دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸
 

اخبار

هوش مصنوعی و صنعت کشتیرانی

هوش مصنوعی و صنعت کشتیرانی
«هوش مصنوعی» مفهوم و عبارت جدیدی در حوزه‌ی دریانوردی است. همان‌گونه که صنعت کشتیرانی در سطح جهانی دستخوش تحولات شگرفی شده است، هوش مصنوعی نیز با ادغام یکپارچه لجستیک کشتیرانی نوین و فناوری ارتباطات، در راستای تحول و توسعه مدل کسب‌وکار در صنعت کشتیرانی در حال تسهیل امور است. علاوه بر این، با بهره‌گیری از الگوریتم‌های جدید، صنعت کشتیرانی می‌تواند برای کاهش خطرات امنیتی و کاهش هزینه‌های عملیاتی خود تا حد زیادی به هوش مصنوعی تکیه و اعتماد کند. هم‌زمان با آن هوش مصنوعی می‌تواند به بخش دریانوردی کمک کند تا به شیوه‌ای بهتر و مطابق با مقررات و سیاست‌های جدید زیست‌محیطی از خود واکنش نشان بدهد.
صنعت کشتیرانی به‌واسطه چالش سوخت کشتی‌های تحت اداره خود به‌سرعت از ناحیه قوانین و مقررات زیست‌محیطی در حال تحمل فشارهایی است. چالش‌های زیست‌محیطیِ ترکیب‌شده با تهدیدات سایبری جهانی، حرکت به سمت دیجیتالیزه‌شدن را جایگزینی اجتناب‌ناپذیر پیش روی صنعت کشتیرانی قرار داده است. شرکت‌های کشتیرانی هم‌اکنون مشتاق به تعبیه سیستم‌هایی برای ایجاد و گسترش نوآوری و یافتن راه‌حل‌هایی برای این نگرانی‌ها هستند.
در میان سناریوهای مختلف در حمل‌ونقل جهانی، هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از موضوعات داغ روز ظاهر شده ‌است. موارد استفاده‌ی الهام‌بخش و عملی به‌صورت روزانه در این زمینه برای پذیرش هوش مصنوعی با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی سازمانی در حال ظهور و بروز هستند. با این وجود، درحالی‌که بسیاری از این کاربردهای فناوری در مرحله مفهومی هستند، چگونگی و میزان دستیابی به ارزش و کشش تجاری از هوش مصنوعی، به اعتماد و استحکام محصولات ارائه‌شده بستگی دارد.
هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را برای صنعت کشتیرانی کانتینری جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کند تا برنامه‌ها دقیق‌تر عمل کنند. هوش مصنوعی به‌عنوان یک تغییردهنده‌ی مسابقه دیجیتالی، در صنایع مختلفی دنبال می‌شود که این امر می‌تواند پشتیبانیِ موثری از زنجیره‌های تامین کانتینری به‌موقع را در زمان حمل‌ونقل و دسترسی به تجهیزات انجام بدهد.
خطوط کشتیرانی میتسوئیِ ژاپن اعلام کرد که این شرکت و شرکت تابعه MOL Information Systems، قراردادی را با دانشگاه ملی یوکوهاما برای انجام مطالعه مشترک درباره تحلیل و استفاده از کلان‌داده‌های مرتبط با کشتیرانی اقیانوسی امضا کرده‌اند. اهداف این مطالعه، توسعه‌ی تواناییِ تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در امور اقتصادی و دریانوردی و پیش‌بینی بازار حمل‌ونقل اقیانوسی و قیمت سوخت با دقت بیشتر است.
علاوه بر این، بنادر و ترمینال‌ها روند استفاده از کلان‌داده‌ها را برای همکاری با خطوط کشتیرانی به رسمیت می‌شناسند، سوای این‌که اطلاعات اندکی در مورد نحوه انجام موثر این کار وجود دارد. شرکت کالمار همچنین ابزار «Kalmar Insight» خود را که در راستای کمک به بنادر و پایانه‌ها برای تبدیل کلان‌داده‌ها به الگوی عملی طراحی شده ‌بود، منتشر کرد.
