یکشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۱
 

آخرین مطالب

اسکراپ کشتی در آب های ایران

اسکراپ کشتی در آب های ایران
بهزاد الصفی ، مدرس دانشگاه صنعتی امیر کبیر هرمزگان
شیوا تورنگ1 ، عاطفه طاهری2
1دانشجوی کارشناسی مهندسی دریا؛ دانشگاه صنعتی امیر کبیر
2دانشجوی کارشناسی مهندسی دریا؛ دانشگاه صنعتی امیر کبیر

 

 

چکیده

در سال های اخیر افزایش تعداد شناورهای با سن بیش از 25 سال یا شناورهای فاقد کارایی لازم در ایران ، سواحل جنوبی کشور را با مشکل کشتی های رها شده مواجه کرده است که برای محیط زیست و اکوسیستم طبیعی منطقه بسیار خطرناک است . عمده ترین دلیل این مشکل عدم صرفه اقتصادی اوراق کشتی در خارج از کشور است .در این مقاله با بررسی جنبه های اقتصادی، قانونی و زیست محیطی بازیافت کشتی در کشور های دارای این صنعت و همچنین با بیان مزایا، مشکلات و خطرات آن سعی شده تا نشان داده شود با پیاده سازی و برقراری ضوابط و الزامات زیست محیطی و مکان یابی مناسب برای این فعالیت می توان به سود زیادی دست یافت.

کلمات کلیدی : بازیافت کشتی، محیط زیست، مزایای اقتصادی، قوانین بین­الملل اوراق کشتی

 

1-     مقدمه

کشتی ها علی رغم عمر طولانی ولی محدودشان، در پایان کارایی باید اوراق شوند. کشتی های اقیانوس پیما معمولاً 20 تا 30 سال و شناورهای فایبرگلاس و ساخته شده از چوب 30 تا 40 سال عمر می­کنند. قایق های تفریحی فولادی اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شوند، بیش از 100 سال عمر می­کنند. برخی از کشتی ها، قبل از رسیدن به سن اوراق، دراثر حوادث مختلف از جمله برخورد با صخره، آتش گرفتگی و طوفان غرق می­شوند و به صورت لاشه در بستر دریاها و اقیانوس ها باقی می­مانند.

با افزایش تعداد شناورهای مستهلک و از رده خارج شده در کشور و همچنین افزایش سن آن ها و هزینه های سنگین از جمله بیمه، تعمیر و نگهداری و سوخت و عدم تطابق با اصول ایمنی دریانوردی، ریسک ادامه فعالیت آن ها افزایش می­یابد که این خود فعالیت آن ها را غیرقابل توجیه می­نماید، که در این شرایط مبحث اوراق کشتی آغاز می­شود.

بنا به تعریف اداره ایمنی و سلامت آمریکا (OSHA)[1] اوراق کشتی عبارتست از تخریب و یا هر گونه جداسازی ساختار کشتی به منظور بازیافت، که شامل اسکراپ و جداسازی قطعات و لوازم، تجهیزات و یا دیگر بخش های کشتی می­باشد.

اسکراپ در واقع به مجموعه عملیاتى اطلاق مى­شود که جهت تراشیدن بدنه کشتى و اوراق نمودن آن به کار می­رود.

ادامه این مقاله را می توانید در فایل پی دی اف شماره 206 بخوانید.



[1] Occupational Safety and Health Adminstration

۱۳ آذر ۱۳۹۲ ۱۲:۰۶