دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸
 

اخبار

سه دهه گردشگری دریایی کیش بر عهده چه شناورهایی بوده است؟

گونه‌شناسیِ کشتی‌های جزیره

گونه‌شناسیِ کشتی‌های جزیره

از دهه 70 و با اعلام مناطقی از کشور به عنوان مناطق آزاد، جزیره کیش نیز دوران شکوفایی اقتصادی خود را آغاز کرد و دولت‌های مختلف با سرمایه‌گذاری‌های کلان، تلاش کردند که شرایط این جزیره به عنوان یک منطقه توریستی ـ ‌تجاری در سطح کشور و حوزه خلیج فارس تثبیت شود. برای این منظور، اصلی‌ترین ماموریت به دوشِ بخشی گذاشته شد که موظف به تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی این جزیره بود. تلاش برای توسعه جزیره جز از طریق افزایش کیفی و کمی شناورهای آن امکان‌پذیر نبود و اولین قدم را در این راستا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برداشت. این شرکت با تاسیس کشتیرانی والفجر هشت به آن ماموریت داد تا با خرید کشتی‌های باری و مسافری، این وظیفه سنگین را به عهده گیرد. هم‌زمان با این تصمیم، سه کشتی هرمز 24، هرمز 25 و هرمز 26 که در حمل بار و مسافر قابلیت داشتند، تردد خود را در منطقه آغاز کردند. این کشتی‌ها به دلیل تردد به جزیره در دوره سازندگی و حمل محموله‌های ساختمانی و در کنار آن مسافران و بازدیدکنندگان جزیره، نقش بسیار اساسی و حساسی در آن سال‌ها در رونق کیش به عهده داشتند. در کنار این سه کشتی، برخی از کشتی‌ها و شناورهای تولید کشورهای ژاپن و کره هم به گردونه ناوگان حمل‌ونقل دریایی کیش افزوده شدند و به تدریج این جزیره را به قطب گردشگری دریایی کشور بدل کردند.

کشتی‌های هرمز نسل اول

 

سه کشتی هرمز 24، کشتی هرمز 25 و کشتی هرمز 26 با طول 73 متر، عرض 15 متر و آب‌خور 70/2، قابلیت حمل تعداد 150 مسافر را داشتند. هر سه در سال 1986 میلادی و در شهر «اینچون» 

کره جنوبی ساخته شدند. در دوره‌ای مدیریت کشتیرانی والفجر، بر آن شد تا با تغییر در وضعیت فیزیکی دو کشتی هرمز 24 و هرمز 25، قابلیت حمل مسافر آن‌ها را به 300 مسافر افزایش دهد. با این همه نمی‌توان کتمان کرد که پیشرفت و ترقی کیش تا حدود بسیاری مدیون همین کشتی‌های نسل اول کشتیرانی والفجر هشت بود که سرنوشتی عجیب داشتند. بدنه کشتی هرمز 24 در هندوستان توسط شرکت‌های بازیافتی کشتی از یکدیگر جدا شد و عمر دریایی‌اش در این کشور به اتمام رسید!  

هرمز 12 و هرمز 14

 

این دو کشتی محصول سال‌های 1990 و 1991 کارخانه میتسوبیشی ژاپن هستند. هر کدام 76 متر طول و 15 متر عرض دارند و به عنوان کشتی‌های نسل دوم کیش شناخته می‌شوند.

کشتی سانی 

 

خرید کشتی سانی، برای ارتباط دریایی میان بنادر سرزمین اصلی و جزایر کیش و قشم انجام شد. سانی قادر به حمل 417 نفر مسافر است و می‌تواند 300 خودروی سواری را به همراه 40 دستگاه کانتینر یخچالی حمل کند. طول سفر دریایی این کشتی، چهار تا هفت روز است و مسافران می‌توانند از سه هزار و 500 متر مربع فضای رستورانی، کافی‌شاپ، استخر، سونا، دو سالن سینما، اتاق مطالعه و... در حین سفر استفاده کنند. این کشتی در سال 1982 میلادی در سوئد ساخته شده و 35 سال سن دارد و البته که پیش از ورود به ایران با نام TRELLEBORG روی دریاها بوده است. سانی دارای 9 طبقه، 176 متر طول و 23 متر عرض است و میانگین سرعت آن 5/14 کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

کشتی‌های تندرو

 

در طول این سال‌ها، کشتیرانی والفجر هشت، اقدام به خرید و ساخت چند فروند کشتی تندروی مدرن کاتاماران کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کشتی‌های گوهر، زمرد، نگین و برلیان اشاره کرد. جز کشتی گوهر که توسط کشور ژاپن ساخته شده، باقی کشتی‌ها محصول شرکت HSC استرالیا هستند که در دهه 90 ساخته شده‌اند. به طور میانگین تمام این کشتی‌ها 44 متر طول و 12 متر عرض دارند.

امپراطور در کیش

 

بیستم آبان‌ماه امسال، آب‌های گرم جزیره زیبای کیش، این دردانه‌ی خلیج فارس، حضور کشتی «امپراطور» را بر پهنه خود احساس کرد. شناور یاد شده قرار است به‌عنوان رستوران دریایی در آب‌های ساحلی این جزیره زیبا به‌کار گرفته شود و شاید هم‌زمانیِ فعالیت این کشتی با روز بیستم آبان‌ماه که به عنوان روز کیش اعلام شده است، حاکی از نقطه‌عطفی در نگاه دست‌اندرکاران اداره کیش به صنعت توریسم و گردشگری به‌عنوان روزنه‌ای به اقتصاد دریامحور باشد. اما ما از کشتی امپراطور چه می‌دانیم؟

امپراطور به طول 35 متر و عرض 12 متر، در چهار طبقه با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد تومان به دست متخصصان داخلی و برابر با آخرین استانداردهای دریایی بین‌المللی با ظرفیت 220 نفر ساخته شده و قرار است پذیرای مسافرانی باشد که در جزیره کیش تعطیلات خود را می‌گذرانند. آن‌چه که بیش از بیش حائز اهمیت است این‌که درآمد حاصل از عملیات کشتی یادشده به نفع خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت صرف خواهد شد.

اما حضور کشتی یادشده بر پهنه‌ی آب‌های خلیج همیشه فارس، پیام دیگری برای شرکت‌کنندگان در این نشست داشت و آن این‌که توانمندی و اقتدار صنعت ساخت و تجهیز کشتی را در ساخت شناورهای تفریحی و سیاحتی منطبق با آخرین استانداردهای مورد نیاز این کشتی‌ها به نمایش گذاشت. 

سواحل طولانی خلیج فارس و جزایر متعدد آن، که هر یک از توانمندی‌های بالقوه‌ای برای تقویت صنعت توریسم دریایی برخوردارند، نیازمند این هستند که صنعت ساخت و تعمیر شناورهای تفریحی در این سواحل از حمایت‌های ویژه بخش دولتی و خصوصی برخوردار شود. بنابراین می‌توان گفت که به آب انداختن کشتی امپراطور یک پیام مهم و روشن دیگر هم دارد و آن این است که کشتیرانی کیش، پس از عبور از کوره‌راه‌های دهه 70 و تثبیت خدمات‌رسانی به مسافران و جابه‌جایی بار، اکنون وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است؛ مرحله‌ای که با پوشش کامل خدمات حمل‌ونقل دریایی، تلاش خود را برای تقویت گردشگری دریایی آغاز کرده است و کیش می‌خواهد در این زمینه هم پیشتاز میدان باشد.     

۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۱