دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸
 

اخبار

فعالان دریا، دریادل‌اند

میثم رنجبر| بازرس ارشد شناورهای فلزی از موسسه رده‌بندی آسیا
 
 
 
از زمان شروع پروسه تولید یک شناور، کار ما آغاز می‌شود. در این مرحله وظیفه ما نظارت بر طراحی است. بنابراین نقشه‌هایی که قرار است از روی آن‌ها شناور ساخته بشود برای ما ارسال می‌شود و ما آن را با قوانین روز داخلی خودمان و بسیاری از قوانین بین‌المللی می‌سنجیم. ممکن است این مرحله گاهی سه ماه طول بکشد اما وقتی ما به این نتیجه رسیدیم که نقشه‌ها مورد تایید است، سازندگان می‌توانند شروع به کار ساخت آن شناور کنند. با آغاز روند ساخت شناور در کارخانه کشتی‌سازی، بازرسی‌های ما معمولا هر دو هفته یک‌بار انجام می‌شود و در مراحل مختلف انجام می‌گیرد. با پایان مرحله ساخت که معمولا از شش ماه تا دو سال طول می‌کشد، شناور باید در تعدادی تست که از سوی ما برگزار می‌شود موفق شود به مرحله آب‌اندازی برسد. با تایید شناور از سوی شرکت، آب‌اندازی شناور انجام می‌شود و کار اصلی ما عملا از همین مرحله به بعد صورت می‌گیرد. بازرسی‌های دوره‌ای ما از شناور، مربوط به این مرحله است. این دوره‌ها را می‌شود مثل بازرسی‌های فنی دوره‌ای خودرو در نظر گرفت که هرسال یک‌بار باید معاینه فنی شود. بعد از آب‌اندازی شناور و پس‌از این‌که تست‌های دریانوردی به‌خوبی انجام شد، گواهینامه‌هایی صادر می‌شود که برابر مقررات جهانی پنج ساله‌اند، منتها به‌شرط بازرسی‌های دوره‌ای سالیانه. در بازرسی‌های دوره‌ای ما هم مواردی که تست می‌شود، مشخص‌اند؛ مثلا در دوره سالانه اول تجهیزات ناوبری و تجهیزات ایمنی مورد تست قرار می‌گیرد. به‌طورکلی تمامی مواردی که به ایمنی افراد و خود شناور مربوط می‌شود، به‌طور سالیانه کنترل و بازرسی می‌شوند و با به دست آوردن حداقل‌هایی که مدنظر ماست، گواهینامه شناور صادر می‌شود. 
ما در ایران رشته خاصی با این عنوان نداریم، بنابراین افرادی که وارد این کار می‌شوند یا فارغ‌التحصیلان کشتی‌سازی‌اند یا افرادی که در رشته مکانیک دریا درس خوانده‌اند. من از سال سوم دانشگاه که دوره کارآموزی اولم آغاز شد، با «موسسه رده‌بندی ایران‌سفینه» کارم را به‌عنوان بازرس شناورهای سنتی شروع کردم. بعد از دو ماه که دوره کارآموزی‌ام به‌پایان رسید و به‌صورت پاره‌وقت با این موسسه همکاری می‌کردم. بعد از فارغ‌التحصیلی‌ام شرکت ایران‌سفینه و امور کارشناسان با هم ادغام شد و شرکت رده‌بندی آسیا ایجاد شد.
کارم را که به‌صورت رسمی آغاز کردم، حدود شش ماه بازرس تحت آموزش بودم. همین دو هفته پیش بود که برای یک بازرسی به جزیره خارک رفتیم و بنا بود یک‌شبه برگردیم اما مجبور شدیم شش شب آن‌جا بمانیم. همین موضوع هم باعث به هم ریختن همه برنامه‌های روزانه ما شد. بچه‌هایی که در دریا مشغول هستند، آن‌قدر دریادل و خوش‌برخورد هستند که آدم هیچ‌وقت از دیدنشان سیر نمی‌شود. دیدن روزانه آن‌ها برای من هرروز خاطره‌ای خوش ایجاد می‌کند.
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۳۱