بخش لجستیک و کشتیرانی می‌تواند مزایای عمده‌ای را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی کسب کند، زیرا هوش مصنوعی بیش از همه روی اعداد با مقیاس بزرگ متمرکز است. این ارقام استخراج‌شده از منابع مختلف، تجزیه‌وتحلیل و سازمان‌دهی می‌شوند و سپس به‌عنوان اساس تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند که گاهی با حداقل و یا هیچ تداخل عامل انسانی صورت گرفته است.
با وجود شرایط سخت کاری، خدمه و پرسنل ایزوله‌شده و مخاطرات زیاد اقتصادی، زیست‌محیطی و انسانی، هر فناوری‌ای که از طریق هوش مصنوعی اجرا می‌شود، باید در برخورد و مواجهه با این مسائل و مشکلات، کارا بوده و تاثیر مثبتی را از خود به‌جا بگذارد. کارشناسان معتقدند، پیشرفت‌های تکنولوژیکی باید مستقیما مزایایی را برای دریانوردان در بر داشته باشد و برای آن‌ها ایمنی و مراقبت‌های پزشکی سطح بالا و در اندازه‌های جهانی بیشتری را فراهم کرده و به ارمغان بیاورد.
شرکت‌های عمده کشتیرانی مانند Maersk، Panalpina و Flexport اقدامات ابتکاری لازم را برای استفاده از هوش مصنوعی از طریق شبیه‌سازی هوش انسانی، برای دستیابی به آرایه یا رفتارهای پیرامونی صنعت دریانوردی آغاز کرده‌اند. موضوعات مورد توجه عبارت‌اند از انتخاب بهترین بندر جایگزین، در زمانی که مقصد اصلی مسدود شده و تخمین بهترین زمان ورود تا از آمادگی بدون تاخیر لجستیک مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنند.
همچنین از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی این‌که آیا یک فرستنده، سفارش خود را لغو خواهد کرد یا کانتینرهایش توسط شرکت حمل‌کننده جابه‌جا شده و در محوطه بندر و بارانداز باقی خواهد ماند، استفاده می‌شود.
هوش مصنوعی یک بازار جهانی 16 میلیارد دلاری را در پنج سال آینده پیش روی خود دارد و مطالعه اخیر نشان می‌دهد که ۸۴ درصد شرکت‌ها، استفاده از هوش مصنوعی را برای رقابتی‌بودن در بازار کسب‌وکار ضروری می‌دانند. بیشترین فشار و تاکید در مورد هوش مصنوعی در زمینه دریانوردی از سوی شرکت رولز رویس (Rolls-Royce) است که برنامه‌های آن‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی در آینده‌ی دور و عملیات کشتیرانی بدون دخالت عامل انسانی است. (کشتی‌های خودران)SailRouter  1 و VesselBot 2 نیز در حال ایفای سهم و نقش خود در راستای تحقق کشتیرانی در قرن بیست و یکم هستند و برخی از مشکلات بسیار پیچیده را با راه‌حل‌های هوش مصنوعی حل می‌کنند.
با پیشرفت‌های تکنولوژیکی که همه‌ی اشکال کسب‌وکارها را فرا گرفته است، دیر یا زود صنعت کشتیرانی ناچار به تطبیق و معرفی تکنولوژی مدل کسب‌وکار مرتبط با خود خواهد بود. در یک پیوستگی زمانی که صنعت کشتیرانی آماده جهش به پیش شده است، با وجود مقررات متعدد و نگرانی‌هایی که حول‌وحوش کشتیرانی ایمن، موثر و اقتصادی وجود دارد، زمان آن فرارسیده تا شرکت‌ها، هوش مصنوعی را در چارچوب کاری خود توسعه و اجرا کنند.|
 
منبع: 
Sea News Feature, 2019 March 21
https://seanews.co.uk/features/artificial-intelligence-and-the-shipping-industry/
پی‌نویس:
1. نرم‌افزاری که مدل سرویس‌دهی آن بر اساس سرویس‌دهی و رایانش ابری که به صاحبان کشتی در کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمک می‌کند.
2. بازار اجاره دیجیتالی جهت صنعت حمل‌ونقل کالاهای فله.
۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۱۲