دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

اخبار

سازمان بنادر و دریانوردی در پی عمل به تعهد مسئولیت اجتماعی خود پیشگام شد

یاران بندر، ناجیِ مردم سیل‌زده

یاران بندر، ناجیِ مردم سیل‌زده
ازمان بنادر و دریانوردی تجربه‌ی سال‌ها اعمال حاکمیت بر آب‌های شمال و جنوب کشور را در کارنامه خود دارد، اما نوروز 1398 برای این سازمان تجربه‌ای از جنس دیگر به همراه داشت. این‌بار هم داستان آب بود و اعمال مدیریت، اما نه بحث بازرگانی در میان بود، نه ورود و خروج کشتی‌ها از بنادر. این‌بار داستان غم‌انگیز سیل و خروش بی‌وقفه‌ی جریان آب بر جان و مال مردم در میان بود.
هفته نخست فروردین 1398 برای مردم ایران روزهایی معمولی نبود. در این روزها، ورود سامانه‌های بارشی متراکم به کشور باعث جاری‌شدن سیل در استان‌های شمالی، غربی و جنوبی ایران شد، به‌طوری‌که 25 استان درگیر سیلاب‌هایی شدند که خسارات بسیاری نیز بر جای گذاشت. موج بارش‌ها ابتدا استان گلستان را گرفتار این بلای طبیعی کرد و پس از آن جریان سیل وارد استان‌های غرب و جنوبی کشور شد. در این میان، شهرهای شمالی و جنوبی به‌عنوان مناطقی که حوزه فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی هستند، دچار آسیب‌های فراوان ناشی از سیل شدند. این اما دور اول سیلاب‌هاست. در دور بعدی هنوز خسارت‌ها مشخص نیست و باید دید، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، چگونه بار دیگر دست یاری به مردم سیل‌زده می‌دهند.
سیل ابتدا نام شهرهای آق‌قلا و گمیشان را که در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارند، بر سر زبان‌ها انداخت و پس از لرستان و پلدختر، نگاه‌ها را به استان خوزستان خیره کرد. سیل به‌ویژه مناطق جنوبی استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد؛ مناطقی که پیوندی دیرینه با دو بندر امام خمینی(ره) و ماهشهر دارند. در شرایطی که مردم در سراسر کشور برای بازگرداندن حتی اندکی از شادی نوروز به مناطق سیل‌زده دست‌به‌دست یکدیگر داده بودند، پایبندی سازمان بنادر و دریانوردی به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی باعث شد که این سازمان نه‌تنها در شهرهای دارای بندر بلکه در سایر استان‌های سیل‌زده هم حضور و همراهی خود را نشان دهد.
مروری بر روند امدادرسانی سازمان بنادر و دریانوردی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که این سازمان با تمرکز بر سه حوزه، بخشی از جریان کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده را تسهیل کرده است. کمک به تسریع لایروبی به‌‌واسطه ارسال تجهیزات فنی، ارسال وسایل حمل‌ونقل دریایی و ارسال بسته‌های اقلام ضروری، سه حوزه‌ای بودند که پایبندی سازمان بنادر و دریانوردی به آن‌ها، اجرای فراگیر مسئولیت‌های اجتماعی از سمت این سازمان را 
در پی داشت.
 
از لایروبی در گلستان تا ایجاد سیل‌بند در خوزستان
ورود سیلاب به شهرهای گمیشان و آق‌قلا نخستین پرده از تراژدی سیل در ایران بود. با توجه به خسارت‌ زیاد سیل به این دو شهر و لزوم هدایت حجم انبوهی از آب به خارج از این مناطق، باعث شد تا سازمان بنادر و دریانوردی وارد عمل شود و بتواند با عملیات لایروبی، به سرعت‌گرفتن تخلیه آب از این شهرها کمک کند. محمدرضا اله‌یار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، عملیات خارج‌کردن آب از شهرهای آق‌قلا و گمیشان را این‌گونه روایت می‌کند: «پیرو دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و همچنین تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به درخواست استاندار گلستان بابت سیلی که در گمیشان و آق‌قلا خسارت‌های زیادی را به وجود آورد، نیاز بود که هرچه سریع‌تر آب از این دو شهر خارج شود. در این مسیر یکی از موارد رودخانه‌هایی بود که منتهی به دریا هستند و مهم‌ترین آن گرگان‌رود بود.»
طبق گفته اله‌یار، دهانه گرگان‌رود، یعنی جایی که آب از آن‌جا به دریا می‌رسد، نیازمند لایروبی بود تا آب با حجم بیشتر و سرعت بالاتری تخلیه شود. به این ترتیب پس از بررسی منطقه تصمیم گرفته شد تا این سازمان با استفاده از امکانات سایر استان‌ها و همچنین ظرفیت بخش خصوصی، کار لایروبی را به سرانجام برساند. در این مسیر دو دستگاه بیل مکانیکی و یک دستگاه لایروب به‌منظور لایروبی رودخانه گرگان‌رود از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گلستان به مناطق سیل‌زده اعزام شد. این دستگاه‌ها در بندر امیرآباد مستقر شدند و با استفاده از آن‌ها روند خروج آب از شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان تسریع ‌شد. پیشنهاد زهکشی بهتر با طراحی مناسب نیز از پیشنهاد‌هایی بود که از سوی مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد تا پس از خروج آب، بار دیگر مشکل‌ آب‌گرفتگی در سطح این دو شهر ایجاد نشود؛ اما روند این کمک‌ها تنها در شمال کشور جریان نداشت. در جنوب ایران نیز با استفاده از توانِ ‌بخش خصوصی فعال در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، ده‌ها دستگاه تجهیزات مورد نیاز برای احداث سیل‌بند از جمله «بیل مکانیکی بوم بلند» تهیه و در اختیار نیروهای عملیاتی دست‌اندرکار مقابله با سیلاب قرار داده شد. این‌ها را اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، به رسانه‌ها گزارش داده بود.
 
