر کم باشد که عموما به آبراه‌ها نرسد. 
یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که اخیرا اداره شما آن را ‌مدیریت کرده است، نجات سرنشینان کشتی برلیان بعد از منحرف ‌شدن و به گل نشستن آن است. ماجرا چه بود؟ 
اگر تیم‌های نجات ما 15 دقیقه دیرتر به کشتی می‌رسیدند، قطعا تعدادی از سرنشینان کشتی را از دست می‌دادیم. کشتی با تکان خیلی شدیدی متوقف شده بود و حتی نمی‌شد پیاده به آن رسید. کشتی در اصطلاح مرده بود‌؛ نه آب داشت نه برق. مردادماه بود و دمای هوا به 70 درجه می‌رسید. سرنشینان و خدمه روحیه خود را باخته بودند، از روی صندلی‌هاشان پرت شده بودند و در شوک بزرگی به سر می‌بردند. 17 نفر از این افراد بیهوش شده بودند. حادثه خبر نمی‌کند ‌ اما به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که تاکنون هیچ حادثه‌ای منجر به فوت نداشته‌ایم.
درست است که ‌عموم همکاران شما در بندر خرمشهر کار را به‌شکل تجربی یاد گرفته‌اند؟
بله. واقعیت این است که ما در بندر خرمشهر به نیروی متخصص بیشتری نیاز داریم. تعداد فارغ‌التحصیلان رشته دریانوردی در این‌جا کم است. بیشتر این نیروها از سوی شرکت‌های بزرگ بورسیه می‌شوند و این افراد مجبورند برای کارکردن در سازمان بنادر و دریانوردی، بورسیه‌های خود را با قیمت گزافی بخرند. در واحدی مثل واحد ما، شاید اصلی‌ترین چالش، همین کمبود نیروی متخصص است. برای مثال، قرار بود در سطح مدارس متوسطه استان آموزش‌هایی در حوزه دریانوردی ارائه کنیم تا بتوانیم نیروی متخصص بومی تربیت کنیم؛ متاسفانه آموزش و پرورش با ما همکاری نکرد و طرحی که می‌توانست با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی به تربیت خیل عظیمی از نیروی متخصص منجر شود نیمه‌کاره رها شد.|
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