دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
 

آخرین مطالب

روز جهانی دریانوردی سال 2014 – اجرای مؤثر کنوانسیون‌های آیمو

روز جهانی دریانوردی سال 2014 – اجرای مؤثر کنوانسیون‌های آیمو
پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی

 

 

در طول سالها آیمو سابقه مطلوبی برای تدوین و تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی جدید به‌دست آورده است که تعداد آنها جمعاً به بیش از 50 کنوانسیون می‌رسد و هدف آنها یا پیش‌گیری از حوادث و آسیب‌های زیست محیطی، خنثی کردن اثرات منفی حوادث به هنگام وقوع و یا تضمین جبران خسارت کافی برای قربانیان این گونه حوادث است.

درحالی‌که بسیاری از این کنوانسیون‌ها لازم الاجرا شده‌اند و برای کشتیرانی ایمن‌تر، مؤثرتر و دوست‌دار محیط زیست کارهای بسیار زیادی انجام داده‌اند اما همچنان کنوانسیون‌هایی مشاهده می‌شوند که مراحل تصویب آنها به کندی صورت می‌گیرد و نبود فضای لازم جهت اجرای آنها از مشکلات اساسی به شمار می‌رود.

به همین دلیل است که معتقدم شعار انتخابی روز جهانی دریانوردی در سال 2014 «اجرای مؤثر کنوانسیون‌های IMO» بسیار مهم و با اهمیت می‌باشد. از طریق این شعار فرصتی بدست می‌آوریم تا نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به اسناد IMO که لازم‌الاجرا نشده‌اند و نیز آن دسته از اسناد که تصویب آنها توسط اکثریت کشورها منتهی به اجرای مؤثرتر خواهد شد.

اجرای صحیح کنوانسیون IMO نیازمند لازم الاجرا شدن زودهنگام، تصویب گسترده و همه جانبه، اجرای مؤثر، نظارت دقیق‌ بر تطبیق و لازم‌الاجرا شدن است. حتی آن دسته از کنوانسیونهایی که تقریباً پوشش گسترده ناوگان جهانی را برعهده دارند، نظیر SOLAS و MARPOL ، درصورتی که در سطح ملی توسط زیرساخت اجرایی مؤثر پشتیبانی شوند، اثربخش ‌تر خواهند بود.

تلاش‌های ما باتوجه به کنوانسیون‌هایی که باید لازم‌الاجرا شوند به‌ویژه بر روی کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها، کنوانسیون هنگ کنگ درخصوص بازیافت کشتی‌ها،  موافقت‌نامه Cape Town 2012 برای اجرای پروتکل تورمولینوس درخصوص ایمنی شناورهای صیادی، پروتکل 2010 کنوانسیون HNS و کنوانسیون نایروبی متمرکز شده است. اگرچه موفقیت چشمگیری در سال حاضر در زمینه مصوبه‌های جدید به دست آمده است و کنوانسیون نایروبی سال آینده لازم الاجرا خواهد شد- بسیاری از اقدامات باید انجام شوند و ما به تلاش‌های خود تا پایان سال و پس از آن ادامه خواهیم داد.

از دیگر عناصر مهم شعار امسال اجرای گسترده‌تر و کامل‌تر اقدامات جاری می‌باشد. برای مثال اقدامات مربوط به کارایی انرژی در کشتی‌ها، میزان سوخت لازم برای رسیدن به سطح موردنیاز سولفور و تصویب استانداردهای کشتی‌سازی هدف‌مند، در سال حاضر درچارچوب اقدامات سازمان قرار گرفته‌اند و همه آنها در جهت اجرای گسترده‌تر و مؤثرتر سایر اقدامات موافقت شده یا جاری، عمل می‌نمایند.

اجرای اقدامات IMO درنهایت مسئولیت کشورهای عضو و صنعت کشتیرانی می‌باشد- و برنامه ممیزی اجباری آینده برای کشورهای عضو ابزار مهمی برای ارزیابی عملکرد کشورهای عضو در تحقق وظایف و مسئولیت‌هایشان به عنوان کشورهای صاحب پرچم، صاحب بندر و کشورهای ساحلی مطابق معاهدات مرتبط با IMO می باشد.

اما خود سازمان به تنهایی، از جمله دبیرخانه آن نقش مهمی دارد. برنامه همکاریهای فنی گسترده که در آن نیازهای ویژه کشورهای عضو را مشخص می‌نماییم که در زمینه منابع، تخصص و یا هر دو دارای کمبود می‌باشند و این نیازها را با پیشنهاد همکاری و یاری از سوی سایر کشورها تطبیق می‌دهیم، از عناصر اصلی در این زمینه است که به کشورها در انجام وظایف و مسئولیت‌هایشان به طور کامل و مؤثر یاری می‌رساند.

جریان کند تصویب اسناد، وضعیت دشوار عدم تحقق شرایط لازم‌الاجرا شدن، نظارت بر عدم تطبیق و مکانیسم‌های اجرایی همگی منجر به اجرای غیرمؤثر شده که به نوبه خود از ظهور مزیت‌های موجود در اقدامات IMO جلوگیری می‌نماید.

در طول دوره سال جاری، شعار ما، ما را در جهت پیشرفت واقعی به سمت تصویب، لازم‌الاجرا شدن و اجرای کلیه کنوانسیون‌های IMO سوق داده است- بویژه آنهایی که باید به طور گسترده مورد تصویب قرار گیرند.

و این همان موضوعی است که IMO با آن سر و کار دارد. بحث‌ها، گفتگوها و قطعنامه‌هایی که در کمیته‌ها و کمیته‌های فرعی مطرح می‌شوند بسیار خوب و جذابند اما آنچه مهم است اینست که چگونه آنچه را که از این فرایند بدست می‌آید درباره کشتی‌ها، بنادر و دریانوردان که روزانه در «بعد دیگر کشتیرانی» فعالیت می‌نمایند به کار بگیریم.

 

۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۵:۰۴