پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

اخبار

بندرِ شنزن

دفترِ کاری برای کارآفرینان جهان

دفترِ کاری برای کارآفرینان جهان
شنزن در تکاپویِ جایگاه برتر
پیشرفت شنزن نشان می‌دهد در چند سال اخیر نگاه دولت چین به این بندر، ویژه بوده است. شنزن رتبه‌ی سوم شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان در سال 2017 را در کارنامه‌ی خود دارد. البته این چندمین سال است که این بندر با اختلاف نه‌چندان زیاد در رتبه چند بندر پرتردد جهان قرار می‌گیرد. شرکت‌های معتبر خارجی و داخلی در این بندر جای خود را چنان باز کرده‌اند که اقتصاد شنزن روزبه‌روز تجربه‌ی بهتری را به ثبت می‌رساند. منطقه ویژه ‌این بندر در راستای سیاست‌های خود چند سالی است که سخت‌گیری در مرزهایش را کنار گذاشته است.
 
مجموعه‌ای متناهی از بنادر
مجموعه‌ای از بنادر که در نوار ساحلی شنزن هستند به بندر شنزن معروف‌اند. این بنادر همه با هم بندر شنزن را تشکیل می‌دهند که یکی از پرو جنب‌وجوش‌ترین بنادر جهان است.  چندمین سال است که این بندر با اختلاف نه‌چندان زیاد در رتبه سه بندر پرتردد جهان قرار می‌گیرد. این بندر، خانه‌ی حدودا 39 شرکت کشتیرانی است که در 131 مسیر کانتینری بین‌المللی در رفت‌وآمد هستند. در بندر شنزن 560 کشتی وجود دارد و هم‌چنین کشتی‌ها در 21 مسیر فیدری به سایر بنادر در منطقه رودخانه مروارید در حرکت هستند.
جزایر و اسکله‌ها
بیش از 160 رودخانه یا کانال در بندر شنزن جریان دارند اما اکثر جزایری که شنزن توسط آن‌ها احاطه شده است، در قلمرو مناطق همسایه مانند منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ قرار دارند. از جمله جزایر تحت اختیار شنزن را می‌توان نی‌لینگ‌دینگ، داچان، زایاچن، مزو، لیشیزهو، زاوزی و زازیتو نام برد. در مجموع شنزن حدود 140 اسکله دارد که 51 اسکله‌ی آن برای کشتی‌های با وزن 10 هزار تن و بالاتر به کار گرفته می‌شوند. 90 اسکله‌ی عملیاتی نیز دارد که شامل 18 اسکله‌ی مسافری و 18 اسکله کانتینری است.
 
جغرافیا
بندر شنزن در سراسر خط ساحلی 260 کیلومتری شهر شنزن گسترده شده است. شنزن در استان گوانگ‌دونگ در جنوب شرقی چین قرار دارد. این بندر به دو بندر شرقی و غربی تقسیم‌بندی می‌شود. قسمت غربی به منطقه رودخانه مروارید متصل است و چند شهری در امتداد رودخانه قرار گرفته‌اند. این منطقه اجازه می‌دهد تا کالاها به دیگر بنادر منتقل شوند.
منطقه بندر شرقی در شمال خلیج دپنگ به‌آرامی گسترده شده است. چینی‌ها ادعا می‌کنند که بهترین بندر طبیعی در جنوب چین همین بندر است.
 
منطقه اقتصادی ویژه (SEZ)
منطقه اقتصادی ویژه این بندر تا سال 2010، فقط شامل چهار منطقه از شنزن بود اما پس‌ازآن به پنج منطقه دیگر نیز گسترش یافت. لاوهو مرکز مالی و تجاری شنزن است. فوتیان در قلب این منطقه ویژه جایگاه دولت شهری است. غرب فوتیان نیز مرکز صنعت با تکنولوژی بسیار پیشرفته است. باوان و لانگانگ یک جورهایی در مرکز شنزن واقع‌شده‌اند و اما یانتیان، رتبه دوم شلوغ‌ترین بندر کانتینری در سرزمین اصلی چین را دارد.
 
مرز منطقه ویژه اقتصادی
تا قبل از سال 2010 بین SEZ و سایر نقاط چین مرزهایی وجود داشت. این مرز به‌عنوان 二线关 شناخته می‌شد و از زمان تاسیس این منطقه ویژه به وجود آمده بود. در ابتدا، کنترل مرزی نسبتا سفت و سختی برقرار بود، حتی آن‌هایی که اهل این منطقه نبودند نیاز داشتند تا مجوز ویژه‌ای برای ورود به آن‌جا کسب کنند. هدف از این قوانین سخت‌گیرانه شاید انحصاری کردن منطقه بود. در طول سال‌ها، کنترل مرزها به‌تدریج سست شد و نیاز به مجوز هم از بین رفت. اول جولای 2010 کنترل مرزی اصلی کلا لغو شد و منطقه ویژه اقتصادی شنزن به‌کل شهر گسترش پیدا کرد. این منطقه ویژه از 396 کیلومترمربع به یک‌هزار و 935 کیلومترمربع گسترش یافت. کمتر از یک سال پیش و در 15 ژانویه 2018، شورای دولتی حذف سیم‌خاردارهای مرز SEZ را نیز تصویب کرد.
 
شنزن جایی برای کارآفرین‌ها
مهم‌ترین نقش اقتصادی شنزن، نقش آن به‌عنوان دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های پیشرفته‌ی چینی محسوب می‌شود. شنزن خانه‌ی بسیاری از شرکت‌های پیشرفته موفق در سطح بین‌المللی، ازجمله هوآوی، تی‌پی‌لینک، تنسنت
و... است.
بسیاری از شرکت‌های غیرچینی پیشرفته نیز مراکز عملیاتی خود را در پارک علم و فناوری ناحیه نانشان مستقر کرده‌اند. با توجه به وضعیت منحصربه‌فردی که این بندر دارد، جایگاه مناسبی برای کارآفرین‌های چینی یا غیرچینی است.
۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۰