سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷

اخبار

پیشنهاد رئیس کانون سراسری انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران

ایجاد خط کانتینری، راه‌حل گذر از تحریم‌

ایجاد خط کانتینری، راه‌حل گذر از تحریم‌
در سایه تحریم‌ها، جنگ و رقابت کاذب بین بنادر حاشیه خلیج فارس با بنادر ایران به یک دغدغه ملی و راهبردی بدل شده است. درست زمانی‌که فشار تحریم‌ها بر ایران بیشتر شد، این بندر جبل علی امارات بود که با سودجویی، صاحبان کالا را از بندر شهید رجایی خارج و آن‌ها را به نفع خود، مصادره کرد. حالا اما دولت بنا دارد راه‌حل دیگری، برای خارج شدن از این شرایط در پیش گیرد؛ جایگزین کردن بندر سلاله عمان، گوادر و کراچی پاکستان. به این جایگزینی اما نقدهایی وارد می‌شود. فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی می‌گویند این اقدام هزینه‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد، از آن طرف مسئولان دولتی می‌گویند بالاخره باید صاحبان کالا به فکر استقلال و رهایی از این‌گونه سوءاستفاده‌ها باشند. مسعود دانشمند، رئیس کانون سراسری انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در این زمینه به «بندر و دریا» می‌گوید: «بندر جبل ‌علی امارات اکنون به هاب خلیج فارس بدل شده و به ‌واسطه تجهیزات و ظرفیت‌هایی که دارد، کشتی‌ها برای تخلیه و بارگیری، این مقصد را انتخاب می‌کنند و نه مقاصد جایگزین دیگر را.» 
به گفته دانشمند، دلال‌هایی که در امارات و عمان و دیگر کشورهای همسایه هستند، با هیچ ترفندی نمی‌توانند کشتی‌ها را به مقاصد دیگری بفرستند، چرا که خطوط کشتیرانی غیرقابل تغییراند. اکنون کشتی‌های لاینر، خط کشتیرانی خود را به بندر عباس قطع کرده‌اند و ممکن است مسیرهای جایگزین موجود به سمت عمان و دوبی را انتخاب کنند. شاید به همین دلیل است که اکنون تنها خطوط کوچک کشتیرانی هستند که به بندر عباس می‌آیند. اما آیا می‌توان این مسیرها را تغییر داد یا جایگزینی برایشان تعریف کرد که به نفع بنادر ایران باشد؟ دانشمند در پاسخ می‌گوید: «باید خط‌های کانتینری ایجاد کنیم که بین آسیای جنوب شرقی- بندر عباس تحت کنترل خودمان کار کنند. تا وقتی این کار را نکنیم، خط‌هایی که تحت کنترل دیگران است، مثل خط تایوانی یا کره‌ای، مسیرشان بندر عباس نخواهد بود و هرچه بار داشته باشند به جبل علی می‌برند و به این ترتیب باید بارها را از آن‌جا ترانزیت کرده و با کشتی کوچک‌تر به بندر عباس بیاوریم.» 
به گفته او صاحب کالا به فکر سود اقتصادی است و بنابراین کمترین دردسر را به جان می‌خرد. این فعال حوزه صنعت حمل‌ونقل می‌گوید:‌ «صاحب کالا با خود می‌گوید اکنون کشتی از طریق جبل ‌علی به 
بندر عباس می‌آید و چون می‌خواهد زود پولش را بگیرد، با همان کشتی می‌رود و صبر نمی‌کند که مثلا بعد از یک هفته، کشتی ایرانی برایش بار را ببرد. بنابراین بهترین کار آن است که این‌جا لاین
ایجاد کنیم.» 
به گفته او، برای جلوگیری از سودجویی در جبل ‌علی، باید هوشیاری به خرج داد و به دنبال ایجاد لاین و استفاده از ظرفیت‌های موجود بود. رئیس کانون سراسری انجمن‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ایران در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر جایگزینی بندر گوادر به جای جبل‌ علی برای جابه‌جایی بار صاحبان کالا با مبدا و مقصد ایران می‌گوید: «مسیری که از گوادر به چابهار یا بندر عباس و سپس به مقاصد داخلی کشور وجود دارد، طولانی است و احتمالا هزینه‌ها را برای صاحبان کالا افزایش می‌دهد.» او در توضیح این مسئله می‌افزاید‌: «فاصله بندر عباس تا تهران، یک‌هزار و 350 کیلومتر است و فاصله چابهار به بندر عباس، دو هزار و 500 کیلومتر و برای جابه‌جایی بار باید به قدر این تفاوت، کرایه حمل بیشتر پرداخت کرد.» 
او به مشکل بندر کراچی هم اشاره کرده و می‌افزاید: «پاکستان با 193میلیون جمعیت، یک بندر کراچی را دارد و مسلما آن‌جا برای ما جا نیست و هزینه‌های بیشتری برای ما به دنبال خواهد داشت. گوادر هم جاده ندارد. باید با کشتی به گوادر و بعد از طریق جاده، به چابهار برویم و سپس دو هزار و 500 کیلومتر تا بندر عباس حرکت کرده یا با کشتی بار را700، 800 کیلومتر از گوادر تا بندر عباس بیاوریم. تمامی این مسیر هزینه‌زا است، درحالی‌که از جبل علی تا بندر عباس 80، 90 کیلومتر بیشتر فاصله نیست.» 
دانشمند در نقد انتخاب سلاله به‌عنوان مسیر جایگزین نیز می‌افزاید: «سلاله بسیار دور است، شاید پذیرش بندر صحار عمان که روبه‌روی جاسک است، منطقی‌تر باشد. سلاله روبه‌روی بمبئی هندوستان است و اگر آن را بپذیریم، کشتی باید بخشی از اقیانوس هند، ‌تمام دریای عمان و خلیج فارس را طی کند تا به بندر شهید رجایی بیاید.»
او با تاکید دوباره بر ایجاد لاین مستقل برای ایران می‌گوید‌: «ایجاد این لاین، اگر دست دولت باشد، بسیار زمان‌بر است، اما اگر این لاین را به بخش خصوصی بسپاریم، تنها یکی‌ دو ماه زمان می‌برد.»
دانشمند در ادامه می‌افزاید: «سرمایه در گردش اولیه اگر از سوی دولت تامین شود، بخش خصوصی برای باقی‌ هزینه‌ها وارد میدان می‌شود و پس از مدتی می‌توان تسهیلات دریافتی از دولت را از راه کسب درآمد از این لاین بازپس دهد.» 
به گفته او، «ممکن است تحریم‌ها چهار ماه بعد تمام شود و یا چهار سال بعد هم تمام نشود. بنابراین اگر خط کانتینری ایجاد کنیم، تحریم باشد یا نباشد، برای ما کار می‌کند و چیزی را از دست نمی‌دهیم. امروز باید روی این کار سرمایه‌گذاری کنیم. می‌توانیم کشتی‌هایی در حد هفت، هشت هزار کانتینر بخریم و خط خودمان را ایجاد کنیم.»| 
۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۰