دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸
 

اخبار

همه‌چیز درباره فاتح، نخستین زیردریایی نیمه‌سنگین ساخت ایران

فاتحِ زیرِ دریاها

فاتحِ زیرِ دریاها
«سر مکیندر»، جغرافی‌دان معروف انگلیسی، خلیج فارس را «قلب تپنده زمین» می‌داند که از شرایط ژئوپلیتیکی حساسی برخوردار است. بنابراین پرواضح است که ایران برای حفظ امنیت و توسعه پایدار آن، علاوه‌بر افزایش مداوم توانِ حمل‌ونقل دریایی ایران، نیازمند قدرت نظامی لازم برای بازدارندگی و دفاع نیز هست. آغاز به‌کار زیردریایی فاتح که بهمن‌ماه امسال در خلیج فارس انجام شد، یکی دیگر از برگ‌های افتخارات مهندسی دریایی کشور به‌حساب می‌آید.
تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز
بر اهل‌فن پوشیده نیست که با توجه به شرایط جهانی و تنش‌های ایجاد‌شده توسط سیاستمداران آمریکایی و البته شرایط خاص جغرافیایی کشور در حاشیه آبراه خلیج فارس، لازم است اقدامات بازدارنده در تمامی سطوح و به‌خصوص در حوزه‌های تخصصی و فنی و مهندسی همواره به‌عنوان یکی از استراتژی‌های محوری مدنظر قرار بگیرد. پاتولوژی‌های انجام‌شده در حوزه آبی خلیج فارس گویای این واقعیت است که این منطقه 730 میلیارد بشکه ذخیره ثابت‌شده نفت و 70 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز را در دل خود جای داده و به‌عبارت دیگر، 30 درصد نیاز نفتی جهان از این منطقه تامین می‌شود. براساس آمار رسمی وزارت نفت، مجموع ذخایر استحصال‌شدنی و میعانات گازی این منطقه 8/154 میلیارد بشکه است که این میزان 10 درصد میزان نفت موجود جهان است. با توجه به این آمار و ارقام، ایران چهارمین تولیدکننده نفت خام جهان و صاحب 16 درصد ذخایر گازی جهان است.
کمی آن‌طرف‌تر، تنگه استراتژیک هرمز، به‌عنوان یکی از 14 گلوگاه‌ راهبردی و ممتاز جهان و هم‌چنین یکی از هفت گذرگاه دریایی واقع در جهان اسلام قرار دارد. در اهمیت این گذرگاه آبی، همین بس که 40 درصد نفت جهان روزانه از تنگه هرمز می‌گذرد و هم‌چنین راه عبور 75 درصد از نفت استخراجی کشورهای حوزه خلیج فارس است. در یک کلام روزانه 17 میلیون بشکه نفت از این تنگه راهی بازارهای مصرف می‌شود تا ‌هم‌چون خونی در رگ‌های دنیای صنعتی جان بدمد.
در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آب‌های خلیجِ نیلگون فارس، مهمان تازه‌ای داشتند که تلفیقی از تعهد و تخصص داخلی و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در حوزه بازدارندگی و دفاع بود. زیردریایی «فاتح» که با حضور رئیس‌جمهوری به آب‌های خلیج فارس پیوست، جدیدترین دستاورد وزارت دفاع کشور و نشانه‌ای از توان مهندسی دریایی داخلی به‌حساب می‎‌آید که اکنون ایران را جزء 11 کشور برتر جهان در حوزه مسافت زیردریایی قرار داده است.
 
یک دهه تلاش
برای پرداختن به داستان ساخت زیردریایی فاتح، باید از خاطرات امیر رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح استفاده کرد. آن‌چه از اظهارات امیر رستگاری برمی‌آید، این است ‌که از ابتدای سال1387 بنا به درخواست نیروی دریایی ارتش، ساخت این زیردریایی در دستور کار قرار گرفته‌ و سازمان صنایع دریایی و نیروی دریایی راهبردی کار طراحی آن را انجام داده‌اند. در این زیردریایی 412 هزار قطعه به‌کار گرفته شده که با صرف چهار میلیون و 202 هزار نفرساعت کار در مدت 10 سال ساخته شده و این خود رکوردی در ساخت یک چنین زیردریایی است. لازم است بدانیم که میانگین جهانی برای ساخت یک چنین سازه عظیمی بین 12 تا 15 سال است.
زیردریایی‌ها یکی از پیچیده‌ترین ساخته‌های انسانی به‌شمار می‌روند که در آن، انواع صنایع و فعالیت‌های مهندسی به هم آمیخته می‌شوند. در فاتح، بیش از 76 فناوری روز جهان استفاده شده و بیش از 500 شرکت دانش‌بنیان تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی در ساخت آن با سازمان صنایع دریایی همکاری داشته‌اند. در‌نهایت با رونمایی از این زیردریایی، عملا زنجیره نیروی دفاعی زیرآبِ کشور تکمیل و گامی در جهت ایجاد امنیت بیشتر در منطقه برداشته شد.|
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