دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸
 

اخبار

تلاش می‌کنم به آیندگان کمک کنم

محمدرضا رجبی| فرمانده بازنشسته
 
 
 
در سال 1357 به شرکت ملی نفتکش ملحق شدم. بورسیه‌ای از شرکت ملی نفتکش برای تحصیل از انگلستان گرفتم و به مدت شش سال در آن کشور درس خواندم. حدود دو سال و نیم هم روی کشتی‌های انگلیسی حضور داشتم. مدیریت روی آن کشتی‌ها شیوه‌ای بود که لااقل برای من بسیار جالب به نظر می‌رسید. در آن کشتی‌ها یک زندگی یکنواخت و معرکه برای پرسنل ایجاد می‌کردند. بعدها همین نوع نگاه باعث شد من در مدیریت کشتی‌هایی که در آن حضور داشتم، تا حدی بتوانم موفق باشم.  
از نگاه من با توجه به سال‌های همکاری‌ام با نیروهای مختلف، به نتیجه رسیدن کاری که یک فرمانده روی کشتی انجام می‌دهد، می‌تواند در عملکرد پرسنلی که در آن کشتی حضور دارند، تاثیر مثبتی بگذارد. هر فرماندهی با این نگاه روی کشتی می‌آید که آن کشتی را روبه‌جلو حرکت بدهد. بنابراین ممکن است در روزهای اول برای پرسنل سخت باشد اما بعد از مدتی که به هدف آن فرمانده پی می‌برند، آن‌ها هم با او همراه خواهند شد. در نهایت نتیجه کار هریک از پرسنل کشتی در این مسیر بهتر از قبل خواهد شد. من روی 30 کشتی نتیجه این نوع نگاه را دیده‌ام و خدا را شکر می‌کنم در طول این‌همه سال توانستیم محیطی برای کارکنان ایجاد کنیم که برای کشتی مفید باشند. از نگاه من نیروهای ما به‌اندازه کافی خوب هستند اما بحث، بحث مدیریتی است که بتواند از این نیروهای خوب به‌خوبی استفاده کند. 
الان حدود 41 سال است که در شرکت ملی نفتکش فعالیت می‌کنم اما فکر می‌کنم تا چند ماه دیگر بازنشسته بشوم. البته آدم بسیار فعالی هستم. بنابراین فکر می‌کنم بازنشسته شدن هم چندان روی کار من اثر نگذارد. شرکت ملی نفتکش در طول دوران تحصیلم برای من هزینه کرده است. بنابراین سعی می‌کنم کاری کنم تا با بهره‌گیری از تجربیاتم بتوانم در حد امکان به کسانی که بعد از من قرار است کارها را بر عهده بگیرند، کمک کنم.
یکی از خاطراتی که در دوران پر از خاطره حضور روی کشتی دارم به زمانی برمی‌گردد که یک کشتی را از کره جنوبی تحویل گرفته بودم و آن را در ایران بارگیری کرده بودیم تا به مقصد اروپا حرکت کنیم. به نزدیکی سواحل آفریقای جنوبی که رسیدیم، به موج‌های خطرناکی برخورد کردیم. آب به قسمت جلو آمد و دریچه انبار جلوی کشتی را از جا کند. آن در روی عرشه کشتی حرکت کرد و هر چیزی در مسیرش بود از بین برد. البته خوشبختانه قبل از این‌که به بندری در فرانسه برسیم، توانستیم همه لوله‌هایی که شکسته شده بودند و تعدادی از وسایلی را که دچار مشکل شده بودند، عوض کنیم. وقتی هم به بندر رسیدیم، کارمان را بدون هیچ ایرادی انجام دادیم.
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۸