چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
 

اخبار

آن‌چه از 97 به 98 خواهد رسید

ارثیه دریایی ایران برای سال نو

ارثیه دریایی ایران برای سال نو
یک  تاثیر جنگ اقتصادی چین و آمریکا بر ایران 
آن‌چنان که بانک جهانی در گزارش خود اشاره کرده است، اقتصاد جهانی در سال 2018  از رشد سه‌درصدی برخوردار بود. براساس این گزارش، در سالی که به‌تازگی پشت سر گذاشته‌ایم، اقتصاد جهان، شتاب بسیاری داشته اما پیش‌بینی‌ها حکایت از افت سرعت این مسیر در سال 2019 دارند. بانک جهانی معتقد است که جنگ تجاری دو قدرت اقتصادی، چین و آمریکا، آغازگر یک روند نزولی در تجارت جهانی خواهد بود و اگر این پیش‌بینی درست باشد، بعید نیست که اقتصاد ایران از تاثیرات این جنگِ پنهان بی‌بهره نماند.
بسیاری از آگاهان اقتصادی بر این باورند که خروج آمریکا از برجام و به‌‌تبع آن، خروج برخی از شرکت‌های اروپایی نظیرِ توتال از قراردادهایشان با ایران، به کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ داخلی منجر خواهد شد. در چنین شرایطی، طبیعی‌ است که سیاست‌گذاران کشوری، چرخش مسیرِ تجارت ایران را به سمت چین و کشورهای شرق آسیا شروع کرده باشند. براساس گزارش‌ها، اروپا تا قبل از تحریم‌های آمریکا، روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد که اکنون تقریبا این بازار از دست رفته و بعید نیست که صادرات نفتی ایران به کشورهای آسیایی و به‌خصوص کشورهای جنوب شرق آسیا، جایگزین آن شود. 
دو نشست قزاقستان و حواشی آن
پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر اکتائوی قزاقستان توسط ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان برگزار شد و تفاهم‌نامه‌ای نیز به تصویب رسید که براساس آن، فقط کشورهای یاد‌شده، نسبت به دریای خزر و منابع آن، حقوق حاکمه و صلاحیت بهره‌برداری دارند. براساس این تفاهم‌نامه، کشورهای این حوزه متعهد شدند با درنظرگرفتن فضای همکاری، حسن همجواری و تفاهم متقابل، استفاده از منابع دریای خزر را در صلاحیت انحصاری خود محدود کنند. در این تفاهم‌نامه احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال و در حوزه‌ی حاکمیت دولت‌ها، عدم توسل به زور یا تهدید مورد تاکید قرار گرفته است.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نشست قزاقستان، آزادی دریانوردی در خارج از آب‌های سرزمین هریک از کشورهای حاشیه خزر با تاکید بر رعایت حقوق حاکم و انحصاری کشورهای حاشیه این دریاست که می‌تواند قدمی محکم در حوزه صلح دریایی باشد.
 
سه تصویب پیشنهاد ایران در کمیته کومسک
تصویب پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکارهای اسلامی (کومسک) یکی دیگر از وقایع مهم سال 1397 بود که تاثیر مستقیمی روی اقتصادِ دریامحور کشورمان خواهد داشت. براساس اظهارات معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، این پروژه به بررسی تسهیل تجارت از طریق روان‌سازی جریان کالا پرداخته است که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان همکاری اسلامی محسوب می‌شود. هدف اصلی این پروژه یافتن راه‌حل‌های عملی برای کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی بین کشورها و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیره حمل‌ونقل در منطقه خاورمیانه است. از دیگر اهداف این پروژه، شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به‌طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به‌عنوان بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه به ارائه راه‌حل‌هایی عملی برای کاهش هزینه حمل‌ونقل بین‌المللی و هم‌چنین استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی و برآورد پتانسیل ارتقای حجم تجارت میان کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای یادشده است.
 
چهار یادی از سانچی در خیابان‌های پایتخت
شانزدهم دی‌ماه گذشته هم‌زمان با برگزاری مراسم‌ مختلف یادبود برای دلاورمردان سانچی، از تهران خبر آمد که با تصویب شورای شهر پایتخت، خیابان شهید عاطفی شرقی به نام شهدای سانچی نام‌گذاری خواهد شد. براساس آمارهای سازمان‌ بنادر و دریانوردی، آمار سوانح دریایی در آب‌های سرزمینی ایران 14‌درصد کاهش پیدا کرده است. به‌گفته مدیرکل حفاظت و ایمنی این سازمان، در بخش جست‌وجو و نجات دریایی در شش‌ماه اول سال 1397 حداقل 216 نفر از سوانح، نجات یافته‌اند.
 
پنج  رشد 15‌درصدی صادرات غیرنفتی
براساس اظهارات مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در نیمه دوم سال 1397، صادرات غیرنفتی کشور شاهد رشد 15درصدی بوده است. شاید به همین خاطر است که سازمان بنادر و دریانوردی در این سال تلاش کرده با سرعت‌بخشیدن به روند توسعه بنادر، مسیر خروج کالاهای صادراتی را از طریق بنادر سطح کشور ممکن کند. بر این اساس چند پروژه مهم در نیمه دوم امسال موردتوجه ویژه قرار گرفته‌اند:
الف) احداث و تکمیل پایانه کانتینری بندر خرمشهر با سرمایه 175 میلیارد تومانی بخش خصوصی و در کنار آن، توسعه پسکرانه‌های بندر و نوسازی آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی.
ب) آغاز مطالعه توسعه بندر اروندکنار
ج) انتخاب بندر امام خمینی(ره) به‌عنوان یکی از بنادر مادر در جنوب کشور نتایج قابل ملاحظه‌ای برای این بندر تاریخی در خلیج فارس داشته است. درحال‌حاضر زیرساخت‌های این بندر توانایی تخلیه و بارگیری حداکثر 30 هزار تن را در روز دارد. 
د) پیشرفت90  درصدی اسکله بتنی بندرگاه ابوموسی
 
شش  خارج‌سازی مغروقه‌ها
بیستم مرداد 1397 مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد در سه ساله‌ی اخیر از 336 فروند شناور غرق‌شده در آب‌های کشور، 186 فروند از آب‌های سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان خارج‌شده و خارج‌سازی 60 فروند شناور مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است. کاهش تعداد مغروقه‌ها در آبراه‌های کشور علاوه‌بر افزایش میزان ایمنی ترددهای دریایی، به کاهش خطرات زیست‌محیطی ناشی از وجود لاشه این کشتی‌ها در آب‌های کشور می‌انجامد.
 
هفت  گردشگری دریایی
ظرفیت مسافرت دریایی ایران تا پایان سال 1397 به 24 میلیون نفر رسید. این درحالی است که این رقم در سال 1357، تنها نیم‌میلیون نفر بود. مقایسه این دو رقم حکایت از افزایش 48برابری در حوزه مسافرت دریایی دارد. هم‌چنین ظرفیت ناوگان مسافری استاندارد نیز تا پایان سال 1397 به هشت هزار و 500 نفر ارتقا خواهد یافت.
 
هشت  دبیرکل در ایران
حضور کیتاک لیم، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، شهریورماه متفاوتی را در حوزه بنادر و دریانوردی کشور رقم زد. این حضور از یک‌سو به خاطر شرایطِ بین‌المللی کشور و از سوی دیگر به خاطر نقش و جایگاه IMO به سفری متفاوت و اثرگذار در معادلات جهانی بدل شد. کیتاک لیم در این دیدار با وزیر امور خارجه کشور و خانواده خدمه کشتی سانچی دیدار و گفت‌وگو کرد.|
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۴۲