یکشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۱
 

آخرین مطالب

آلودگی دریا توسط کشتی هندی

آلودگی دریا توسط کشتی هندی

کشتی تانکر Desh Shanti با پرچم کشور هند، در ساعت 21:45 مورخ 8 مردادماه سال جاری، در 30 مایلی جنوب جزیره لاوان وقوع و اقدام به آلودگی نفتی بر روی دریا می‌کند که این آلودگی توسط مرکز منطقه‌ای میمک (MEMAK) که به عنوان پایگاه معتبر منطقه‌ای در سطح جهان شناخته می‌شود، شناسایی و اعلام شد.

بر اساس کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (MARPOL) و با توجه به لزوم حفظ محیط زیست دریایی، تخلیه نفت یا ترکیبات نفتی به داخل دریا توسط کشتی‌ها در فاصله کمتر از 50 مایل دریایی از خشکی، ممنوع است. ضمن اینکه بر اساس تعریف کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها، خلیج‌فارس جزو «مناطق ویژه» معرفی شده و طبق بند (1) ماده (9) از فصل دوم کنوانسیون مذکور، تخلیه ترکیبات نفتی به داخل دریا توسط کشتی‌ها در «مناطق ویژه» ممنوع است.

جمهوری اسلامی ایران عضو این کنوانسیون است و اعضای کنوانسیون موظف هستند مفاد کنوانسیون را که بدان متعهد می‌شوند در جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از تخلیه مواد مضر یا ترکیبات حاوی چنین موادی که ناقض این کنوانسیون است، به مرحله اجرا درآورند. هر نوع تخلفی نسبت به ضوابط مقرر در کنوانسیون در حوزه صلاحیت هر یک از اعضای کنوانسیون ممنوع شده و ضمانت‌های اجرایی مربوط به آن به موجب قوانین ملی آن عضو ( کشور) وضع شده و هر زمان که چنین تخلفی اتفاق می‌افتد، عضو کنوانسیون باید دادرسی را طبق قوانین خود به جریان بیندازد.

از آنجاکه آلودگی دریا به هر میزان توسط شناورها براساس قطعنامه‌های A84(21) و  A849(20)سانحه محسوب می‌شود و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریایی در ایران و طبق کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله: ماده 12 کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا موظف به بررسی سوانح دریایی به وقوع پیوسته در آب‌های داخلی و ساحلی است، لذا با توجه به تعهدات منطقه‌ای و مقررات ملی و بین‌المللی مربوطه، این کشتی پس از ورود به لنگرگاه بندرعباس مورد بازرسی کارشناسان مقابله با آلودگی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار گرفت. کارشناسان پس از بازرسی فنی و جمع‌آوری اسناد و مدارک از روی کشتی، طی جلسه ویژه با حضور مسوولان و متخصصان، مسأله را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند و در نهایت احتمال آلودگی ایجادشده در 30 مایلی جنوب غرب جزیره لاوان توسط زایدات سوختی موتورخانه کشتی Desh Shanti داده شد.

بر همین اساس کشتی Desh Shanti در مسیر خود متوقف و به بندرعباس هدایت شد تا بررسی علل به وقوع پیوستن این سانحه و بررسی قانونی تخلف آن مورد رسیدگی قرار گیرد، که تهیه گزارش دلایل ایجاد آلودگی در دست بررسی است.

نواقص و موارد زیر نشان می‌دهد که کشتی مذکور احتمالا اقدام به آلودگی کرده است:

1) عدم کارکرد دستگاه جدا‌کننده آب و روغن (Oily Water Separation)

2) نامشخص بودن وضعیت حدود 10مترمکعب از مواد زاید موتورخانه

3) خدمه قادر به نشان دادن رسید تحویل مواد زاید به بنادر در یک سال گذشته نشدند.

4)‌ عدم همخوانی اطلاعات موجود در دستگاه ثبت مسیر کشتی

5)‌ عدم ارایه پرینت چاپگر آلارم مونیتورینگ کنترل موتورخانه

 براساس عرف بین‌المللی آزادسازی کشتی منوط به سپردن ضمانت‌نامه معتبر خواهد بود.

مشخصات کشتی Desh Shanti:

طول : 274متر

عرض : 48متر

سال ساخت: 2004

تناژ ناخالص : 84000

محموله قابل حمل: 148000تن متریک

۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۴:۳۶