اعزام قایق‌های تندرو
با توجه به سطح وسیع آب‌گرفتگی در مناطق سیل‌زده، تامین قایق‌های تندرو از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی بود که رفت‌وآمد در این مناطق و ارسال کمک به مردم را تسهیل کرد. پس از آن‌که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، امدادرسانی بنادر گلستان به مناطق سیل‌زده این استان را در دستور کار قرار داد، قایق‌های موتوری به منطقه سیل‌زده‌ی گلستان اعزام شدند. در راستای کمک‌رسانی بیشتر، حتی از قایق‌های تفریحیِ این منطقه نیز استفاده شد. روند ارسال قایق به مناطق سیل‌زده پس از ورود سیلاب به مناطق جنوبی کشور نیز ادامه یافت.
طبق گفته‌ی عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در روزهایی که مردم غرب کارون با هجوم سیل دست‌وپنجه نرم می‌کردند، این اداره‌کل پنج فروند قایق به‌منظور انتقال ساکنان مناطق سیل‌زده تامین کرد. اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز با ارسال ادوات و ماشین‌آلات سنگین و همچنین کانتینر برای ایجاد سیل‌بند در مناطق آسیب‌پذیر، به ایفای نقش در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت. این تجهیزات به مناطق سیل‌زده حمیدیه و دشت آزادگان ارسال شدند. در جریان بارندگی‌های شدید فروردین‌ماه، رودخانه‌های دز، کرخه و کارون طغیان کردند و بروز سیلاب‌های مهیب و بی‌سابقه در خوزستان را باعث شدند. این سیلاب‌ها، 12 شهرستان خوزستان را درگیر خود کرده و طبق آخرین آمار 400 هزار نفر در 12 شهر و 250 روستا را در معرض خطرات ویرانگر قرار داده است.
 
حمایت مادی و معنوی از مردم سیل‌زده
در کنار تلاش‌هایی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای عملیات فنی و ارسال تجهیزات انجام شد، ارسال کمک‌های امداد و نجات و همچنین بسته‌های اقلام ضروری، بخش دیگری از این فعالیت‌ها را شکل داد. در این میان ارسال محموله‌هایی از اقلام ضروری از استان‌های جنوبی به شهرهای‌ سیل‌زده لرستان نمونه‌ای بی‌نظیر از همدردی با اهالی لرستان بود که سیل، بی‌رحمانه بر خانه‌ها و خیابان‌هایش تاخته بود.
اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر طی اقدامی قابل ستایش، تنها استان‌های جنوبی را برای امدادرسانی مدنظر قرار نداد و محموله‌هایی از اقلام ضروری را به مناطق سیل‌زده استان لرستان نیز ارسال کرد.
محموله‌هایی از این دست از سوی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز به سمت مناطق سیلاب‌‌گرفته ارسال شد. این اداره‌کل به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی در مناطق جنوبی، ضمن تشکیل تیم جست‌وجو و نجات مرکب از نیروها و کارشناسان ورزیده دریایی و اعزام آن‌ها به نقاط سیل‌زده و اجرای عملیات امدادرسانی برای حفاظت از جان مردم، دو هزار بسته انواع اقلام بهداشتی مورد نیاز سیل‌زدگان و توزیع این اجناس بین آنان را سازماندهی کرد.
همچنین در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، با پایان یافتن طرح تسهیلات سفرهای نوروزی 1398 در بنادر استان، نوروزبانان اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه به نمایندگی از بنادر استان در قالب یک تیم فنی عملیاتی و خدمات‌رسانی 15 نفره به یاری سیل‌زدگان خوزستان شتافتند. این اداره همچنین در کنار تیم خدماتی به همراه امکانات و تجهیزات فنی عملیاتی نسبت به اعزام یک دستگاه آمبولانس به همراه تیم پزشکی، یک دستگاه خودرو امدادی به همراه نیروهای آتش‌نشان و غواص، به مناطق گرفتار سیلاب اقدام کرد. دیگر اقدام ارزشمند که از سوی بنادر و دریانوردی بندر لنگه و بنادر غرب استان با همکاری بخش‌های خصوصی فعال انجام شد، تخصیص یک روز از حقوق کارکنان به سیل‌زدگان، یک محموله شامل وسایل و جلیقه نجات، پمپ تخلیه آب، وسایل گرمایشی، مواد غذایی و محصولات بهداشتی، دارو و بسیاری از اقلام دیگر بود که در این بندر جمع‌آوری و سپس راهی استان خوزستان شد.
اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز با ارسال محموله‌های آذوقه و اقلام مورد نیاز، در کمک‌رسانی به مردم حمیدیه نقش‌آفرینی کرد. اقلام تهیه‌شده از طرف این اداره‌کل شامل مواد غذایی، آب معدنی، لوازم بهداشتی و گونی بوده که توسط چند دستگاه خودرو به مناطق سیل‌زده در حمیدیه منتقل شدند. کمک‌ها اما تنها به اقلام مادی محدود نبود و تعداد زیادی از کارکنان اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر به‌منظور کمک به ایجاد سیل‌بند و کمک به مردم سیل‌زده به مناطق درگیر با سیلاب اعزام شدند تا به مردم این مناطق یاری برسانند.|
 
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۴۷