چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
 

اخبار

جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

محدودیتی برای حضور زنان در فعالیت‌های مختلف دریایی قائل نیستیم

محدودیتی برای حضور زنان در فعالیت‌های  مختلف دریایی قائل نیستیم
بیست و هفتم مردادماه بار دیگر مدیران ارشد اعضای دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور به همراه میهمانان ویژه کشوری و لشگری و فعالان بخش خصوصی گردهم می‌آیند تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان غیور میهن اسلامی و جامعه دریایی کشور در همه بخش‌ها؛ از حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور گرفته تا صنعت کشتیرانی، صیادی، صنایع فراساحل، ساخت کشتی، خدمات وابسته و محیط‌بانان محیط زیست دریایی قدردانی شایسته به‌عمل آورند.
 بر همگان مبرهن است که اقتصاد جهانی در عصر کنونی و توسعه پایدار جامعه بشری، با تمرکز بر سه رکن دریا، کشتی و بندر معنا و تحقق پیدا خواهد کرد؛ علاوه بر بهره‌مندی انسان از منابع و ذخایر عظیم خدادادی دریا، بیش از 85 درصد تجارت جهانی از طریق دریا و توسط کشتی‌های کوچک و بزرگ که به بنادر کشورها تردد می‌کنند، صورت می‌گیرد. به همین دلیل روشن است که از همان ابتدای اعمال تحریم‌های غیرعادلانه و ظالمانه استکبار جهانی به سرکردگی ایالات‌متحده آمریکا، صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار گرفت، غافل از آن‌که دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و اتکال به خداوند تبارک‌وتعالی، قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهد بود.
در این مطلب، از میان موضوعات دریایی متنوعی که در حیطه مسئولیت این‌جانب قرار دارد، صرفا به دو موضوع ایمنی دریانوردی از منظر مرجع دریایی کشور و فعالیت‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی دریایی، به‌ویژه سازمان بین‌المللی دریانوردی به صورت اجمالی اشاره‌ می‌کنم و ارائه تفصیلی عملکردها و برنامه‌ها را به فرصت دیگری موکول می‌کنم.
جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی که قدمت آن به بیش از پنج هزار سال می‌رسد، و یکی از قدیمی‌ترین عضوهای سازمان بین‌المللی دریانوردی از منطقه خلیج فارس و دریای عمان به سال 1958 میلادی، با عضویت در بیش از 30 کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای قواعد و استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته است و ایمنی آبراه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با نقشه‌های به‌روز شده‌ی دریایی و ارائه خدمات مربوطه ناوبری و نیز دیگر خدمات متنوع دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر، تامین کرده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط دلیرمردان نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه کرد.
 چنان‌چه امروزه ملاحظه می‌کنیم، کشور عزیز ما ایران به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به‌عنوان یکی از کشورهای پیش رو در جهان مطرح است و در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار دارد و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است. همگی این موارد، مرهون این تعهد و مسئولیت‌پذیری در قبال معاهدات بین‌المللی و اجرای قواعد و استانداردهای بین‌المللی و ملی نسبت به کشتی‌های تحت پرچم هستند که بی‌تردید حاصل تلاش و کار جمعی کارشناسان و متخصصان دریایی تحت مدیریت مبتنی بر علم و تجربه است. در این میان نیروی انسانی همواره هسته‌ی اصلی فعالیت‌های دریایی را همانند هر حرفه دیگر تشکیل می‌دهد. تا آن‌جا که به سازمان بنادر و دریانوردی مربوط می‌شود، به ذکر این میزان بسنده می‌کنم که در طول دو دهه اخیر، این سازمان شاهد تربیت بیش از 60 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد خود با بهره‌مندی از آخرین دانش روز دنیا در دانشگاه‌های طراز اول جهان بوده است و اکنون این افراد در سطوح مختلف سازمان و بنادر تابعه، از مدیریت عامل و هیئت عامل گرفته تا مدیریت میانی و حتی کارشناسی مشغول خدمت‌اند.
