یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
 

آخرین مطالب

همزمان با عملیات اجرایی ۲۱ پروژه دریایی و بندری صورت گرفت:

آغاز احداث بلندترین برج کنترل دریایی در چابهار

آغاز احداث بلندترین برج کنترل دریایی در چابهار
  در روزهایی که گذشت، بندر چابهار، عملیات اجرایی ۲۱ پروژه‌ی دریایی و بندری را با اعتباری بیش از 370 میلیارد تومان آغاز کرد. برج کنترل بندر شهید بهشتی، دایک حفاظت ساحلی جنوب شرقی و تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری شهید بهشتی، سه مورد از مهم‌ترین پروژه‌های این بندر بودند. آن‌طور که گفته‌شده، میزان اعتبار هزینه‌شده‌ی برج کنترل (34 میلیارد تومان)، تاسیسات زیربنایی (100 میلیارد تومان) و تاسیسات حفاظت ساحلی بندر شهید بهشتی (117 میلیارد تومان) است. مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و انبارهای چندمنظوره نگهداری کالا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز از دیگر پروژه‌ها هستند. البته این تمام ماجرا نیست. به موارد بالا می‌توان بهره‌برداری از یک فروند قایق یگان حفاظت تولیدشده توسط مهندسان و متخصصان داخلی، بهره‌برداری از بویه‌ها و علائم کمک‌ناوبری دریایی، بهره‌گیری از کانال‌های دسترسی با بیش از یک میلیون متر مکعب لایروبی، راه‌اندازی ایستگاه جزر و مد سنجی، فرستنده‌ی رادیویی جدید و ایستگاه هواشناسی ساحلی بندر شهید بهشتی را اضافه کرد.
به‌گفته‌ی بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، زیربنای پروژه‌ی برج کنترل یک‌هزار و 500 متر مربع است و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است که در مدت 24 ماه احداث شود.

برج کنترل دریایی، نمادی برای چابهار

حمل‌ونقل دریایی سکان‌دار یکی از باصرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل‌ونقل است و مزیتی رقابتی برای کشورهای ساحلی است. کشورهای مختلف به‌منظور بهره‌مندی از این ظرفیت، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در کنار تجهیزات استراتژیک بندری در حوزه‌ی دریا و به‌منظور افزایش سهم تجارت دریایی انجام داده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها هرگز بی‌جواب نخواهد ماند و می‌تواند نقش موثری در قدرت مانور یک بندر تجاری در کلاس جهانی و افزایش ایمنی تردد شناورها و ناوبری ایجاد کند.

اواخر آبان‌ماه سال گذشته بود که خبری از بندر چابهار به گوش رسید: فرآیند ساخت بلندترین برج کنترل دریایی و ساختمان مرجع دریایی کشور به‌زودی آغاز شود. معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در آن خبر گفته بود که عملیات ساخت پروژه‌ی‌ بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی و ساختمان مرجع دریایی به‌عنوان چشمان همیشه بیدار بندر چابهار اجرایی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین الزامات این امر، ایجاد شرایط ناوبری ایمن در حوضچه و کانال بندر است. اداره‌کل بنادر و دریانوردی این استان حالا قصد کرده است تا با احداث ساختمان برج کنترل دریایی با ارتفاع بیش از 70 متر از سطح دریا، در این مورد از سایر بنادر سبقت بگیرد. این برج کنترل، بلندترین سازه‌ی کنترل ترافیک دریایی در کشور و منطقه خواهد بود. البته قرار است تا در این سازه‌ی استراتژیک، فعالیت‌های کنترل ترافیکی دریایی و فضاهای عملیاتی انجام شود. این برج به دلیل پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع و همچنین به دلیل اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی‌اش مورد توجه قرار خواهد گرفت. برج کنترل ترافیک بندر چابهار که همگام و همسو با مباحث مقررات ملی ساختمان ایران و پدافند غیرعامل طراحی شده، نه‌تنها ضریب ایمنی دریایی بندر چابهار را افزایش خواهد داد، بلکه به دلیل طراحی منحصربه‌فردش، به‌عنوان یک نماد گردشگری دریایی به چابهار، جلوه‌ای ویژه خواهد بخشید.

آن‌طور که مشخص است، سایت انتخاب‌شده و برج طراحی‌شده پس از احداث، دید کاملی به محوطه‌های بندری شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه‌ی موج‌شکن، لنگرگاه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری و... خواهد داشت و در طراحی آن به کاهش هزینه‌ها نیز توجه شده است.

ایده‌ی این سازه‌ی دریایی برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخره‌ها و سواحل دریای مکران است و در نوع خودش خاص است. سقف‌های کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش‌ساخته‌ی گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند حس زیباشناختی انسان را ترغیب کند. در این ساختمان فعالیت‌های برج مراقبت دریایی (VTS)، مرکز جست‌وجو و نجات دریایی و فضاهای خدماتی برقرار خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان معتقد است که این پروژه برای 50 نفر فرصت اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

 

تجهیز چابهار به سامانه تصمیم‌یار تردد شناور

از دیگر تجهیزاتی که قرار است در بندر چابهار به کار گرفته شود، سامانه‌ی تصمیم‌یار تردد شناور است. این سامانه در نیمه‌ی دوم امسال اجرایی می‌شود.

معاون فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان هدف از راه‌اندازی این سامانه را ارتقای سطح ایمنی کشتی‌ها در ورود و خروج به بندر و امکان صدور مجوز تردد برای کشتی‌هایی با عمق آبخور بیشتر در فاصله‌ی زمانی کوتاه‌تر می‌داند.

افزایش ایمنی دریانوردی در بنادر، این روزها با روش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکان‌پذیر است و از آن‌جا که جزر و مد بر تردد کشتی‌ها تاثیرگذار است، می‌توان با استفاده از این سامانه بهترین زمان را برای پهلوگیری کشتی‌ها در نظر گرفت. این سامانه به کمک مدیران و کارکنان این اداره‌کل خواهد آمد و در نحوه‌ی پهلودهی شناورها در اسکله‌ها مفید خواهد بود.| 

 

۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۴۵