دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

رشد بندر امیرآباد در سال‌های اخیر نسبت به سایر بنادر کشور بیشتر بود

رشد بندر امیرآباد در سال‌های اخیر نسبت به سایر بنادر کشور بیشتر بود
به گزارش روابط عمومی ؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی بندر امیرآباد با بیان این‌که بندر امیرآباد بر اساس یک ضرورت ملی و بین‌‌المللی ایجاد شد، گفت: برخی بنادر به جهت تامین برخی نیازهای محلی طراحی شده اند ، اما بندر امیرآباد به عنوان یک بندر ملی و بین‌المللی طراحی شد. به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با یک سری کمبودهایی در زمینه زیرساختی و حمل و نقل بین‌المللی مواجه شدیم . به همین دلیل به سرعت تصمیم گرفته شد تا بندر امیرآباد به عنوان مکمل فرآیند حمل و نقل در شمال کشور ایجاد شود. نزدیکی این منطقه به آسیای مرکزی و وجود راه‌آهن برای ترانزیت کالاها فرصت مناسبی برای ایجاد این بندر فراهم کرد.

مهندس «محمد سعیدنژاد» اظهار کرد: میزان فعالیت‌ها و رشد و توسعه بندر در یک دوره برایم شگفت‌آور بود. رشد این بندر در سال‌های اخیر نسبت به همه بنادر کشور بیشتر بود.
وی افزود: با وجود موقعیت ویژه بین‌المللی بندر امیرآباد، از نقش جدی این بندر در صادرات و توسعه محلی و منطقه‌ای هم نمی‌توان غافل ماند. در واقع یکی از نقش‌های مهم بندر امیرآباد صادرات محصولات تولیدی منطقه است که آثار این نقش بندر بعضی از فعالیت‌های اقتصادی کاملاً مشهود است.
معاون وزیرراه وشهرسازی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان، بندرهای امیرآباد و انزلی ٢ بندر اصلی شمال کشور هستند که برای رشد فعالیت‌های این ٢ بندر بر حسب تقاضای واردات، صادرات و ترانزیت، هیچ محدودیتی قائل نیستیم. یکی از برنامه‌های توسعه‌ای برای بندر انزلی نیز اتصال این بندر به خط آهن است که در صورت تحقق این طرح، فضای رقابتی مثبتی بین این ٢ بندر مهم شمال کشور ایجاد خواهد شد. بنابراین با توجه به اجرای این طرح در آینده و حضور یک رقیب جدی برای بندر امیرآباد، مسئولان این منطقه ویژه اقتصادی و استان مازندران باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی برای ارائه خدمات مناسب اقتصادی در بندر امیرآباد تدوین و اجرا کنند.
ویبا اشاره به اجرای جاده امیرآباد-رستمکلا توسط بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: فعالیت‌های بندر تعریف شده است و دلیلی ندارد که در حوزه فعالیت‌های خارج از محدوده بندر مانند راهسازی ورود پیدا کنیم. البته این پروژه سرعت خوبی دارد و به خوبی در حال انجام است. اما اساساض سازمان بنادر در حوزه تخصصی‌اش باید فعالیت داشته باشد و بعد از این در همین چارچوب فعالیت‌های بندر محدود خواهد شد.
مهندس سعیدنژاد به روند مناسب خصوصی سازی در سازمان بنادر ودریانوردی کشور اشاره کرد و افزود: این سازمان در مقایسه با بقیه سازمان‌ها سرعت بسیار بالاتری در خصوصی‌سازی داشت. حدود ٩٠ درصد فعالیت‌های بنادر در اختیار بخش خصوصی است. اما این سرعت نباید سبب شود که در انتخاب بخش خصوصی دقت لازم وجود نداشته باشد. به عبارتی در انتخاب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید نکاتی رعایت شود.
وی اظهار کرد: محور توسعه بنادر استفاده از توان بخش خصوصی است و در این بین یکی از اولویت‌ها جذب و پذیرش سرمایه‌گذار خارجی به منظور مستحکم‌تر کردن شبکه حمل و نقل بین‌المللی است.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۲۵