چنان‌چه از آموزش صحیح دریانوردان غافل شویم، تامین مطلوب ایمنی دریانوردی تحقق نخواهد یافت. در رابطه با تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس معیارها و سرفصل‌های آموزشی بین‌المللی آمده در کنوانسیون استانداردهای آموزش، نگهبانی و گواهینامه (STCW) مصوب 1995 با اصلاحات بعدی، اگر بخواهیم شاهد تحقق عینی شعار همایش امروز ما با عنوان «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» باشیم، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم. در این راستا، سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و به‌روز نگه‌داشتن حدود 120 دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با انجام مذاکرات و پیگیری‌هایی که به عمل آورد، توانست با شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران توافق کند تا در مرحله اول، تعداد 50 نفر از فارغ‌التحصیلان غیر بورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها را به‌عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت این شرکت معرفی کند. مراحل اداری این کار، در حال پیگیری است و انتظار می‌رود که در ماه جاری به اجرا درآید. ضمن تقدیر از همکاری مدیرعامل محترم شرکت ملی نفتکش، از دیگر مالکان کشتی‌ها نیز دعوت می‌کنم تا در این طرح مهم و حیاتی برای تربیت دریانوردان مورد نیاز صنعت دریایی کشور ما را یاری کنند و این اقدام را نه از زاویه نگاه تجاری، بلکه یک گام بلندمدت برای تربیت دریانوردان بومی در سطح ملی تلقی کنند.
موضوع دومی که لازم می‌دانم به آن اشاره‌ای ولو مختصر داشته باشم، جایگاه ایران در تعاملات با نهادهای بین‌المللی دریایی است. سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران در چند مجمع بین‌المللی را بر عهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها سازمان بین‌المللی دریانوردی و سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است.
 در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌عنوان مرجع صلاحیت‌دار برای تدوین و تصویب مقررات جهان‌شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت‌های عضو و نیز کارکنان دبیرخانه این سازمان بوده است. این نقش‌آفرینی در دو سطح تبلور می‌یابد: شرکت در اجلاس‌های فنی و تخصصی کمیته‌ها و شورا با ارائه اسناد، بیانیه‌ها و اظهارنظرهای کارشناسی و دیگری همکاری‌های فنی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها. در همین رابطه کافی است، اعلام کنم که در سال منتهی به 1397، جمهوری اسلامی ایران با ارائه 13 سند به اجلاس‌های مختلف آیمو، با رشدی دو برابری نسبت به سال قبلِ آن مواجه بوده است که به آن باید افزایش دو و نیم برابری بیانیه‌ها و اظهارنظرهای کارشناسی در طول اجلاس‌ها را اضافه کرد.
 شرکت مستمر هیئت‌های نمایندگی ایران در اجلاس‌های فنی تخصصی آیمو از این نظر مهم ارزیابی می‌شود که بسیاری از منافع ملی دریایی، با توجه به ذات بین‌المللی صنعت کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی، با موضوعات مطروحه در این اجلاس‌ها گره خورده است. به‌عنوان نمونه، در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری برگزار شد، هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات‌متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتا با ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد. همچنین از فرصت پیش‌آمده در این اجلاس، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تامین ایمنی و امنیت دریانوردی در همه جای جهان، چه تنگه هرمز و چه جبل‌الطارق اعلام شد و بر تامین امنیت دریانوردی منطقه صرفا توسط دولت‌های ساحلی آن تاکید شد.
مایلم تا سخن پایانی‌ام را به شعار سال سازمان بین‌المللی دریانوردی با عنوان «توانمندی زنان در جامعه‌ی دریانوردی» اختصاص دهم. حضور و مشارکت فعالانه زنان جامعه بزرگ ایرانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی به‌ویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در حوزه‌ی دریایی نیز اگرچه به نسبت سایر حوزه‌های کاری، شاهد حضور کمتر زنان هستیم، اما به لحاظ قانونی هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور زنان در فعالیت‌های مختلف دریایی به‌ویژه فعالیت‌هایی که در خشکی مستقر هستند، از ساخت کشتی‌ها گرفته تا پژوهش‌های علمی و اشتغال در مراجع و ارگان‌های دریایی، وجود ندارد. برای اثبات این ادعا، سازمان بنادر و دریانوردی مفتخر است اعلام کند که نماینده ثابت آن نزد سازمان بین‌المللی دریانوردی را یک بانوی تحصیل‌کرده ایرانی در دانشگاه جهانی دریانوردی تشکیل می‌دهد. او توانسته است تا در طول قریب به پنج سال، به‌خوبی از عهده ماموریت نمایندگی سازمان و کشور برآید و اخیرا نیز با موافقت دولت‌های عضو، به‌عنوان نایب‌رئیس کمیته همکاری فنی انتخاب شود. بدیهی است، در این میان آن‌چه که در اولویت اول برای فعالیت‌های زنان در جامعه اسلامی ایران زمین، از جمله حوزه‌ی دریایی قرار دارد، حفظ شان، منزلت و کرامت آن‌ها است و خود نشان از جایگاه رفیعی دارد که دین مبین اسلام و سنت پاک ایرانی برای دختران امروز و مادران فردا قائل است.|
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۹